Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

  • dr-masse

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 14:49

    @PatrikS 534129 wrote:

    Har hittills bara surfat ute på Värmdö i Stockholm i relativt skyddade vatten. Är dock rätt sugen att åka ner till Torö och testa på lite, har varit där nere ett par gånger men bara tittat på andra som surfat.

    Hopp och vågor är ingenting jag tidigare testat och kan väl inte säga att fart och snabba manövrer är något som hör till de äldre brädornas bättre sidor. Jag tror jag är lite sugen på alltihop, kanske dock inte lutar åt alltför mycket vågor och hopp till en början. Jag vill känna kraften i en rejäl planing men samtidigt vill jag ha en bräda som är relativt lättmanövrerad.

    Kanske något luddigt svar…

    Jo jag har också funderat på att hyra en bräda och testa lite. Men det känns så avlägset då de flesta uthyrningsställen först öppnar när vattnet har börjat bli varmare? Eller har jag fel? 🙂

    OK, jag tycker du fått många bra råd här!

    Några grejor som jag utgår från, korrigera om det är fel (bara du som vet):

    1. Du är relativt lätt, 65 kg.
    2. Du har varit nere på Torö och kollat, och verkar ha blivit inspirerad av det du såg. För mig avslöjar det att du verkar söka dig mer mot hopp och manövrar, snarare än höjdtagning och långdistans.
    3. Du seglar på Värmdö, relativt skyddat, men samtidigt tillgång till, med 08-mått mätt, relativt öppna vatten.
    4. Du vill testa “lite av varje”, men verkar vilja bort från det du seglar idag.
    5. Du är inte fullständig nybörjare, utan har någorlunda grepp om grunderna.

    Så, utifrån detta. Här är mina förslag, som du självklart måste värdera själv vad de kan vara värda och hur relevant det är för dig och dina mål med vår sköna sport.

    – Jag tycker att du skall kika på en freeride eller stor fsw-bräda på runt 115-125 liter. Den bör vara mellan 65 och 70 bred. Med din vikt ger det dig marginal, samtidigt som den blir tillräcklig “liten” för att vara kul när det blåser mer och du vill känna känslan i sväng och kanske rentav hoppa lite.
    – Denna förses med fördel med två segel – 7.0 och 5.5 (+/+ 0.2 kvadrat, typ). Det finns segel idag som riggas på 430 i båda dessa storlekar, vilket är en fördel. Om inte, köp begagnat. Ett hopp från 7.2 till 5.7 går fint, till exempel. Det större seglet kan vara lite mer fartorienterat, det mindre mer manöver. Gärna ett vågsegel.
    – Köp hängsele direkt! Ingen idé att vänta. Välj den som sitter bäst och är skönast. Själv föredrar jag midjesele, som dessutom är enklare att kroka i och ur i början, men sittsele är skonsammare när man väl är ikrokad (för de flesta).

    Så – jag tror inte (vilket kan vara fel!) att en bräda med centerbord är något för dig. Jag tycker mig ana en utveckling mot mer frisegling, manövrar och kanske vågor, rentav? Detta ligger bakom min rekommendation, hoppas det kan ge något.

    Ställ gärna frågor om grejor du spanar på här i tråden, så lär svaren komma.

    Så länge du inte avslöjar allas vår okunskap om din förmåga med att köpa en 70-liters speedraket direkt, ah!

  • jps

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:36

    Håller med tidigare talare om segelstorlekar.

    Brädan skulle jag ha valt lite mindre. Ca 100-110 liter. 62-65 cm bred sisådär.

    Detta baserat på att du kört en del pråm tidigare + mina egna erfarenheter som pånyttbörjare.

    Med din vikt får du inga större problem med den brädstorleken om du är lite envis.

  • v-thun

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 21:37
    JPS;534321 wrote:
    Håller med tidigare talare om segelstorlekar.

    Brädan skulle jag ha valt lite mindre. Ca 100-110 liter. 62-65 cm bred sisådär.

    Detta baserat på att du kört en del pråm tidigare + mina egna erfarenheter som pånyttbörjare.

    Med din vikt får du inga större problem med den brädstorleken om du är lite envis.

    Hade precis tänkt att skriva det samma. Jag väger liksom du runt 65 kg och i somras hoppade jag på en JP 109l freestyle direkt från en fet nybörjarbräda å den känns redan för stor när det blåser på lite mer.

    Fördelen är ju helt klart att det är lättare att lära sig nya manövrar på en störra bräda och till det funkar jp:en utmärkt:P

  • staffomania

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 21:56
    PatrikS;534185 wrote:
    Tack för det, har tittat lite på dem och de verkar ju onekligen vara schyssta brädor. Fanatic har en hel del att välja på, är det någon större skillnad mellan dem? Lite osäker på priser och var man kan hitta dem, jag var inne på skidsport.nu och såg att man kunde få en JP-120 för drygt 9k, låter detta som ett vettigt pris?

    Surfbutiken.nu säljer ju ut exocet scross(115l,130l,145l) för 5900:- . Borde ju passa dig perfekt.

  • patriks

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:13

    Tack för alla svar, jätteroligt att se att det finns så många engagerade surffantaster här :laugh:

    Verkar som att de flesta är relativt enade om en bräda runt 120-130L. Fast efter JPS och v-thuns uttalanden blir jag lite sugen på en mindre. Men dessa kan jag tänka mig inte presterar lika bra i något lättare vindar? Och vad gäller kryss fungerar det väl knappast alls så länge det inte blåser på bra? (Kanske gäller de flesta brädor utan centerbord?)

    Detta är verkligen svårt eftersom jag aldrig testat någon liknande bräda innan. Och de flesta ställen som hyr ut öppnar relativt sent på säsongen vilket skjuter fram köpandet av brädan om jag ska testa innan. Känns lite surt att köpa en bräda mitt i högsommaren när det nästan inte blåser någonting, om ni förstår vad jag menar. Det får nog bli att bege sig till en surfingbutik(surfspot) och känna lite på grejerna. Med era åsikter i åtanke känns det nästan som att det inte kan misslyckas. 🙂

    staffomania: Oj, riktigt schysst ju! Precis en sådan bräda jag tror jag är ute efter, får fundera lite över det! 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:26

    Det är här Haga Park kommer in i bilden. Haga är grymt långgrunt så du utan problem kan testa riktigt små brädor om du vill, plus att sjöbrisen kan vara väldigt pålitlig mitt i sommaren. Den kan visserligen också vara helt avstängd i en hel månad men även under såna perioder kan det komma nån enstaka bra dag.

    Riktigt bra tryck i vindarna brukar det sällan bli förrän hösten kommer här i Sverige.

  • patriks

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:32
    Rasmus_W;534350 wrote:
    Det är här Haga Park kommer in i bilden. Haga är grymt långgrunt så du utan problem kan testa riktigt små brädor om du vill, plus att sjöbrisen kan vara väldigt pålitlig mitt i sommaren. Den kan visserligen också vara helt avstängd i en hel månad men även under såna perioder kan det komma nån enstaka bra dag.

    Riktigt bra tryck i vindarna brukar det sällan bli förrän hösten kommer här i Sverige.

    Hur tidigt på säsongen brukar uthyrning och verksamhet dra igång där? 🙂

  • booman

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:42
    PatrikS;534345 wrote:
    Tack för alla svar, jätteroligt att se att det finns så många engagerade surffantaster här :laugh:

    Verkar som att de flesta är relativt enade om en bräda runt 120-130L. Fast efter JPS och v-thuns uttalanden blir jag lite sugen på en mindre. Men dessa kan jag tänka mig inte presterar lika bra i något lättare vindar? Och vad gäller kryss fungerar det väl knappast alls så länge det inte blåser på bra? (Kanske gäller de flesta brädor utan centerbord?)

    🙂

    Men tänk också på att all tid på vattnet gör väldigt mycket. Om du nu inte har kvar pråmen förstås, då kommer du ju ändå ut i lättare vindar. Det är så grymt skönt att kunna glida omkring även på en freeride utan centerbord en varm sommardag, hellre det än att inte komma ut alls… Exoceten skulle jag valt 130L med ganska stor fena, kommer att funka bra även i lättvind utan planing, det GÅR att ta höjd även då.(Även om det inte går att jämföra med centerbord) Rätt vad det är så kommer eftermiddagsbrisen och man är helt plötsligt uppe i planing…:cool2:

    Om du nu inte siktar på Torö och liknande, då bör du ju gå på mindre storlek.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 23:03

    @PatrikS 534356 wrote:

    Hur tidigt på säsongen brukar uthyrning och verksamhet dra igång där? 🙂

    Från http://www.surfers.se/sv/center_oland.htm :

    “Vi drar igång säsongén 1’a Maj 09.
    From 1/5 – 5/6 har vi öppet på helgerna mellan 10-18.

    From 6/6 har vi öppet alla dagar mellan 10-18.”

  • carl-r

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 00:28

    @BooMan 534361 wrote:

    Exoceten skulle jag valt 130L med ganska stor fena, kommer att funka bra även i lättvind utan planing, det GÅR att ta höjd även då.(Även om det inte går att jämföra med centerbord)

    Har man inte damp innan så får man det av att stå och sucka på en freeridebräda som inte planar. Det är nog roligare att skala potatis tror jag.
    Dessutom måste man ju stå och kanta skiten för att inte driva all världens väg.
    Har man en centerbordsbräda och helst en lite längre är det inget snack om vad som funkar bäst när det är taskigt med vind. Ärligt talat är jag sugen på att skaffa en rundbottnad med trekantsrigg själv när jag tycker courseracern är för seg. Det är en ball segelbåtskänsla i dom som jag tilltalas av. Hade jag haft stålars hade jag haft en Serenity i containern.

  • carl-r

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 00:31

    http://twc.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=34

    400 kr/år för vuxna, från det år du fyller 20 år (om du är ny medlem och kliver in i klubben efter 1/9 kostar medlemsskapet bara 100:-för slutet av säsongen)

    Tillgång till klubbtomten med parkering samt gräsbelagda riggytor.
    Låna klubbrädor utan kostnad
    Låna klubbens GPS gratis (Kul att se farten)
    etc…

  • booman

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 07:21
    Carl R;534370 wrote:
    Har man inte damp innan så får man det av att stå och sucka på en freeridebräda som inte planar. Det är nog roligare att skala potatis tror jag.

    Ja alla är vi ju olika… Jag är rätt nöjd bara jag får komma ut på sjön. Men visst, inget går upp mot planingen, det är (nästan) oslagbart…:laugh:

    Nu har jag familj också och grabben håller på att lära sig, då blir det ofta att vara ute även utan planing… men det står väl inte på förrän han får känna på första planingen han också!

  • carl-r

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 09:58

    Jag har också ungar, men väldigt små. Så visst står man ute i halvbleke, men med en lång centerbordsbräda kan man iaf göra “utflykter” och ta sig skapligt uppåt i vind.

  • dr-masse

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 13:13

    @PatrikS 534345 wrote:

    Tack för alla svar, jätteroligt att se att det finns så många engagerade surffantaster här :laugh:

    Verkar som att de flesta är relativt enade om en bräda runt 120-130L. Fast efter JPS och v-thuns uttalanden blir jag lite sugen på en mindre. Men dessa kan jag tänka mig inte presterar lika bra i något lättare vindar? Och vad gäller kryss fungerar det väl knappast alls så länge det inte blåser på bra? (Kanske gäller de flesta brädor utan centerbord?)

    Detta är verkligen svårt eftersom jag aldrig testat någon liknande bräda innan. Och de flesta ställen som hyr ut öppnar relativt sent på säsongen vilket skjuter fram köpandet av brädan om jag ska testa innan. Känns lite surt att köpa en bräda mitt i högsommaren när det nästan inte blåser någonting, om ni förstår vad jag menar. Det får nog bli att bege sig till en surfingbutik(surfspot) och känna lite på grejerna. Med era åsikter i åtanke känns det nästan som att det inte kan misslyckas. 🙂

    staffomania: Oj, riktigt schysst ju! Precis en sådan bräda jag tror jag är ute efter, får fundera lite över det! 🙂

    Här måste du nog bestämma dig för var du är ute efter med din segling/utveckling. Vill du kunna kryssa bra i lättare vindar (under 5-6 sekundmeter) är ett centerbord rätt.

    Om du vill gå mot manövrar, hopp och fart så är dock inte kryssegenskaperna i lättare vind något att sätta högt upp på önskelistan. I lite vind så ägnar du dig istället åt att träna segelhantering och lite sköna lättvindsmanövrar. Mycket lärorikt. Jag tycker fortfarande det är rätt skoj, andra vill hellre kommat framåt och kryssa lite även i 4 sekundmeter.

    Även jag tror att du kan krypa ner lite i storlek, men stirra dig inte blind på volymen. En 100-liters freestylebräda är ofta runt 64-65 cm bred. Det gör att den upplevs som i stort sett lika stabil och lättplanad som en 120-liters freeride med samma bredd.

    Så – titta minst lika mycket (mer!) på bredd än på volym. Jag står på mig med mitt första tips om att du bör ha en 65 (ok, kanske 64…) till 70 bred bräda med 115-125 liters volym (100-110 om det är en freestyle).

    Allround-kunniga freestyle-brädor är, för övrigt, enligt min åsikt underskattade som första-brädor för de som börjar segla mindre brädor. Lättplanade, lätta som fasen att svänga, lätt att komma i stropparna och helt OK fart så länge man undviker de mest extrema manövermaskinerna.

    Men – själv skulle jag nog peka på en manöverbra freeride-bräda eller en riktigt stor freestylewave (som många tillverkare erbjuder numera).

  • patriks

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 22:21

    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Nu ska jag funderar över detta, vad jag vill syssla med inom vindsurfing. Sen kanske jag meddelar vad jag har beslutat mig för att investera i. 🙂

    På återseende! 🙂

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.