Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

  • joonasl

    Medlem
    20 maj, 2024 vid 08:20

    De blir ju billigare om du hittar seglen som passar till samma mast. Speciellt moderna större segel är inte så långa jämförs med 90-tals grejer och passar även kortare master.

    Tänker att två segel som har lite större skillnad i storlek än 1kvm borde vara kanske bättre…då täcker du större vindregister. Om du har en på 6 och den andra närmare 8, typ 7,5 kanske…

    Blåser det lätt har du snart mycket mer nöje med ett större segel och särskilt med tanke på att du kommer säkert bli starkare och ha bättre teknik.

    133l är kanske en aning för liten bräda för lättvindssegling med ett större segel om du är nybörjare…det tar förmodligen bara lite längre tid att lära sig.

  • Bonke

    Medlem
    20 maj, 2024 vid 09:07

    De segelstorlekarna låter ju väldigt vettiga. Nu har jag ju också en Starboard Rio på 150 liter som jag kan använda när det blåser lite mindre.

    Ja starkare blir man definitivt! Jag har seglat 6 dagar i sträck. Två utav dagarna körde jag två pass. Det känns i gubbkroppen. Idag blir det vila för kroppen även om det blåser lockande.😀

  • the_novice

    Medlem
    20 maj, 2024 vid 21:35

    Var någonstans i Vänern seglar du? Det är alltid lättare att få rigghjälp etc vid stranden.

    I Karlstad är vi ett gäng som håller kontakt via messenger och när det blåser så är det alltid någon ute någonstans, beroende på vindriktning.

  • Bonke

    Medlem
    21 maj, 2024 vid 08:08

    @the_novice Men va trevligt! Det vore ju grymt kul att få hänga med någon gång. Jag bor i Karlstad men för tillfället bor jag i vårt sommarhus utanför Kristinehamn. Än så länge har jag bara seglat på Ullvettern som vår stuga ligger vid men jag har tänkt att jag ska segla i Karlstad också när jag blivit lite varm i kläderna.😊

  • Bonke

    Medlem
    25 maj, 2024 vid 10:18

    Nu har jag seglat 9 av 10 dagar och har några frågor:

    Jag seglar på en liten sjö. Det är byigt som tusan. Kanske 4 i grundvind och upp till 15 i byarna. Det blir ju inte den här avslappnade instagramsurfningen med en hand i vattnet direkt.😂 Tror ni att det är bättre för mig att starta i tex Vänern där det kanske är lite jämnare vind? Jag tänker att ju fler timmar på sjön desto bättre och att jag alltid lär mig något i den byiga sjön men att det kanske skulle gå fortare att utvecklas på Vänern.

    Jag har börjat med hängsele lite smått. Hur vet man var man ska placera tamparna på bommen?

    På min Starboard Rio har jag kunnat få i fötterna i fotstropparna då de sitter ganska högt och långt fram. På min Starboard Futura finns det ingen chans att jag får i fötterna. De sitter för långt ut och bak. Skulle jag försöka så skulle jag garanterat falla bakåt. Är det mer vind (tryck) som krävs för att man ska kunna få i fötterna?

    Kanske lite dumma frågor men man får ju aldrig lära sig nåt om man inte frågar.😊

  • mexi_

    Medlem
    27 maj, 2024 vid 09:25

    All tid på vattnet (tow) kan/gör skillnad! Passa på att träna gippar och slag med hand och fotförflyttningar så att de sitter i ryggmärgen. Träna på att segla med seglet omvänt, så att bomslutet pekar framåt. Träna på att segla stående bakom seglet. Allt kommer att göra dig säkrare.

    Dock svårt om det är sjukt byigt så klart 🙂

    Sen gällande stropparna så måste du nästan ha full planing eller vara på gränsen till planing för att komma bak och ut så långt på kanten. Du borde kunna flytta fram och in stropparna tills du känner att du har full koll i det läget och sedan flytta bak/ut igen.

  • Bonke

    Medlem
    27 maj, 2024 vid 22:45

    Wow tack för tips! Jag håller på att träna på slag och gippar för fullt. Fast idag blev jag avbruten av jordens åskskur. Första gången jag seglat utan att trilla i så blir jag dyblöt av regnet istället.😂😂

    Segla med bomslutet framåt och stå på “fel” sida seglet alltså! Spännande!😀 Vad har man för användning av det egentligen?

  • Bonke

    Medlem
    31 maj, 2024 vid 19:55

    Jag måste bara få berömma vindsurfingcommunityn!! Jag har surfat i några veckor och frågat en massa nybörjarfrågor här på forumet. Jag har alltid fått informativa och vänliga svar.

    För några veckor sedan köpte jag en bräda av en kille här på forumet. Han skickade med en bom på köpet och gav mig flera matnyttiga tips.

    Häromdagen så fick jag ett medelande från en annan kille här på forumet. Han skrev att jag verkade så entusiastisk och att han hade ett segel som han trodde skulle passa mig fint. – Va flott, vad vill du ha för det då? frågade jag. – Ingenting, det är kul om det kommer till användning. svarade han.

    Vad säger man?! Vilken generositet, vilken vilja att hjälpa och vilken gemenskap det verkar vara bland vindsurfare! Kudos och hatten av! 🙏🎩🙏

    Det hela resulterade i en tur till huvudstaden och en trevlig liten pratstund med en mycket rutinerad vindsurfare. Kul!!

  • mexi_

    Medlem
    3 juni, 2024 vid 09:37

    Så här tänker jag om övningarna:

    Bomslutet fram (clew first) är bra för att hitta balansen och är så du går ur en gipp, om du tappar farten lite i gippen eller gör en icke-planande gipp, kommer du ha nytta av att kunna hantera kraften i seglet :). Bakhanden måste bak på bommen 🙂

    Stå bakom seglet har också med balans och krafthantering och är så du kommer att stå om du slår med planing eller iaf om du slår snabbt. Det är också ingång till helikopterslag (helitack) och många freestyle-trick (nån får rätta mig om jag är ute och cyklar 🙂 )

    Hittade en gammal konfen-sida: https://www.surfzone.se/forums/topic/helikopterslag/

  • Bonke

    Medlem
    6 juni, 2024 vid 09:42

    Tack @mexi_ ! Bra övningar! Än så länge så kämpar jag med att få till slag och gippar med lite “flow”. Helikopterslag och freestyle-tricks får vänta lite. 😊

    Det går iallafall framåt. Jag har lite problem med att få fart genom slagen. Ibland stannar det upp direkt efter vindögat så att säga. Det gäller kanske att ha lite mer fart in i slaget?

    Nåväl, nu har det ju börjat blåsa iallafall. Ut på böljan!!😀👍

  • hakuna

    Medlem
    10 juni, 2024 vid 12:42

    Angående var hängseletamparna ska sitta:

    Linorna sätts med fördel med 1 dm mellanrum eller mindre. (Vissa tycker mer, men jag tycker det blir för vingligt)
    På land med lite vind i ryggen, res riggen (inte fastsatt i brädan) och håll fast mastfoten i marken med fram-foten.

    Håll i hängsele-linan med bara en hand. Åker riggen framåt, flytta bak linorna, och vice versa.

    När linorna är rätt monterade så kan du hålla riggen så här med bara en hand.

  • Bonke

    Medlem
    10 juni, 2024 vid 17:37

    Tack @hakuna för prima tips! Det ska jag prova.👍

    Tror att jag har fått hyfsad placering på hängseletamparna. Jag kan iallafall segla med en hand när det inte är för byigt. Men det går säkert att justera ytterligare.

    I fredags blev det en liten milstolpe för mig när jag kom upp i 10 knop. Det var förvisso bara i några sekunder innan jag katapultades över brädan. Men ändå!😂

    Det är kul nu när det blåser lite mer! Trodde inte jag skulle tycka det så här i början men det gör jag. Det finns dock gränser för mig vad det gäller vinden. ☺

  • hakuna

    Medlem
    11 juni, 2024 vid 13:00

    När du känner att kastfallet är på väg, skota då ut med bakhanden så kan du rädda situationen.

    Du kanske står för långt fram också, så försök i möjligaste mån komma bak i stropparna. Jag hakar i selen det första jag gör, för att spara orken i armarna.

  • allen

    Medlem
    15 juni, 2024 vid 21:46

    En fråga

    På seglet står

    Mast 460

    Extension 4

    Gäller detta för hård vind eller lätt vind?

    464 är hård vind och 462~ lättvind?

    Hjälp mig tolka detta.

  • Bonke

    Medlem
    16 juni, 2024 vid 07:37

    @allen Det där får någon med mer erfarenhet svara på.

    @hakuna Skota ut är ju ett bra knep men i min sjö så kommer kastbyarna så plötsligt att man inte alltid hinner. Ibland bara skrattar jag och ibland pekar jag finger åt vinden. 😂😂

    Igår var dock en härlig dag med lite jämnare vind! Gipparna börjar sakta ta form. Slagen likaså men jag har svårt att komma genom med fart. Det stoppar ofta upp i vindögat så får jag styra med fötterna och pumpa lite. Finns det något bra knep för att komma genom slaget med fart? Har provat att “carva” lite och det hjälpte en del men jag fastnar fortfarande ofta i vindögat.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.