Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [OT] Hissa segel på jolle

  • [OT] Hissa segel på jolle

    Publicerad av safesurfer på 2 juli, 2010 vid 11:15

    Hej
    Ursäkta att jag inte postar på OT men vill gärna ha svar snabbt och dett är ju ändå iallfall segling.

    Jag undrar hur man enklast hissar segel på eb liten segelbåt. Jag vill ju att båten ska stå med fören mot vinden då jag hissar så att man inte får vind i seglet förän man har fått ordning på grejorna. Ifall båten börjar vrida medvinden får man vind i seglet och blåser det mycket kan man välta. Sist jag var ute körde jag med motor för att hålla fören mot vinden men det är ju pinsamt amatörmässigt. Ifall man hissar storseglet och skotar in bommen fullt tror jag att man automatiskt går mot vinden men jag är inte säker. Någon seglare som kan hjälpa mig med detta.
    Tack

    rasmus_w svarade 13 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 11:18

    *Suck…pust…stööööön* Snart orkar ja fan inte mer!:(
    Finns väl nåt sånt där 118 nummer där dom påstår sej ha svar på ALLT OM ALLT!

  • aronh

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 11:58

    Du får ursäkta, men är det inte en lite dum fråga? Jag förmodar att det inte finns någon motor. Lättast är väl att hissa storen i hamn. Om ni är två går en fram i fören och håller fast i en pollare eller boj som ligger upp i vind. Använd rodret för att underlätta att få upp stäven i vind. Den andra hissar sen storen. Sen är det bara att skuta ifrån och sticka iväg. Personen i fören går bak och sen kan man väl dra upp focken.

  • patriks

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 12:21

    Amatörmässigt att använda motor? Vet ingen som INTE använder sin motor om man faktiskt har en, varför göra det svårare än det är?

  • safesurfer

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 12:41

    Okej en dum fråga i fel forum jag förstår. Ska inte upprepas, men tack för svar.

  • dberg

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 12:47

    Det gäller att vara snabb; ta upp båten rakt mot vinden och hissa seglet (storseglet) så fort det bara går. Hinner man inte få upp seglet så låter man det vara på halvstång, falla av för att ta lite ny fart och sedan styra upp mot vinden igen för ett nytt ryck. När storseglet väl är uppe kan oftast hålla sig ganska nära vindögat och därmed ha lite lättare att få ordning på focken. På en liten båt brukar ju focken komma upp på bara ett ryck eller två. Hela manövern kräver dock en del svängrum. På vissa båtar med dåligt driv i storen kan det dock underlätta att börja med focken.

    Ligger jag i naturhamn brukar jag dra ut mig till ankaret och hissa alla segel där, det är enkelt och stilfullt.

    Ligger man i hamn (spilta) och inte vill starta för motor får man dra ut sig till någon annan båt så att man dra sig från båt till båt tills man hittar en gynnsam plats där man kan hålla fast fören mot vinden och resten av båten ligger fritt. En lång båtshake och en tamp så fixar man detta fast man är ensam i båten.

    Grunden i det hela är i alla fall att öva! Är man helt säker på vad man gör och känner sin båt kan man hitta på de mest kreativa sätt att komma iväg utan att starta motor. Att självsäkert hissa segel inne i en hamn och sedan misslyckas kapitalt är inte så kul…:blush: I våras såg jag några killar i en Melges 24:a som var lite ringrostiga efter vintern och de lyckades klanta rätt rejält trots att det syntes att de i grunden visste vad de sysslade med.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 13:16

    Jag antar att problemet mest uppstår om man är ensam ombord på en väldigt liten båt. Det jag sett ensamseglare göra på större båtar (jag såg en gång en kille segla ut sin skärgårds 95:a ur en trång naturhamn i palandsvind – ensam) är att hissa tills båten börjar falla av, göra fast fallet, ta rodret och falla av rejält så man får styrfart, lova upp mot vinden, springa fram, hissa lite till och upprepa tills storen är uppe.

    När ovan nämnda 95:a-seglare hade fått upp storen så hade han dessutom hunnit ta in alla fendrar otroligt imponerande! Totalt kallsinne när man är knappt en meter från klippor och sten är en bra egenskap…

  • surfslusken

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 14:39

    Undrar fan om inte de där 118 nummert där dom säger sej ha svar på allt e direktkopplat till Rasmus_W ?

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 17:09
    surfslusken;619431 wrote:
    Undrar fan om inte de där 118 nummert där dom säger sej ha svar på allt e direktkopplat till Rasmus_W ?

    Ja, vart hade du annars tänkt dig att det skulle gå?

    Som tur är så har mitt mobilsvar också svar på allt så jag behöver inte svara så ofta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [OT] Hissa segel på jolle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.