Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

  • booman

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 08:12
    PatrikS;535248 wrote:
    Tack, det låter som ett redigt bra tips!
    Jag har letat lite på begagnat, men måste faktiskt säga att jag tycker det är svårt att hitta
    EDIT: Vad innebär dingteknik? 🙂

    “Ding” är bla när bombeslaget eller annat, vid tex ett kastfall slår hål på brädan, väldigt vanligt. men det går att undvika med olika tekniker “Dingteknik”.
    Titta tex på filmen “beginner to winner” där visas, bland mycket annat, tips på fallteknik.
    Filmen kan rekommenderas till de flesta, nybörjare som erfarna, den är riktigt bra…

    mvh

    //BooMan

  • carl-r

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 23:31

    @PatrikS 535248 wrote:

    Tack, det låter som ett redigt bra tips!
    Jag har letat lite på begagnat, men måste faktiskt säga att jag tycker det är svårt att hitta det som du beskriver. Men jag antar att det bara är att vänta på att något kommer upp? 🙂

    Har för övrigt en till fråga som gäller val av sele. Vad är skillnaden mellan sit- och midjesele? Och vad bör man satsa på som nybörjare? Vill helst att det ska fungera i samband med flytvästen också 🙂

    EDIT: Vad innebär dingteknik? 🙂

    Alltså, går du ner till 100 liter kan du nästan lika gärna köra på nån av dina sinkers. Om du kan dra rigg på den och balansera överhuvudtaget och att brädan inte är mer än 10 cm under vattnet då så är du hemma. Finns ingen anledning att köpa nytt förrän den är uppe i planing om det är segla verkligt liten bräda som du är ute efter.
    Om du är ute efter att enkelt plana och lära dig gippa, 120 liter och uppåt.

    Skillnaden mellan sittsele och midjesele är att midjesele är obekvämt för att den måste dras åt som fan och att den glider upp under armhålorna iallafall.
    Sittselen sitter ungefär som en klättersele fast softare och håller sig på plats.

    Sen är väl några oroliga över att kroken är längre ner på sittselen men det löses ytterst enkelt genom att använda längre hängseletampar. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:04

    Sen anser många att det är mycket enklare att kroka i och ur med en midjesele. Själv tyckte jag motsatsen sist jag testade, jag hade riktigt svårt att framför allt kroka ur midjeselen. Med sittselen funkar den biten utan att jag behöver tänka på det.

    Däremot är det ganska lätt att anpassa sin teknik så inte midjeselen åker upp. Mitt största problem sist jag provade midjesele var att jag inte kunde andas och därför kände mig väldigt orkeslös när jag seglade.

  • booman

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 09:38

    Har faktiskt inte testat midjesele (annat än på 80-talet då de var “inbyggda” i flytvästen…) Gick direkt på sittsele när jag tog upp surfingen för några år sedan igen och har inte ens tänkt tanken att gå över till midjesele. Kör med variotampar 20-30 så det är lätt att anpassa längden. Jag använder gärna flytväst och då är ju sittselen bättre…

    Instämmer med Carl R och Rasmus_W

  • staffomania

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 11:55
    BooMan;535560 wrote:
    Har faktiskt inte testat midjesele (annat än på 80-talet då de var “inbyggda” i flytvästen…) Gick direkt på sittsele när jag tog upp surfingen för några år sedan igen och har inte ens tänkt tanken att gå över till midjesele. Kör med variotampar 20-30 så det är lätt att anpassa längden. Jag använder gärna flytväst och då är ju sittselen bättre…

    Instämmer med Carl R och Rasmus_W

    Finns ju flytvästar som är anpassade till att funka med midjesele. Sen är det ju inte speciellt coolt att gå omkring och sprätta på stranden med något som ser ut som en blöja. 🙂

  • booman

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 12:08
    staffomania;535596 wrote:
    Finns ju flytvästar som är anpassade till att funka med midjesele. Sen är det ju inte speciellt coolt att gå omkring och sprätta på stranden med något som ser ut som en blöja. 🙂

    Så sant, så sant! :laugh: De är inte allt för sexiga…:tongue: Frun blir inte sådär väldigt upphetsad
    när man har “helkroppskondom” (Våtdräkt m huva) och sen ett par pampers på sig…
    Men skönt är det…:cool2:

  • carl-r

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 12:46

    @staffomania 535596 wrote:

    Finns ju flytvästar som är anpassade till att funka med midjesele. Sen är det ju inte speciellt coolt att gå omkring och sprätta på stranden med något som ser ut som en blöja. 🙂

    Hahaha, en sittsele ser lika mycket ut som en blöja som en midjesele ser ut som en korsett.
    Inte alls typ. 😉

  • davven

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 19:29

    Hmm själv har jag kört en säsong på gammalt och senaste säsongen på modernare brädor. Min erfarenhet är att jag har nog hittat precis de brädor jag trivs med tillsvidare. Började sommaren 08 på en rrd 133 liters, fördelen med den är att den planar snabbt som ögat samtidigt ett bra alternativ i låg vind när man kan häkta på sitt 7.5 och fara iväg som en tetting över havet.
    En fördel till är att den har lite flytkraft nu när det är lite kyligt i vattnet!

    Sedan hade jag sådan tur så att jag fick fatt på en freestyleplanka för 500 spänn som hade ngn liten ding, denna på 96 liter och från 2001. Givetvis är den mkt livligare under fötterna och lite kul, men gräsligt spinout benägen om man pressar den, “jag försöker klura ut varför.” Har kommit upp i 28.8 knop med den, men nånstans där vill bakändan fara iväg. Men känns otroligt bra och ha bägge brädorna, den dagen man sätter jippar åt bägge hållen som ett rinnande vatten kanske jag överger 133:an. Men inte innan dess, finns ingen anledning det är en riktigt kul planka det också. Så har jag en ännu mindre slalomplanka, men den har jag inte hunnit testa än. . får blir ett projekt nu vilken dag som helst 😛 Det var ju både sol och vind idag, så vart man tvungen och jobba .. .

    Lycka till i valet av bräda!

  • patriks

    Medlem
    25 april, 2009 vid 18:07

    Jag har fortfarande inte hittat en bräda att köpa, men jag betraktar marknaden som en hök 🙂

    Idag blev iallafall premiärsurfet med de gamla brädorna. Förutom att det var svinigt kallt och jag insett att nya skor är av absolut nödvändighet, blev jag dessutom totalt slut i armarna efter mycket kort tid. Antar att sele kommer att göra underverk (jag jobbar på muskelträningen också 😉 )

    Hur som helst gick det rent åt helvete att kryssa eller halvvinda idag, så fort jag försökte bildades en liten buk på “fel sida” av seglet och brädan lovade blixtsnabbt rätt upp i vind. Har stött på detta förut när det blåser på lite mer, och hur hårt jag än riggar får jag likförbannat samma problem. Vad tror ni det beror på? Ska jag skylla problemet på de gamla seglens extremt dåliga egenskaper, min egen teknik, eller att jag körde med för stort segel (5.9m2 om det nu är jämförtbart med dagens mått)? Vill mest veta om jag kommer uppleva samma problem på en ny bräda och vad man isåfall ska tänka på teknikmässigt vid kryss.

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 april, 2009 vid 19:09

    Kan inte kommentera ditt segel, men bytte själv från ett 7.2 med vad jag upplevde som “enkel” design till ett modernare segel med cambers (Sailloft Traction 7.5).

    I samma vind som gamla seglet mest flaxade fram och tillbaka och kändes stökigt är mitt Traction fullt körbart, och även i starkare vind. Gamla seglet var svårt att få till formen och blev antingen platt och kraftlöst eller bukigt och bråkigt hur jag än gjorde.

    Jag hade blivit lite skrämd av att läsa att cambers skulle vara avancerat och krångligt. Men som nybörjare med mindre än ett år på bräda tycker jag ändå inte att det är krångligare att segla med cambers.

    Däremot skiljer det enormt mycket mellan hur olika camber-segel är att rigga. Mitt Traction och V8 skulle jag vilja påstå nästan inte är någon skillnad alls från att rigga segel utan cambers. R-Type kräver lite planering och teknik. Sedan lånade ett formulasegel för någon vecka sedan och det kan jag ärligt säga att jag inte hade kunnat rigga själv för dess cambers var enormt tröga att få på.

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2009 vid 19:39
    davven;535682 wrote:
    Hmm själv har jag kört en säsong på gammalt och senaste säsongen på modernare brädor. Min erfarenhet är att jag har nog hittat precis de brädor jag trivs med tillsvidare. Började sommaren 08 på en rrd 133 liters, fördelen med den är att den planar snabbt som ögat samtidigt ett bra alternativ i låg vind när man kan häkta på sitt 7.5 och fara iväg som en tetting över havet.
    En fördel till är att den har lite flytkraft nu när det är lite kyligt i vattnet!

    Sedan hade jag sådan tur så att jag fick fatt på en freestyleplanka för 500 spänn som hade ngn liten ding, denna på 96 liter och från 2001. Givetvis är den mkt livligare under fötterna och lite kul, men gräsligt spinout benägen om man pressar den, “jag försöker klura ut varför.” Har kommit upp i 28.8 knop med den, men nånstans där vill bakändan fara iväg. Men känns otroligt bra och ha bägge brädorna, den dagen man sätter jippar åt bägge hållen som ett rinnande vatten kanske jag överger 133:an. Men inte innan dess, finns ingen anledning det är en riktigt kul planka det också. Så har jag en ännu mindre slalomplanka, men den har jag inte hunnit testa än. . får blir ett projekt nu vilken dag som helst 😛 Det var ju både sol och vind idag, så vart man tvungen och jobba .. .

    Lycka till i valet av bräda!

    Grymt seglat att köra 28.8 knop andra surfsäsongen på en freestyleplanka! Mycket imponerad! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2009 vid 19:44
    PatrikS;542746 wrote:
    Jag har fortfarande inte hittat en bräda att köpa, men jag betraktar marknaden som en hök 🙂

    Idag blev iallafall premiärsurfet med de gamla brädorna. Förutom att det var svinigt kallt och jag insett att nya skor är av absolut nödvändighet, blev jag dessutom totalt slut i armarna efter mycket kort tid. Antar att sele kommer att göra underverk (jag jobbar på muskelträningen också 😉 )

    Hur som helst gick det rent åt helvete att kryssa eller halvvinda idag, så fort jag försökte bildades en liten buk på “fel sida” av seglet och brädan lovade blixtsnabbt rätt upp i vind. Har stött på detta förut när det blåser på lite mer, och hur hårt jag än riggar får jag likförbannat samma problem. Vad tror ni det beror på? Ska jag skylla problemet på de gamla seglens extremt dåliga egenskaper, min egen teknik, eller att jag körde med för stort segel (5.9m2 om det nu är jämförtbart med dagens mått)? Vill mest veta om jag kommer uppleva samma problem på en ny bräda och vad man isåfall ska tänka på teknikmässigt vid kryss.

    Jag tycker att om man kommer från segling t ex och ställer sig på en bräda utan centerbord så kan man säga att: det går inte att kryssa.
    Du kan i bästa fall komma liite högre än du är, men räkna med att halvvind är vad som funkar. Ska du ändå bängpina brädan för att ta dig hem så får du kanta brädan så länge som du inte planar. Eftersom du pratar om back i seglet så kan du rimligtvis inte ha planat. Kolla på guy cribb’s hemsida och leta upp pdf’en om kryss där.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2009 vid 08:53
    PatrikS;542746 wrote:
    Hur som helst gick det rent åt helvete att kryssa eller halvvinda idag, så fort jag försökte bildades en liten buk på “fel sida” av seglet och brädan lovade blixtsnabbt rätt upp i vind. Har stött på detta förut när det blåser på lite mer, och hur hårt jag än riggar får jag likförbannat samma problem. Vad tror ni det beror på? Ska jag skylla problemet på de gamla seglens extremt dåliga egenskaper, min egen teknik, eller att jag körde med för stort segel (5.9m2 om det nu är jämförtbart med dagens mått)? Vill mest veta om jag kommer uppleva samma problem på en ny bräda och vad man isåfall ska tänka på teknikmässigt vid kryss.

    Buk på fel sida framme vid masten brukar kallas inslag i seglet och är ett tydligt tecken på att det blåser för mycket för det aktuella seglet. Hur mycket vind som krävs beror som du antyder både på seglets storlek och konstruktion. 80-talssegel är väldigt instabila och tål väldigt lite vind i förhållande till storleken om man jämför med moderna segel, men sen finns det skillnader mellan olika typer av segel, mer kappseglingsinriktade segel är ofta extremt stabila och kan seglas i enormt mycket vind.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Övergång från äldre generation av brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.