Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nyfiken på formula

Taggad: 

  • Nyfiken på formula

    Publicerad av tjabba på 26 oktober, 2010 vid 18:38

    Tänkte jag skulle pröva formula och nu skulle jag vilja veta vad som kan vara vettigt i brädväg att börja med,har sett några enstaka starboard till salu här på forumet men det verkar tunt med brädor.

    Jag tänkte till att börja med köra med ett 7 kvm segel som jag har sedan tidigare det borde väl fungera i första skedet,för att känna på det.

    Nästa fundering är fenan som är som ett svärd,kan man köra med kortare variant eller sjögräsfena för grundare vatten?

    Kanske finns nån här i GBG trakten som har bräda att sälja.

    erolwi svarade 13 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • carl-r

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 20:49

    Det låter som att det inte är formula du är sugen på, utan möjligtvis en större freeride eller slalom.
    Vitsen med formula är just att köra jättesegel och flyga på jättefenan i svaga vindar.

    Jag körde min för skojs skull med en 7,5 och visst det funkade, men det känns lite fel att behöva stå så långt ut med så klent segel och den var inte enklare att starta än en slalombräda. Det är en mismatch helt enkelt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 16:38

    Om Du är i valet och kvalet finns ett bra mellanting mellan slalom och Formula. Googla på
    J P Superlightwind så har Du kanske hittat en bräda för lite mindre segel. Jag har skivit flera inlägg på Konfen under rubriken “Planande lättvindsbrädor”. Brädan är toppen!

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • tjabba

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 16:54

    J P Superlightwind har jag faktiskt sett och den verkar ju nice,synd bara att det förmodligen bara finns nya att köpa(hade tänkt mig nåt begagnat),har fått sålt min JP Funride140L precis och tänkte prova nåt ännu mera lättplanande.

    Det känns ju som om man borde komma igång tidigare med 7,0 på en formula, och sedan hur länge klarar man av att hålla dom stora seglen som man kör på formulan?

    Sedan är det inte sagt att 7,0 är det som jag kommer att använda, för om jag känner mig själv rätt så kommer det spåra ut som vanligt.

  • alken

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 20:28

    Jag har både formula ,Starboard 159 L med 70 cm “svärd”, och en större freeride 125L (74 bred) med 42 cm fena.

    Jag har seglat båda brädena samma eftermiddag med mitt 7.5 simmesrtyle freeridesegel i ca 6 m/s bara för att testa skillnader. I denna vind var båda brädorna nära planing men ingen av dem poppade upp ordentligt trots frenetiskt pumpande. Formulan hade klart lättare att hålla höjden och var pga sin ENORMA bredd tämligen stabil men känndes rejält seg, freeriden var nog närmare planing. Tror att formulan på nåt sätt suger fast i vattnet med sin stora, breda och platta botten och därför har en ganska rejäl planingströskel,(rätta mig gärna alla fomulaexperter). För att komma upp i planing i lättare vind krävs mycket mer kraft än för att hålla planingen.

    Enkel fysik säger förvisso att 7.5 m2 vindfång i 6 m/s borde generera typ samma kraft som 11 m2 i 4 m/s (man planar i 4 m/s med 11 m2) men det känns väldigt mycket effektivare att pumpa med de stora formulaseglen. Pumpningen ger den där momentana extra kraften som krävs för att poppa upp ur vattnet, väl i planing hade troligen 7.5 seglet orkat hålla igång brädan den där eftermiddagen.

    I 7 m/s planar freeriden och det hade nog också formulan gjort ,tyvärr blåste det aldrig mer än 6 den eftermiddagen så någon 7.5 planing blev det inte. Istället in och rigga på 11.0 fullcamber seglet och ut med formulan (nu som en helt annan bräda) som planade upp direkt utan pumpning även på kryssen. Säkert möjligt med 25 knop i den vinden…

    Jag surfar bara under de vindfattiga sommarmånaderna på ostkusten och för den användningen är formulan perfekt, mitt bästa brädköp lätt:
    Plus:
    HÖJDTAGNINGEN! (glöm evighetskryssar och stick iväg på de där långa slörarna, no worries!)
    Tid på vattnet (10 g mer än andra brädor, möjligen undantaget Her Pelegrins dyrgrip)
    Vindregistret , funkar ju när det blåser också, På tävling kör man i typ 4-16 m/s (rätta mig om jag har fel)
    Man kan segla i sol och badväder utanför beachen när folk faktiskt är där, inte bara när det är oväder.

    Några dåliga saker har jag dock också märkt:
    “Ding” känslig
    Delar är dyra och sköra ( i synnerhet bommar vilket jag fick erfara när min gick av)
    Svårt att rigga vissa segel själv

    Egentligen ska man kunna hålla de där stora seglen högt upp i vindregistret… typ 10 m2 i 12-13 m/s är vardagsmat för vissa, jag ska dock säga att jag som relativt ny inte är i närheten av det. Har dock seglat med 11.0 i 8-9 m/s och det funkade(men var tungt)… det var andra på vattnet som körde 7.0 och planade. Brädans stora bredd gör att man kommer långt ut från brädans mitt när man hänger i selen, Den höga bommen innebär också att man hänger i en punkt högre upp i riggen än på en vanlig rigg= mer hävarm.
    Jag vet att det finns de på forumet som provat weedfins(ca 40 cm), jag har dock aldrig gjort det då spoten jag kör är djup och sjögräsfri.

    Jag tycker att om du ska skaffa en formula skaffa även en “riktig” rigg. Det finns gamla billiga riggar på forumet då och då (så jag köpte min).

    Good Luck Have Phun!

  • kinetic

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 20:58

    Jag har bara testat mitt Formula kit en gång, men så mycket kan jag säga att brädan behöver ett stort segel. Testade även min slalom-planka (58cm bred, ca 105 liter) med 11.0, o brädan planade i knappa 6m/s gissningsvis, kändes skumt o var absolut inte optimalt. Har även testat Formulan med sjögräsfena (38cm djup) o det var alldeles för litet. En Formula skall nog seglas så stort det bara går, då planar den tidigt!

  • rasmus_w

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 06:27

    En formula har alltid större våt yta och kräver därför mer kraft för att få planing och bibehålla planing än en liten bräda. Formulans fördel är att den kan ta stora segel och få den där extra kraften. En formula med 7.0 planar senare än en 120-litare med 7.0.

  • yaddle

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 06:58

    utveckla gärna det där sista. Med given segel- och fenstorlek kommer man alltså förlora planingsförmåga om man går upp alltför mycket i brädstorlek? Beror också på brädtyp eller? Brädyta mot vattnet?

  • swe-496

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 08:52

    Brädyta mot vattnet = den del av brädan som ligger i vattnet vid planing.

  • tjabba

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 19:36

    J P Superlightwind känns som ett alternaiv som kan vara intressant när jag nu läst på lite mera,finns det andra liknande typer av den sorten, hur känsliga kan den sortens bräda vara om man jämför med formulabrädor som verkar vara ömtåliga.
    Jp ser riktigt rolig ut att segla på dom filmsekvenserna jag sett,men allt kan ju vara förskönat ,kanske folk här som jämfört JP med formulabrädor och hur var isåfall skillnaderna.

  • alken

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 20:29

    En formula är ju optimerad för kryss-länsbana med allt det innebär, bland annat har den klart större fena än vad superlightwinden har normalt., Den bör även klara djupa slörar bättre(självklarheter ,jag vet.:-). Läste i en annan tråd (du kanske redan läst den) att superlightwind skulle vara mer manövrerbar,detta är säkert sant, men jag ska även vidhålla att jag inte upplever formulan som speciellt klumpig i de vindar jag seglat (självklart klumpigare än en liten bräda i mer vind), den svänger bättre än jag trodde den skulle göra innan jag testade. Med tanke på att JP superlightwind ) är på 154 liter och väger 8.7 kilo och en formula är ca 159 liter och väger lika mycket så lär hållfastheten vara ungefär densamma. Jag har haft ett antal praktvurpor med min formula och ändå inte fått några större dingar även om den känns skörare än en vanlig freeride. Men visst hade jag fått tag på en begagnad superlightwind hade den säkert kunnat vara ett bra alternativ.
    Kanske valet faller på hur viktigt kryss är och om man vill kunna segla mot andra med identiska bräden eller kanske rent av tävla nån gång i framtiden..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 12:43

    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Formulasegling med stora segel utan har gått från sinkers på 80-talet till Freeride på 130 liter 2009. Jag köpte en JP Superlightwind i somras och var möjligen först i Sverige på brädan. Det ska väl sägas att det finns inga undermaskiner som planar med 7 kvm i 3 sekundmeter. Tanken med mitt köp var att klara varierade vindar i Stockholms skärgård och inte behöva vänta på unika tillfällen, särskilt sommartid då det kan blåsa klent. Formula var inte aktuellt med tanke på att jag upplevde det som besvärligt med de stora riggarna så det blev istället denna hybrid.
    Vitsen med JP:n är att kunna plana tidigare och få ut mer av säsongen. Om vi tittar på plus och minus där vi börjar med det negativa:

    – Det tar ett tag att lära sig att ta höjd i icke planing;
    – Fenan som följer med kan behöva kompletteras med en djupare;
    – Brädan “halvplanar” inte som en längre salombräda. Här är det antingen eller!
    – Rätt svår att göra snabba slag med men inga problem om man låter det ta lite tid.

    + Tidig planing. Jag kör 8.0 med 66 cm fena och planar lätt utan vita gäss;
    + Lätt att hålla planing mellan byarna. Pumpning känns överflödig;
    + Mycket lätt att ta bra höjd i planing;
    + Stabil vilket innebär att alla manövrar blir enkla;
    + Ungefär samma känsla i planing som på en freeridebräda;
    + Lätt att gippa med;
    + Lätt att hantera på alla bogar – höjdtagning – halvvind – slör – läns;
    + Många fina timmar på vattnet utan vattenstarter och annat bök;
    + Känns riktigt snabb;
    + Går mycket bra i krabb sjö;
    + Relativt enkelt att komma i stropparna;
    + Fantastisk feeling när man kommit i stropparna och drar iväg!

    Ni som seglar Formula känner säkert igen känslan!

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • alken

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 20:07

    Bra beskrivet Pelegrin, och jo, du har rätt . jag känner väl igen mig. Triligen så är väl pumpning lite viktigare med formula, bara gissar, manöverförmåga är svårt att jämföra, jag har en helt annan bakgrund och har tidigare mest seglat stora och långa raceboards (utöver min 125 litare).
    Jag kom för övrigt att tänka på att Formula Experience kanske vore en bra bräda att plana runt på, exakt samma form och utseende som en formula men väger 3 kg mer (11 istället för 8 kg) då den är tillverkad i tåligare men tyngre material. De kostar mycket mindre än en formula eller JP, ca 11 000 före en ny 2010a (bla på http://www.onwater.se) . Hade jag inte hittat en så billig beg formula som jag gjorde hade jag nog köpt en ny experience.

    MVH
    Alken

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 12:55

    En fundering jag har är hur man hör Formula-seglare beskriva hur de använder 10 kvm segel i vindar runt 10-12 m/s. Hur får Ni upp riggen ur vattnet? Är det inte bättre att gå ned i yta så Ni slipper skrota? Med J P Superlightwind har jag inga problem att gå ned i segelyta. Jag har seglat den ned till 4.7 kvm och det var ingen skillnad mot en freeride JP:n visade inga konstiga tendenser.

    Denna fantastiska varma lördag körde jag i Södra Skärgården med 5.7 vilket var lagom i byarna. Allstå – vad händer med en Formula när det blåser mycket om man går ned i segleyta?

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • swe-496

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 16:12

    Kan vara lite tungt att få upp riggen ur vattnet ibland. Det beror på hur den hamnar när du ramlar.
    Vad menar du med skrota? Några killar kör 9,0 som minst. Kör man mindre storlek än det får man inte någon riktig balans mellan segel och fena. Det som händer är att man inte får något riktigt driv på brädan. Man tar inte bra med höjd och framförallt så kan man inte gå lika djupt på undanvinden. Det är riktigt viktigt när man tävlar att man kan optimera höjdtagning/fart och djupa slörar/fart.

  • tjabba

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 17:04

    Jp:n verkar högintressant undra just om det finns andra fabrikat med samma karraktär.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nyfiken på formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.