Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Östeuropa?

  • Östeuropa?

    Publicerad av ollefax på 9 februari, 2004 vid 19:16

    Någon som har något att säga om spotsen i dessa länder? och vindstatistiken?

    (Estland, Lettland, Litauen och Polen)

    Levnads omkostnaderna är ju något billigare…

    tsss svarade 16 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • getwet

    Medlem
    9 februari, 2004 vid 20:03

    Har surfat i Polen och det har varit riktigt bra. Bäst är Weba (stavas Leba)och den norra kusten (finns inte så mycket mer). Vinden är som här hos oss, mest lågtrycksvindar.
    Men det är faktiskt helt klart värt ett besök, ENORMA stränder och för oss än så länge acceptabla priser. 5-6 kr för en burköl…jo ja tackar!

    Angående Baltikum så ser det oerhört bra ut, har dock aldrig seglat där men jag kan tänka mig att Östersjöns bästa ställen finns där. Har flygit över och sett hur det ser ut, sand, sand, sand och jättefina öar. Prislappen lockar den med……
    Hälsade på en klubb i Tallin (straxt utanför staden)och dom berättade hur deras vindar var, som hos oss!

  • men

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 17:07

    om du ska til polen så är det bara ett ställe som är bra, det är “Hel” och det är en halvö. det mylrar av windsurfare och kiare där, platvatten och bra vind, för att inte tala om biligt, åk färja dit och ta bilen, sen kan du lasta hem den full med sprit så tjänar du till och med på resan. där kan du utan problem hyra saker och när du är där så är det bara att ta massvis med lektioner, det är skitbilligt.

    har inte varit där men eftersom mina föräldrar kommer därifrån så har de mycket information att ge. ska dit i sommar i en månad, och det kommer gå under 10000 kroner inklusive hyra av topputröstning och boende på jävligt bra hotell, alltså billigt. ända minuset, det finns en jävla massa windsurfare och kitare

  • g_l

    Medlem
    5 november, 2007 vid 07:19

    Hittade denna gamla tråd om Östeuropa. Någon som kan fylla på med mer kommentarer om Polen och Estland? Råkade svappa förbi ett program på TV igår med bilder från Tallinn, där man kunde se windsurfare i bakgrunden. Såg riktigt intressant ut (i windsurfhänseende vill säga…)! Personerna i rutan beklagade sig över att det blåste för mycket för att kunna bada…
    Någon som vet mer om surfspot i närheten av staden? (Jag såg själv en strand precis i utkanten av Tallinn där det verkade finnas surfshop mm när jag var där på en snabbvisit för 4 år sedan.) Finns vettigt boende i närheten? Risk för stöld av prylar på biltaket?

  • styret

    Medlem
    5 november, 2007 vid 15:37

    det mesta är väl nära i estland?

    mitt mål nästa år är att pricka in ett lågtryck på dagö i norra estland. verkar sjukt grymt för våger.

  • tsss

    Medlem
    12 november, 2007 vid 22:27

    @styret 426760 wrote:

    det mesta är väl nära i estland?

    mitt mål nästa år är att pricka in ett lågtryck på dagö i norra estland. verkar sjukt grymt för våger.

    Estland borde ju ha samma klimat och vindar som Gotland. Avståndet är ju inte stort däremellan.
    Jag har gammalt (ryskt) sjökort över Dagö samt bukten innanför. Man slås av att det är dj-t långgrunt överallt. Svårnavigerat för kölbåtar och ofta krabb sjö. Troligen sand på de flesta håll

    I TWC finns flera surfare som är födda i Polen. Några har varit till Hel-halvön ibland på somrarna. (Se inlägg ovan om Hel. Ligger som en jättelång banan utanför Gdynia) Öppen kust, mindre med vågor på sydsidan=insidan. Sand och ganska långgrunt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Östeuropa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.