Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Taggad: 

  • andersbq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 19:39

    Nu kan vi väl försöka reda ut historien lite. När vi tävlade i Funboard från början i Svenska Cupen 1984, så var ambitionen att segla course (kryss/slörbana), slalom och wave. Pga att vinden inte höll i 4 dagar varje gång så slutades det med wave. Sedan var det course och slalom som gällde. Visst hände det att vi inte hann igenom en hel stege, men generellt var det inte ett stort problem. (I Halmstad så genomfördes ibland SurfSports Cups uppskjutna slalom senare på hösten.) I mitten/slutet av 90-talet börjades det segla bansegling på “slalombrädor” och HÄR någon gång dog slalomen ut. Dessa brädor utvecklades till formula 42 med kryss & läns och tävlingarna blev racetävlingar för breda brädor med STORA segel. Det goda, kan man säga, är att dessa tävlingar har kunnat genomföras på sådana ställen med sötvatten som man inte förknippar med funboard. Riktigt slalom kräver koncistent vind. Men i vårt land kan inte slalom stå på egna ben. För visst var det så i början av 90-talet, att många tröttnade på att åka land & rike runt och bara vänta på vind, festa och sedan åka hem. Så hur man än vrider det så behövs support från något håll om man vill hålla igång den roligaste tävlingsformen. Kanske idén med en mobil tävling ska återväckas?

  • swe-496

    Medlem
    3 september, 2007 vid 20:18

    Mobil tävling hade vi i våras i Stockholm när det gällde Formula.

    Funkar helt klart bra om man har en liten flyttbar båt. Jag är absolut inte mot att man återinför slalom, tycker tvärtom att det skulle vara skitskoj, men tror ändå att man ska en separat slalomcup och en Formulacup.
    Man kan ändå ha båda på samma ställe och tid. Det är ju som så att det är inte helt lätt att hitta arrangörer som vill dra runt en tävling. Tror att det är lättare att få en arrangör att köra båda disciplinerna.

  • s19

    Medlem
    3 september, 2007 vid 20:56

    Hej Allihopa!
    Nu kan inte jag om gammal course/slalom -utövare hålla mig längre! Ger mig in i debatten 🙂
    Klart slalom ska köras i cupen igen!! Jag tycker det finns flera olika saker till det! Om vi tittar på Jonas inlägg (Jona var väl en av de som förespråkade formula i slutet på -90talet, de stösta förespråkarna då var stockholmarna och växjöligan där en del inte alltid gick så bra i slalomen) så nämnde han att det ibland inträffade att en stege inte kunde genomföras pga att vinden dog. Men så är det ju! Likadant i formula eller course, hur många gånger har det inte fått avbrytas ett race? Eller de gångerna när man desperat vill ha genomförda race mycket tveksamma förhållande… Men detta gäller ju sporten generellt sett oavsett gren eller disciplin!! Men slalomen då var klart mer begränsad än med dagens slalomutrustning!
    Men att vissa valde att köra en slalomstege direkt om vinden var bra är ju deras beslut. Vissa tävlingsledare ( M. Gullstrand tex) valde att alltid köra tre courserace först! Oavsett vindstyrka! Liksom Andersbq skriver så visst hände det att en stege fick brytas, men ibland var det arrangören strulade som kanske inte var snabba alltid! Strul med banan eller andra förseningar.

    Titta på tävlingarna vi hade i Trelleborg under 90-talet… Vi körde vid några tillfällen 2 slalomstegar och 5 courserace under EN dag!!
    Men alla arrangörer är inte lika erfarna som de var! De var tom bättre på att arrangera en tävling än vad IFCA var på arrangera EM och VM i funboard!

    Jag vet inte riktigt om jag håller med om att formulan gav ett uppsving eller nystart… Formulan har aldrig varit i närheten av vad funboardtävlingarna hade när jag började tävla på tidigt -90tal och antalet deltagare skiljde sig inte mycket från sista funboardåret till första formulaåret. Det som skulle vara formulans fördel, materialbegränsning som skulle ge mindre utgifter uppfylldes inte direkt… Priserna på race/formulagrejer är sjukare än nånsing ju på stora master/bomar/segel…

    Egentligen är ju inte formulan nån revolutionerande ny brädtyp utan en vidareutveckling av den gamla courseracingen. Utan den hade ju aldrig formulan kommit. Brädorna gick ju mot det hållet oavsett om begränsningen en bräda och tre segel kommit… Så enda skillnaden då och nu är att det har kommit en ny klass som kallas formula vindsurfing! Det kan ju kallas racing igen som det gjorde 2000…
    Och de som vill ha separata resultat för formula behöver ju inte oroa sig då det oftast körs fler formula/course heat!
    Sen kan jag hålla med om att alla ställen kanske inte lämpar sig för slalom, men det är farligt att säga det för jag trodde aldrig jag skulle köra 6,2 i en slalomstege på Roxen…
    Men man borde vara noga med att hålla vindgränserna!
    Om man sen ska se på aspekterna som Jesper snackade om marknadsföring osv av sporten så får åskådare är det mycket enklare att följa ett slalomheat strax utanför stranden i Halmstad än att se alla starta samtidigt och spridas åt olika håll där de knappt med blotta ögat kan se kryssmärket pga längden och den grova sjön. Menar inte att man inte ska köra bansegling utan bara försöker se de positiva sakerna med slalomen! Det finns ju inget mer adrenalinframkallande än en slalomstart… tycker jag!

    Ja… lite rörigt skrivet kanske..
    Men ett bra initiativ av Peter Davidsson till denna diskussion som ska handla om hur vi vill ha det!
    Min slutsats:
    Kör både slalom och formula! Räkna en totalcup! Jag tycker att sporten och vi behöver all bredd den kan få! Vad får folk för uppfattning om de tex läser om de tävlingarna med hård vind att det bara var 3 som genomförde… Hur ska det locka nytt folk… tror inte de tänker “ooh fan det vill jag testa det kan ju inte vara så svårt” när bara 3 av 23 kom imål… eller rättare sagt ut till start! Med slalom hade det varit grym action!
    Men… det var inte rekryteringen detta skulle handla om ju… men det blir ju så ändå när folk argumenterar 😀

    Tycker:
    Linus, S-19

  • s19

    Medlem
    3 september, 2007 vid 21:09

    Course på slalombrädor började man väl köra redan runt 1990… När jag började tävla 1992 kunde man i princip räkna de som körde centerbordsbräda på en hand… Men var det verkligen det som gjorde att slalomen hamnade i skymundan..? Var det inte mer att slalombrädorna/utrustningen var mer begränsad än dagens slalomutrustning… Fast lite rätt har du nog Anders 😉
    Det blev ju mer fokus på course/race.. och slalomen följde inte riktigt den användarvänliga utvecklingen… Men det är ju den som kommer nu! 🙂

  • andersbq

    Medlem
    4 september, 2007 vid 04:36

    @S19 411386 wrote:

    Course på slalombrädor började man väl köra redan runt 1990… När jag började tävla 1992 kunde man i princip räkna de som körde centerbordsbräda på en hand…

    Visst kördes det courseracing på slalombrädor redan 1988, men jag menar när dessa brädor var såpass utvecklade att dom verkligen fungerade som kryss/länsmaskiner, det var först 1997 som dom första riktigt breda brädorna kom.

    Sedan en annan aspekt, jag slutade segla “race” för jag gillade inte att länsa med ett jättesegel, jättefena, jättebred bräda, i vågor, i kuling i 20-25 knop. Man kan kalla mig feg. Men så är det. Visst saknar jag adrenalinet från att starterna, men inte jag gillade inte “risken-för-kastfallskänslan.”

  • s19

    Medlem
    4 september, 2007 vid 05:59

    Jag förstår vad du menar.
    Då sent 80tal och tidigt 90tal var det ju verkligen “slalom-brädor”…
    Jepp den första riktigt breda var väl Mathias som låg bakom, mistrals 303a som kom till tävlingen i Halmstad… Det var rätt kul för man kunde se vilka som hade dem… de flesta trillade i gipparna haha…
    Kan hålla med om länsen hehe… minns 99 även det i halmstad, där vissa hade nyare “formula-brädor” eller flapperboards som de kallades… Blåste ca 12-14 m/s och såg både Liljeheden och Emanuelsson på nära håll stupa på länsen riktigt ordentligt hehe… Då var de mer traditionella coursebrädorna lite enklare att kontrollera 🙂 som min F2 305…
    Tycker inte riktigt det är så mycket adrenalin i en course/formula start… Utan mer adrenalin i slalom!

  • mrpop

    Medlem
    4 september, 2007 vid 08:06

    Här är mitt förslag:

    Ha en Svenska Vindsurfing cupen som består av följande (där man utser en vinnare i varje del plus totalvinnare):

    Svenska Vindsurfing Cupen Formula

    Svenska Vindsurfing Cupen Slalom

    Svenska Vindsurfing Cupen Race – en öppen klass för alla som seglas i alla vindar (raceboard/slalom/formula/etc). Kan har formatet bansegling, sträcksegling (maraton) eller annat.

    Svenska Vindsurfing Cupen Freestyle

    Svenska Vindsurfing Cupen våg

    Svenska Vindsurfing Cupen Total – vilket inkluderar alla grenar (formula, freestyle, våg, race, etc), resultaten från alla tävlingar i Svenska cupen räknas här och en totalvinnare utses. Det måste bli lite mera status att vara bäst i vindsurfing i Sverige.

    Svenska vindsurfingförbundet roll borde fokuseras mer på marknadsföring, profilering av vindsurfingen i Sverige och att få fram pengar genom att hitta sponsorer till cuperna så att ännu mera marknadsföring kan göras för att tävlingarna och sporten syns mer, vilket genererar fler sponsorer och ännu mera pengar.

    Arrangemang av enskilda tävlingar ligger på klubbar och de i sin tur hittar sponsorer till den enskilda tävlingen, kanske även förbundet ibland kan hjälpa till med det också.

  • swe876

    Medlem
    4 september, 2007 vid 08:24

    Jag har nog sagt ungefär vad jag tycker så jag låter övriga komma med inlägg. Dock måste jag på förekommen anledning berätta att min Slalomranking var högra än min Courseranking sista året vi seglade Slalom!
    😀

    “(Jona var väl en av de som förespråkade formula i slutet på -90talet, de stösta förespråkarna då var stockholmarna och växjöligan där en del inte alltid gick så bra i slalomen) ” [Linus]

  • swe131

    Medlem
    12 september, 2007 vid 11:56

    Jag, Robert och Peter pratade lite runt Svenska cuppen 2007, hur det har funkat, hur många vi varit mm efter tävlingen i Vejbystrand.

    Vi har haft mycket vind i år, vilket är kanon kul, men… Vi är blir färre och färre som deltager i svenska cuppen men det borde varit tvärt om. Så frågan är, är det fel format, har vi för många tävlingar, fel utrustning, fel marknadsföring ?

    När det blåser 15 m/s så borde det vara hur många som helst på en tävling, det kan ju inte bli bättre eller ? Sticker folk hellre ut o segla själva hellre än att tävla mot andra ?

    Slalom frågan är klart berättigad, alla vill ju segla så mycket som möjligt om man kört långt, inte sitta på en strand för att det blåser för mycket.

    Nästan alla som kör svenska cuppen i formula har någon typ av slalom eller våg utrustning i garaget som hade funkat att köra med, så varför inte ?

    Danskarna har kört Formula o slalom i kombination i många år och det funkar kanon. Formula upp till ca 12 m/s efter det slalom. De flesta danskskar har inte det senaste i slalomväg då det mesta avgörs i start och gipp momenten. Med en vågis och ett freerace segel kan man komma riktigt långt.

    Om man kör detta i svenska race cuppen 08 så får vi alltid segla, man väljer själv om man vill deltaga i båda eller bara i en gren. Formula alt Slalom.

    I slutet av året koras vinnare av Formula / slalom samt total race vinnare.

    Blir det blåsigt blir det mer slalom, lite vind mycket formula.
    Material ex. Formula 1+2, 11.9 11.0
    slalom 1+3. Slalom 90-105 l, 7.4 6,3 5,4 eller bara en 6.5 om man vill.

    4 stora tävlingar per säsong, kanske tre dagars, i sammarbete med freestylarna kunde vara roligare, ett riktigt surf event där alla är. Inklusive shopparna med den senaste utrustningen likt tyska cuppen så att åskådarna har något mer att titta på. Ordentligt marknadsfört tillsammans, inte event för event som det är idag.

    Många som seglar formula seglar också speed så evenemangen bör inte vara tillsammans. I helgen är det speed och formula samtidigt på två olika platser vilket är total kortslutning, då vi redan är få som vi är på tävlingarna.

    Sen en sak som jag gör så gott jag kan med.
    Marknadsföring och repotage från det vi tänker företa oss och har gjort, här kan hur mycket som helst göras, men http://www.surfsession.se är ett riktigt bra initativ som vi alla kan förse med info.

    Jag hoppas så många som möjligt dyker upp i Göteborg i helgen. Ju fler vi är desto roligare blir det.

  • klang

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:08

    Jag kan tänka mig att LBWS och Klagshamn arrangerar 2-3 st slalomtävlingar i Svenska cuppen under 2008.

    Växlade därför några ord med Sebastien Archambeaud på SVF för någon dag sedan, de har något på gång när det gäller slalom/speed/longdistance. Hans rekommendation var att närvara vid SVFs årsmöte, låter spännande. SWT 2008 kan bli ett år med riktigt cooola o goa tävlingar.

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:19

    Spelar faktiskt ingen roll alls vilka format man har på gång eller lyckas få andra att genomföra. Om det inte marknadsförs så att fler än en handfull eller två känner till racen blir det inte fler delatagare.

    /Jesper B

  • philippos

    Medlem
    13 september, 2007 vid 18:35

    Vems uppgift är det då att marknadsföra dessa evenemang?

  • imported_macts

    Medlem
    13 september, 2007 vid 20:07

    @philippos 414714 wrote:

    Vems uppgift är det då att marknadsföra dessa evenemang?

    Borde väl vara både förbund, arrangerande klubbar samt ev sponsorer

  • jesper_b

    Medlem
    13 september, 2007 vid 20:44

    Filip,
    En trevlig och duktig tävlingsarrangör i Båstad kappseglingssällskap berättade för mig att han hade gjort en fin poster med snygg bild, datum, sponsorlogga mm för deras Svenska kupp för ett par år sedan, eller om det till och med var SM i formula. Den satt uppsatt på deras klubbhus och var riktigt snygg. Jag frågade varför inte den hade spridits runt om på konfar, förbundets hemsida mm före tävlingen i just marknadsföringssyfte. Han berättade då att han skickat den till en viss person i förbundets styrelse just för att denna såsom överenskommet skulle sprida den vidare (detta var innan Filip var med i förbundet). Styrelsekillen gjorde dock aldrig det och när arrangören/killen som gjort postern frågade varför, fick han till svar att styrelsepersonen inte hade kunnat öppna filen!!!!! Då var det dock för sent.

    Appropå vem som borde göra vad.

    /Jeper B

  • philippos

    Medlem
    13 september, 2007 vid 22:11

    Ja det låter ju väldigt klantigt. Nu glider jag iväg lite från huvudfrågeställningen men det kanske inte gör något.

    Jag har ju precis som du skriver inte varit med i förbundet särskilt länge och innan jag blev tillfrågad visste jag väldigt lite om förbundet och dess förflutna. Nu vet jag lite mer om hur det ligger till men långt ifrån allt.

    I många andra förbund/föreningar så har man hört om att det kan vara svårt att få igenom beslut om förändring mm. Detta har jag aldrig märkt något av under min tid i SVF. Alla i styrelsen är enligt mig väldigt trevliga och positiva och det känns inte svårt att få gehör för nya idéer. En likhet SVF dock har med många andra förbund/föreningar är svårigheten att rekrytera folk. Många har väldigt mycket åsikter om vad “förbundet borde” göra (tror jag fick ihop till fyra stycken sådana fraser bara i denna tråd) men väldigt få är beredda att ställa upp.

    Vid det senaste årsmötet var vi typ 8 pers varav 4 från styrelsen. Innan mötet hade det kommit upp att ungefär hälften av den då sittande i styrelsen hade ställt sin plats till förfogande. Alla dessa är fortfarande med pga att ingen annan verkar visat intresse.

    Det allra tråkigaste med dagens situation är att de få som faktiskt engagerar sig, till slut känner att det blir för tungt och därmed slutar. Jag tycker att förbundet känns som “rätt väg att gå” och att det finns mycket som skulle kunna förbättras när det gäller tävlingar, organsiation, sponsring, marknadsföring, träningsläger, ungdomsverksamhet, surfevenemang mm.

    Jag känner inte riktigt till vad som gjorts för att rekrytera folk och informera om situationen men här finns det precis som i många andra delar av SVF mycket att göra. Frågan är bara vem som ska göra det?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.