Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt Halkskydd?

  • Nytt Halkskydd?

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2005 vid 12:14

    Hejsan.
    Min gamla bräda skall fräschas upp med hjälp av diverse vår-reparationer. En av de grejor som jag tänkt mig är ett nytt fint halkskydd. Dock vet jag inte hur jag skall gå till väga. Epoxy har jag hört ryktas vara ett bra medel (är det gammal hederlig två komponent som man menar fast i enorma mängder?!). Steg två skulle sedan kunna vara måla på smeten (kanske spruta på??), och därefter strö på lite finkornigt sand, ev grovkornigt salt? Nån som har lite erfarenhet och som kan tipsa en nybörjare.

    /B

    rasmus_w svarade 19 år sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Kjellorix

    Gäst
    6 maj, 2005 vid 20:41

    Inlägg raderat av Kjellorix

  • waterman

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 22:06
  • trimmarn

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 22:39

    Mitt tips är att rolla ut ett tunt lager epoxi strö sen på salt. Sen låter du det härda. Sen är det bara att tuta och köra. Lycka till..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 06:12

    Na, svarare an sa e det inte! Fugerar med socker oxa, men det ar dyrare. Saltet/sockret loses sedan upp nar bradan kommer i vattnet, och kvar ar ett perfekt halkskydd.

    Vill man ha vitt underlag finns/fanns det en tvakomponents farg som hette 401 eller nagot likande fran international. Hur bra som hels.

    /Mats Hellstrom

  • rasmus_w

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 14:00

    Funkar gör det, men man ska tänka på att kornstorleken har betydelse för hur bra halkskyddet blir. Socker eller grovt salt har större korn och ger vassare halkskydd, vanligt bordsalt ger ett slätare. Var jag har förstått så blir det för vasst med socker eller grovsalt, men jag gissar att det är en smakfråga. Även för de som inte slickar på sina brädor. smile.gif

  • styret

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 16:11

    bordssalt funkar klockrent.
    har blivit väldigt likt det tidiagre halkskyddet då jag ahr använt det.

    se till att det är torr luft du är (dvs innomhus) för annars klumpar saltet (som ju drar åt sej fukt) och halskydet blir ojämt.

  • tsss

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 16:48

    Grovt salt blev alldeles för vasst. Socker blev bäst. (På TWC prövade vi med epoxi och två saltvarianter samt socker.)
    Dock så gulnar epoxin småningom (1á 2 år) Vanligt tips är internationals 2-komponets lack, som inte ska gulna. Ska testa med detta nästa gång.

  • mwp

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 17:09

    http://www.ontopwindsurfing.com har lite grejer
    kolla på reparation sidan. smile.gif
    /MWP

  • nordgren

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 17:18

    Hur funkar det att lägga på klarlack istället för epoxy? Då kommer ju grafiken att vara kvar och man får nytt halkskydd. confused.gif (i kombination med salt eller socker så klart)

  • martin

    Medlem
    9 maj, 2005 vid 21:42

    Jag gjorde ett nytt halkskydd på min JP Freestyle för snart tre år sedan med bordsalt och polyester och det ser fortfarande bra ut och håller dessutom prima.

    Jag använde då Biltemas polyester (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=83268) som har en blåaktig ton, men den blir i princip helt genomskinlig i så tunna skikt som det gäller i det aktuella användningsområdet. Man kan ana sig till en lätt mörk ton nu efter tre år, men jämfört med den kraftiga gulning som kommer rätt snart med epoxi är det försumbart. Billigt är det också förresten. Det räcker gott och väl med en liten halvlitersburk.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 maj, 2005 vid 09:57

    Hur är det med Curry eller dragon? Kanske rent av en liten grillkryddemix? tongue.gif grin.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2005 vid 12:30

    Vet inte. Riktiga hårdingar vaxar väl brädan i stället, och blandar lite piripiri i vaxet. smile.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt Halkskydd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.