Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

  • Övergång från äldre generation av brädor

    Publicerad av patriks på 9 mars, 2009 vid 16:03

    Detta blir mitt första inlägg här på forumet, men jag hoppas jag kommer trivas här. 🙂

    Jag har nu flera somrar i rad (och höst) ägnat mig mycket åt vindsurfing. Dock vindsurfing på brädor som ni förmodligen skulle kalla för pråmar. Jag anser att jag kan hantera dessa relativt väl och nu känns det som att det verkligen är dags att uppgradera till nya grejer. Jag har läst ett par guider och tips här på forumet, men då de oftast vänder sig till totalt nybörjare kände jag mig manad att starta en ny tråd. Så vad jag behöver nu är hjälp och tips för inköp av nya grejer, dock helst begagnat, verkar ju finnas en bra andrahandsmarknad här på surfzone.

    Jag har märkt att centerbord är inget man verkar köra med, stämmer detta? Är det mer rejäla fenor som gäller istället, till skillnad från de gamla brädor som jag är van att köra på?

    Vad gäller utnyttjande av brädan kommer det förmodligen till en början mest bli allround-surfing, för att känna lite på den och komma fram till vad jag vill hålla på med. Förmodligen blandad med relativt lätta vindar till lite hårdare. Jag väger drygt 65 kilo och är lite fundersam på hur långt ner storleksmässigt man vågar sträcka sig på brädor. Det kanske är dumt att gå under 100L? Längd och bredd har jag ingen koll på överhuvudtaget.

    Är det värt att skaffa en sele på en gång dessutom? Eller krävs det först vid hårdare segling?

    Har säkert fler frågor, men jag får nöja mig med dessa sålänge. 🙂

    Mvh Patrik

    rasmus_w svarade 15 år sedan 21 Medlemmar · 58 Svar
  • 58 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:08

    Välkommet till forumet! Var någonstans seglar du?

    Men jag skulle tro att en lite större freeride-bräda med ett par segel skulle sitta rätt fint, och går dessutom bra att få tag i begagnade grejor i bra skick till vettigt pris.

    Men – har du någon mer idé om vad du vill? Fart, manövrar, hopp, vågor… kan hjälpa för att ge mer relevanta tips om prylar!

  • rasmus_w

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:11

    Åk till Haga Park på kristi flygare och bränn en massa pengar på att hyra brädor och när pengarna är slut så försöker du smöra in dig bland lite folk så du får prova deras fina nya brädor. När du är tillbaka därifrån kommer du veta vilken bräda du vill ha och du har eventuellt en massa nya polare. I alla fall om du inte tog det där med smöra alltför bokstavligt. 🙂

  • patriks

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:21
    dr Masse;534126 wrote:
    Välkommet till forumet! Var någonstans seglar du?

    Men jag skulle tro att en lite större freeride-bräda med ett par segel skulle sitta rätt fint, och går dessutom bra att få tag i begagnade grejor i bra skick till vettigt pris.

    Men – har du någon mer idé om vad du vill? Fart, manövrar, hopp, vågor… kan hjälpa för att ge mer relevanta tips om prylar!

    Har hittills bara surfat ute på Värmdö i Stockholm i relativt skyddade vatten. Är dock rätt sugen att åka ner till Torö och testa på lite, har varit där nere ett par gånger men bara tittat på andra som surfat.

    Hopp och vågor är ingenting jag tidigare testat och kan väl inte säga att fart och snabba manövrer är något som hör till de äldre brädornas bättre sidor. Jag tror jag är lite sugen på alltihop, kanske dock inte lutar åt alltför mycket vågor och hopp till en början. Jag vill känna kraften i en rejäl planing men samtidigt vill jag ha en bräda som är relativt lättmanövrerad.

    Kanske något luddigt svar…

    dr Rasmus_W;534126 wrote:
    Åk till Haga Park på kristi flygare och bränn en massa pengar på att hyra brädor och när pengarna är slut så försöker du smöra in dig bland lite folk så du får prova deras fina nya brädor. När du är tillbaka därifrån kommer du veta vilken bräda du vill ha och du har eventuellt en massa nya polare. I alla fall om du inte tog det där med smöra alltför bokstavligt. 🙂

    Jo jag har också funderat på att hyra en bräda och testa lite. Men det känns så avlägset då de flesta uthyrningsställen först öppnar när vattnet har börjat bli varmare? Eller har jag fel? 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:44

    @PatrikS 534129 wrote:

    Jo jag har också funderat på att hyra en bräda och testa lite. Men det känns så avlägset då de flesta uthyrningsställen först öppnar när vattnet har börjat bli varmare? Eller har jag fel? 🙂

    Jo, straxt före Kristi flygare är ju startdatum för Haga Park, fast ÖWC-folket vet nog det där bättre än jag.

  • pure

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 18:45

    @PatrikS 534124 wrote:


    Jag har märkt att centerbord är inget man verkar köra med, stämmer detta? ….

    Helt riktigt observerat 😉

    Kul att du vill satsa på lite modernare prylar. Jag tycker som andra påpekade att du skall hyra först och testa på olika storlekar på brädor tills du hittar nått som funkar för din kunskaps nivå. Du väger ju inte så mycket så du kanske kan sikta på en freeride på ~130l. Det kan ju även hända att du kan köra på även mindre men mindre är inte alltid bäst. Men som sagt så är det värt att hyra och prova sig på först.

    Sele kan jag rekomendera att köpa väldigt tidigt och börja träna med sele tidigt oxå. Det är en helt annan värld att använda sele. Det tar längre tid att lära sig om man åker omkring och ap-hänger i bommen, har jag lärt mig den hårda vägen. Har för mig att man får låna sele när man hyr på tex Haga Park.

    Lycka till

  • booman

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 19:18

    Jag har ju inte haft några större möjligheter att testa olika brädor innan köp, så jag har bytt upp mig allt eftersom. Från en Pråm som du säger på 25kg och ca 250L. Så jag har köpt en del beggat och varit nöjd i stort sett varje gång jag bytt upp mig. Men det låter ju som om du skulle satsa på en freeride runt 130L som nämns. Köpte min första “nya” bräda, sommaren -07, en Fanatic X-ray på 160L -03. (Jag väger ca 25 kg mer än dig) Den var helt grym i början, fick mina första riktiga planingar och man var helsåld!:laugh: Men den blev ganska fort lite för stor, även om den var perfekt att komma igång med efter “pråm-eran”. Nu kör jag på 125L Freeride, perfekt för mig som kör insjö, inga problem att dra rigg om det behövs.
    Vad jag vill säga med ovanstående är att jag tror du får en bra ingång med en freeride på ca 130L, märket bör väl vara välkänt och sen årsmodell från tidigast -03… Det är mina erfarenheter… Och Centerbordet… Glöm det!:cool2:

    Mvh o lycka till, samt välkommen till forumet…:smile:

    //BooMan

  • kinghippo

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 19:36

    Jag började på samma sätt som du, med en pråm och nu har jag en 145L freeride (väger 75kg). Så här ser jag på det som nybörjare:

    Jag tycker att centerbord är underskattat när det inte blåser så pass att det planar. Utan centerbord tar du nästan ingen höjd alls om det inte planar. Vilka vindar kommer du köra i mest? I och för sig kan du ju köra på din gamla pråm i lättvind.

    Midjesele är ett måste så fort som det blåser lite mer om man inte vill ta slut i armarna direkt.

    Försök att testa lite olika modeller innan du slår till. Min 145L freeride är mycket vingligare än den gamla pråmen. Ibland låter det som att större brädor i princip seglar sig själv, jag håller inte riktigt med, kanske för att jag är kass 🙂

    Jag ångrar inte att jag köpte en freeride, men med vindarna jag har vette tusan om jag inte skulle köpt en med fällbart centerbord om jag gjort valet idag.

  • patriks

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 20:48

    Tack för alla svar, mycket tillmötesgående svar! :laugh:

    Verkar ju som att ni alla delar samma tips att prova på brädor innan jag köper något. Haga Park verkar ju vara ett rätt trevligt ställe att köra på, men det skulle vara väldigt välkommet om någon känner till något närmare ställe runt Stockholms-trakterna. Jag har sett att de brukar köra med uthyrning i Rålambshovsparken i Stockholm, har dock ingen aning om vad de har för brädor att erbjuda där.

    Justja, en fråga till. Vad bör man köra för storlek på segel till en drygt 130L bräda? Eller snarare, vilka segel bör man köra i olika vindstyrkor?

    Mvh Patrik

  • carl-r

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 21:00

    Nånstans runt 7 kvm kanske? (7,5 om du hade varit runt 80 kg)
    Krävs det större segel är nästan din nuvarande bräda ett bra alternativ.
    En 6 kvm till när det tutar i lite mer, men det gör det ju nästan aldrig på östkusten så det kan ju vänta tills du tycker att det finns ett behov.

  • irieman

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 21:13

    Hej!

    Som sagt 120-130 liter skulle passa dig perfekt tror jag som nästa bräda, lite vingligt i början kanske men efter ett tag så lär du dig dra rigg på den och se’n bör du ändå ta tag i vattenstarten om du inte kan den för den är inkörsporten till mindre brädor och mer vind. Jag kan t ex rekommendera JP XCite Ride 120 som är en grymt skön bräda som planar lätt. Även Fanatics motsvarigheter är riktigt bra. Runt 7 kvm passar perfekt men en så’n bräda tar allt mellan 5.7-8.0 typ vilket är runt 10 m/s ner till 6 m/s. Hängsele ska du definivt köpa med en gång! Dess största syfte är egentligen inte avlastningen av armarna utan att, när du använder den rätt, du får ner trycket i mastfoten (MFP = Mast Foot Pressure), väldigt viktigt! Detta är en jätteviktig del av hela planingsstansen, detta tillsamans med att komma i fotstropparna!
    Träna på hängselen först och se’n att komma i stropparna.
    Kom ihåg att sätta bommen högt och att ha långa hängselelinor.

    Irie Man

  • carl-r

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 21:19

    Ajustja, du undrade ju om vindstyrkor. Säg 8-10 m/s kanske på en 7’a om man är lite lättare än jag?
    Nån annan kan säkert rätta mig. Det var ju ett tag sen man var ute, men min erfarenhet säger uteslutande att det suger att vara ute och inte plana och att överriggad är rätt ballt. Jag kör nästan alltid 8.8 kvm och plattbottnad longboard beroende på att 6-8 m/s är mycket vanligare. Dom gånger det kommer in ett regnväder och det blir en plötslig vindökning brukar vara de roligaste sessionerna på länge. Tailwalks pga luft under brädan och ett segel som släpar i vattnet vid full inskotning och som drar som en ilsken tjur.

  • patriks

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 21:49
    IrieMan;534181 wrote:
    Hej!

    Som sagt 120-130 liter skulle passa dig perfekt tror jag som nästa bräda, lite vingligt i början kanske men efter ett tag så lär du dig dra rigg på den och se’n bör du ändå ta tag i vattenstarten om du inte kan den för den är inkörsporten till mindre brädor och mer vind. Jag kan t ex rekommendera JP XCite Ride 120 som är en grymt skön bräda som planar lätt. Även Fanatics motsvarigheter är riktigt bra. Runt 7 kvm passar perfekt men en så’n bräda tar allt mellan 5.7-8.0 typ vilket är runt 10 m/s ner till 6 m/s. Hängsele ska du definivt köpa med en gång! Dess största syfte är egentligen inte avlastningen av armarna utan att, när du använder den rätt, du får ner trycket i mastfoten (MFP = Mast Foot Pressure), väldigt viktigt! Detta är en jätteviktig del av hela planingsstansen, detta tillsamans med att komma i fotstropparna!
    Träna på hängselen först och se’n att komma i stropparna.
    Kom ihåg att sätta bommen högt och att ha långa hängselelinor.

    Irie Man

    Tack för det, har tittat lite på dem och de verkar ju onekligen vara schyssta brädor. Fanatic har en hel del att välja på, är det någon större skillnad mellan dem? Lite osäker på priser och var man kan hitta dem, jag var inne på skidsport.nu och såg att man kunde få en JP-120 för drygt 9k, låter detta som ett vettigt pris?
    Hittade även en JP Freestyle 100L på köp & sälj, men är den för vinglig kanske, åtminstone så länge det inte blåser relativt mycket?

    Carl R;534182 wrote:
    Ajustja, du undrade ju om vindstyrkor. Säg 8-10 m/s kanske på en 7’a om man är lite lättare än jag?
    Nån annan kan säkert rätta mig. Det var ju ett tag sen man var ute, men min erfarenhet säger uteslutande att det suger att vara ute och inte plana och att överriggad är rätt ballt. Jag kör nästan alltid 8.8 kvm och plattbottnad longboard beroende på att 6-8 m/s är mycket vanligare. Dom gånger det kommer in ett regnväder och det blir en plötslig vindökning brukar vara de roligaste sessionerna på länge. Tailwalks pga luft under brädan och ett segel som släpar i vattnet vid full inskotning och som drar som en ilsken tjur.

    Schysst, då vet jag ungefär vilken storlek som man ska satsa på då. 🙂
    Tailwalks låter ju rätt härligt, men vad innebär det? 😉

  • booman

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 22:10

    JP:n är ju en grym bräda!

    Men har du kollat in “Surfspot.se”?

    Länk i min signatur…

    AHD, Drops, F2, mfl.

    Drops är helsköna brädor, har en själv (Glider 126L -07 Kort & bred)
    Glidern är väl mer en slalombräda, men funkar utmärkt till freeride…

  • carl-r

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 23:36

    @PatrikS 534185 wrote:

    Tack för det, har tittat lite på dem och de verkar ju onekligen vara schyssta brädor. Fanatic har en hel del att välja på, är det någon större skillnad mellan dem? Lite osäker på priser och var man kan hitta dem, jag var inne på skidsport.nu och såg att man kunde få en JP-120 för drygt 9k, låter detta som ett vettigt pris?
    Hittade även en JP Freestyle 100L på köp & sälj, men är den för vinglig kanske, åtminstone så länge det inte blåser relativt mycket?

    Schysst, då vet jag ungefär vilken storlek som man ska satsa på då. 🙂
    Tailwalks låter ju rätt härligt, men vad innebär det? 😉

    100L är ganska litet. Iofs väger du rätt lite men 130 liter känns för mig (86kg) som en väldigt bekväm storlek. Går igång tidigt eftersom den inte sjunker ner så mycket i vattnet och är enkel att slå på då det inte är för vingligt. Så säg 120 liter som en smart undre nivå för en första planande bräda om du väger 20 kg mindre. Givetvis kan man segla på vad som helst om man har pannben nog och gillar att ödsla tid på självplågeri. 😉
    Tailwalks är när brädan sticker upp i luften och bara fenan är kvar i vattnet. Det blir väldigt vingligt på alla sätt och vis men eftersom nästan all vikt hänger ner i seglet så brukar det reda upp sig iallafall. Det inträffar på brädor som är för stora för vindstyrkan, och det är ganska tidigt på en courseracer. De tar luft helt enkelt, typ som mercedes lemansbilar gjorde.

    Eftersom du bor i sthlm så kanske du skulle börja med att besöka tyresö windsurfingklubb. Förärar du dem med ett medlemskap så kan du säkert låna nybörjarbrädor där. Dom har säkert nåt runt 160 liter som är brett och lättplanat.

    Jo en sista grej eftersom du går från omoderna segel. Se till att dra ordentligt med nedhal så seglet blir fladdrigt i bakkanten. Kolla in FAQ’n här på steffo så finns det bra läsning. 🙂

  • pgvirtual

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:28

    Det låter som om du skulle vara steget bättre än en nybörjare. Även om du är rätt lätt så skulle jag inte rekommendera något mindre än 120 liter, till och med en sådan bräda kommer att kännas MYCKET rank i början.

    Då du väger 65 kg så skulle jag tro att du som största segel behöver är en 7.0, men så fort det blåset litet mer så passar en 5.7 bättre. Två segel, om du har tur så passar de båda på samma 430 mast.

    Jag har själv seglat mycket Kona One, och tycker väl inte att du skall avskriva centerbord utan att tänka efter ett ögonblick.
    – En liten bräda, tex. 120 liter, är roligare att köra när det blåser mer än 7-8 m/s. Men blåser det mindre än så kommer du inte att plana, och det kommer att vara ganska tråkigt. Medan en modern bräda med centerbord är minst lika rolig som din gamla pråm i lätt vind. Kom ihåg att det ibland på sommaren, tex. i stockholm, kan gå flera veckor utan att det blåser 8 m/s. Eller att ditt jobb kanske inte tillåter dig att fara och surfa förrän havsbrisen mojnar vid 6-tiden.
    – Det beror också på var du windsurfar. En bräda utan centerbord är nästan omöjlig (det är i alla fall inget nöje) att kryssa med i lätta vindar. Ifall du inte kommer ut direkt på en stor fjärd kan en modern centerbordsbräda fungera bättre.
    – En modern centerbordsbräda ÄR faktiskt lika snabb (snabbare än en freestyleplanka, långsammare än en slalombräda) som en liten&kort bräda när den planar.

    Dessutom skall du GENAST skaffa dig en trapets. Helst en midjetrapets som gör hanteringen mycket enklare i början, och som också gör det möjligt att ha trapetsen ikrokad när du inte planar.

    Jag seglar förstås också små brädor, och visst är de kul. Men uppskattningen av små brädor tror jag kommer med skicklighet och erfarenhet.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.