Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nyfiken på formula

Taggad: 

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 17:29

    Ok, det verkar vara lite skillnad på Formulabrädor och JP Superlightwind eftersom den senare fungerar som en freeride eller slalombräda med mindre segel medan Formulan kräver större segel för att man ska få ut rätta känslan. Lite märkligt eftersom JP:n är konstruerad som en smalare Formula…
    Med skrota menar jag fenomenet att man får sådan kraft i seglet så det är är svårt att skota hem så man far omkring utan full kontroll med slackt skotat segel. Det vinnande konceptet är väl att ändå försöka skota hem fullt men det kan som sagt vara svårt när man är rejält överriggad.
    Jag hoppas kunna testa JP:n med ca 10 kvm nästa säsong för att se i hur lågt vindregister den kan gå upp i planing. Med 8 kvm så uppskattar jag att trösklen ligger vid 5-6 m/s.

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • rasmus_w

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 09:44

    Det du beskriver är det som händer när seglet är instabilt. Racesegel är väldigt stabila och det ska mycket till innan man inte kan skota in.

    Dessutom: att kunna skota in handlar ofta om att flytta hängselelinorna bakåt och inte vara rädd att ta i rejält.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 13:00

    Tack för tipset med hängselestropparna. Jag ska testa att flytta dessa bakåt i hård vind. Det är nog som Du säger att man får tuta och köra och skota hem istället för att slacka på skotningen. Mvh /Herr Pelegrin

  • swe-31

    Medlem
    1 november, 2010 vid 12:29

    Ett par saker som bör tillföras.

    En formula och en slalombräda är lika kännsliga för dingar. Formulabrädans storlek gör oftast att man får dingar på den vid i och urstigning i vattnet, slår i stenar mm. Vid kastfall spelar det ingen roll om det är en slalom eller Formula. Det är ju samma konstruktion, material. En freeride bräda är i andra material som klarar mer missbruk.

    Vill man ta hand om sin formula när man är osäker i början kan man limma på lite liggunderlag, rör isolering eller liknande på känsliga ställen (nosen).

    Formula experinece är en mycket bra bräda, byggd i tåligare material och riktad till nybörjare, juniorer och freeride seglare, Inte den senaste designen, materialet, därav det lägre priset.

    Det går utmärkt att köra mindre segel som 7,5-8.0 på en formula bräda, de flesta små tjejer och juniorer använder det. Det viktiga är att man även väljer en mindre fena som passar till typ 64 cm. Det funkar inte med 70 cm och litet segel då blir det helt fel balans, som att köra breda racing däck med en 1.2 liters motor på en nissan micra, ingen bra kombination.

    För att komma igång tidigt är det viktigt med valet av segel, ska vara typ racing eller free racing med minst två cambers, camberlösa segel funkar inte, för att komma igång tidigt måste man ha en bra profil i seglet från början samt kunna segla det bukigt. Uthalstrim är ett måste. Äldre segel är oftast för plana och funkar inte så efter 2004 är det man ska ha.

    Har blivit omseglad av flera juniorer (50-55 kgs) i lättvind med 8.0 då jag seglat 11.0, teknik, seglaren vikt, trim mm är det som avgör.

    Hur man klarar av stora segel i mycket vind ? Trim och teknik till 80% sen lite styrka. En modärn rigg på 10.0 klarar du att plana från 6 m/s och hålla upp till 12-13 m/s.
    Det mesta justeras med uthalet och lite med nedhalet. Ulf SWE-8 seglar oftast 1 kvm mindre än oss andra och ligger ändå hela tiden i toppen på Svenska cuppen Så det går bra att segla små segel. Ulf segelar alltid med extremt bukiga segel men med max nedhal.

    En formula slår en lättvinds slalom på allt utom halvind och gippar, men det är ju det slalombrädan är designad för.

    En liten video med både slalom och Formula så kan ni ju själva avgöra om det är någon skillnad i manöverbarhet. Teknik är allt.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=NpzEfN4LIzs”]YouTube – Formula Windsurfing Casero[/ame]

    Formula experience med alu bom, två camber segel av mindre modell typ 8.5
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=vEGzsHqG9fE”]YouTube – Formula experience Fouesnant[/ame]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 november, 2010 vid 11:16

    STORT TACK för info. Formula är lite ett kapitel för sig där uppenbarligen mycket hänger på draget i det riktigt stora seglet. Jag får ha allt detta i åtanke till nästa säsong men blir givet redan nu sugen på ett större segel till JP:n. Runt 10 kvm verkar ligga på lagom maxsegel för den brädan. Jag förstår verkligen vilken feeling det måste vara att nå höga hastigheter i låga vindregister och får själv antagligen inte ut maximalt med mitt 8 kvm utan cambers. Däremot har jag en mycket lätthanterig rigg. Som sagt – Tack för briefingen! Mvh /Herr Pelegrin

  • erolwi

    Medlem
    4 november, 2010 vid 19:00

    Är också sugen. Tänkte börja med att köpa en gammal formula och köra med mitt 8,5m^2 segel. Har ju hela vintern och våren på att hitta lämplig bräda så jag kan ju vara lite kräsen. Någon som kan tipsa på en bra bräda. Väger ca 75 och seglar på insjö. Kanske vill lägga ca 5000:- Starboard är ju populära men lite ömtåliga?

  • alken

    Medlem
    4 november, 2010 vid 22:38

    Starboard ömtåligare än andra formula? det betvivlar jag. Jag har för övrigt en starboard 159a som jag seglar på. Enl vad jag läst så ska starboardbrädorna vara bra allround. Största svagheten på äldre starboard ska vara ovansidan och det har jag också märkt av, om säg upphalstampen kläms hårt mellan masten och däcket kan detta lämna märken i greppytan(som är wood varför jag skaffat träfärgad dingstick).

    Här är en jämförelse av ett antal formulabräden av 2008 års modell
    http://www.carbonsugar.com/design/the-ultimate-fw-board-tuning-guide/

    De skillnader som framkommer verkar mest vara småsaker och procent fart hit och dit i olika förhållanden, jag skulle mer bry mig om pris och skick på den bräda som är till salu. Kan tänka mig att man bör undvika uddamärken och väldigt gamla bräden. Jag får intrycket av att det inte hänt så mycket sen 04-05 (min är från den tiden och ser i princip ut som de moderna)men dessförinnan var utvecklingen snabb. De nyare har säkert ett övertag på bana men där är jag inte än på ett tag.

    Jag funderar på om 8.5 räcker, det kanske det gör, kanske inte skillnaden i planingströskel är så stor men i lättare vind lär höjdtagning och djup på slörarna bli ordentligt lidande. Jag vet dock inte detta med säkerhet då jag aldrig seglat med mindre än 10.

    För övrigt ger detta mig tillfället att ställa frågan till alla formulaveteraner där ute,
    vad ska man ha som minsta segel om man väger ca 75? jag har ev fått tag i ett gammalt 3cambrat 8,5 freerace jag kan köpa billigt, är detta för litet för hårdvind? På samma tema: det seglet har en luff på 527, jag har 4,60 eller 5.30 master ,behöver jag skaffa en 4.90 mast,eller kan man använda 3cm för lång mast med rätt IMCS? I så fall: den rekomenderade masten är äckeldyr men det finns en mast av ett annat märke med samma IMCS, lite mindre kol men ändå ok vikt, är detta något att ha eller ett stort NO NO ? Oj det blev många frågor i en men jag har väl också vintern på mig att vara kräsen 🙂

  • erolwi

    Medlem
    5 november, 2010 vid 08:07

    Ok, låter ju bra att det inte är så stor skillnad. Jag kollade på reglerna för Formula Experience och där är det ju max 8,5m^2 som gäller så det lär ju funka men jag vinner inga tävlingar precis men det är heller inte planen. Sen har jag förstått att man måste ner i fen-storlek men även där kan jag nog kolla på experience.

  • skywalker

    Medlem
    5 november, 2010 vid 09:46

    Vet inte hur gammal du är, men du får köra upp till 11kvm i Experience-klassen.
    Tror det är U17 som har en gräns på 8.5..

  • erolwi

    Medlem
    5 november, 2010 vid 10:51

    Ja, är nästan dubbelt så gammal men tänkte att om jag ska komma igång med formula så måste det vara bättre att öva på en formula bräda än att öva på min freeridebräda som jag gjort i år.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nyfiken på formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.