Taggad: 

  • Publicerad av swe-1 på 16 april, 2006 vid 15:04

    Kom ner till rivieran i går, 41timmar jobbig resa. Skulle vara smart och knappade in på GPS:en att jag inte ville köra på avgiftsbelagda vägar, det straffade sig väldigt fort då min kära GPS ledde mig rakt över alperna!!! Sedan i all frustration så blev jag fotad av fartkamera i Schweiz, humöret var inte på topp…
    I dag känns det bättre, har seglat RS:X mot (eller med?) Johan i perfekta förhållanden, eller vad sägs om SOL (kommer ni ihåg den?), +25, turkost hav och 7-10 m/s. Fan va härligt det är å segla!!! Jag är sjukt nöjd!!! 😀

    Dag 2: lätt vind i dag 2-4m/s och sol. Började dagen med att polera fenan (ja den ska va polerad och inte våtslipad å hör sen!). Hatar alla former av solskyddsgegga så de blev hatt på, long john och långärmad rash guard. Johan som readan varit ett gäng veckor här nere såg inte alls så tysk ut som jag, seglade i board shorts och T-shirt. Jag var snabbast på kryssen, gick visserligen lägre än Johan men oj va förvånad han blev när jag slog och gick framför! Höjd är inte allt! På länsen uppvisade Johan en imponerande pumpteknik och tog ikapp det han förlorat på kryssen och lite till! Seglade bara nån timme sen var händerna slut (och orken också) efter allt pumpande, nu är de röda som nykokta kräftor och så dunkar det riktigt gött i dom. 🙂 Slutade passet med att våtslipa brädan så att jag får övertaget på alla bogar i (över)morgon!

    Dag 3: Lay Day, inget surf i dag, kroppen behöver vila… just nu (19:30) är det fortfarande varmt, 21 grader och ca 7m/s. Har istället mekat med hängselelinorna och uthalstrimmet. Slocknade nån timme i solen och drömde om det perfekta trimmet. Det är det jag tänker mest på just nu, hur ska man på bara några dagar få fart på åbäket, var ska jag ha fotstropparna, mastfoten och hur mycket nedhal??? Kan bli en mycket tuff och förnedrande kommande vecka för i helgen börjar nämligen “38th French Sailing Olympic Week”, en regattan som jag och Johan har anmält oss till. Sist jag kollade var det 90 herrar och 52 damer anmälda. Hörde att det var 15 polacker som låg och tränade i Hyeres… I’m getting hard on! 😀

    Dag 4: Idag var det inte så varmt, 19 grader, dock sken solen. Vinden var inte heller så stark, till en början 4-5m/s för att sedan öka till 6-8m/s. Perfekt för då fick vi testa på planing i gränsvind och jämföra vilket som gick fortast på kryssen, att segla med eller utan centerbord. Det visade sig ganska snabbt att var det tillräckligt för att plana så tjänade man på att segla med centerbordet uppfällt och det är ju en lättnad! Johan hade beställt ett justerbart nedhalstrim ala RS:X för 100€. Det funkade fint trots att det är lika mycket nedhalsspänning i RS:X riggen som i vilken formula rigg som helst, fantastiskt porrigt!!! Har hört att ett sådant är ett måste på tävling men som i dag när det ändå var planingsbart hela tiden så verkade mitt trim vara snabbare oavsett och jag hade max nedhal och justerade bara uthalet. Jag blir lite orolig för det påstås att RS:X riggen är extremt känslig för trim och att man måste trimma om hela tiden. Så uppfattade jag inte situationen så antagligen är jag ute och cyklar med mitt trim. Men det är klart droppar vinden till under planing så vill man ju släppa upp nedhalet ca 4cm och händer detta under ett race så lär jag ju vara rökt då jag ännu inte lyckats få tag på ett nedhalstrim. Hursomhelst så var jag snabbaste svensk på vattnet i dag och det på alla bogar! Verkar som mitt funderande, fixande och trixande har gett lite resultat i alla fall för hur Johan än försökte så var han tvåa, så nu får han hem och skruva han också! 😀

    Dag 5: Fortfarande kanonväder, sol och 21grader. Vinden var i dag syd ostlig (5-9m/s) vilket gör att den kommer över ett berg in i bukten där vi seglar och det blir lite byigt och vridigt. Samtidig blir det plattvatten inne i bukten vilket man inte är bortskämd med här. Det känns som att jag har bra fart i prylarna (har ju ändå stått på brädan sju gånger totalt). Även fast Johan nu har i princip samma trim som jag så är fartskillnaden fortfarande stor (kan det vara min grymt polerade fena?). Mina gippar går inget vidare då centerbordet är i vägen, precis där jag vill sätta fötterna. När jag sedan anstränger mig för att inte trampa på centerbordet så blir balansen i gippen riktigt dålig, mer träning på det alltså. Vidare har jag bara seglat brädan i lättvind, centerbordssegling, två gånger och det har jag inte alls fått kläm på. Johan menar att den som orkar pumpa mest vinner i sådana förhållanden, det vore ju förjävligt rent ut sagt om det är så, för jag har varken kondition eller några valkar i händerna ännu. Det värsta är att jag tror han har rätt! Händerna ja, hur ska jag få dom att hålla i sex dagar med race? Träningsvärk och dåliga resultat kan man ju leva med men får jag blåsor blir jag knäckt! På lördag är det tune-up race, vad har jag gett mig in på???

    Dag 6: Vilodag i dag då det är tävling i morgon, eller iaf practice race. Men det är svårt att låta bli när vinden susar i träden här uppe på vingården där vi bor. Istället har jag börjat skriva en guide för nybörjare i Formula och mätt rocker mm på de brädor vi har med oss, mycket intressant tycker jag som är nörd! Mätvärdena hittar du i en separat tråd här på forumet. Johan visar också vissa symptom på stress då han nu har börjat våtslipa hela brädan… Nu ska jag försöka dämpa min nervositet inför morgondagen med en hamburgare och PWA-rulle!

    Dag 7: Practice Race. I dag var det lättvind 3-5 m/s. När man spelar Quake och gör mos av alla hör man en skön tung röst som säger ”HUMILIATION”. Den rösten ekar nu i mitt huvud. Dom här killarna och tjejerna kan verkligen segla! De hade örnkoll på taktiken och var grymma på att starta. Dessutom fick jag tjejpisk på inseglingen av halva kinesiska landslaget. Det var iof inte oväntat att jag skulle vara dålig i dessa förhållanden då det var andra gången på brädan med centerbordet nere men jag har uppenbarligen väldigt mycket att lära och frågan är om jag kommer att lyckas att hålla mig borta från sista plats i resultatlistan om det fortsätter med lättvind! Jag var dock förvånad över att de inte pumpade så mycket på kryssen. Johan hade ett skönt svar på det, ”Vänta tills i morgon när det är race på riktigt…”

    Dag 8: Första halva racet blåste det planing, men eftersom jag inte hade något nedhalstrim så var jag tvungen att dra nedhalet lite mitt i mellan vilket då innebär att det inte fungerar till nåt. Det gick riktigt dåligt redan från start. Trots det var jag före Jesper Vesterström (Karn är rankad 13:e i världen) när vi rundade upp för andra varvet. Då tog vinden slut och jag försökte plana i de vindpustar som kom vilket var helt fel. Det var ceterbordet ner som gällde, jag tappade många placeringar. Inte nog med det, jag lyckades segla till fel märke innan målgång så allt slit var för jäves! Som salt i såren såg jag senare Jesper sitta på tenderbåten och få massage, life sucks! I andra racet såg det ut som det skulle bli lätt vind från början till slut så jag släppte på nedhalet strax inna start. Jag var rätt nöjd till en början då jag bara gled om en Pumpande Jesper Vesterström, fan han är ju lika kass som jag på det här med lättvind! Strax innan anndra kryssmärket försökte jag komma upp i planing, dock utan vidare framgång. När jag sedan skulle ha ner centerbordet satt det fast. Jag var tvungen att bada och fixa problemet! När det var löst hade jag drivit ner så jag var tvungen att göra två extra slag. Jag rundade till slut som siste man! Jag kunde bara inte med att ta kalkonplatsen så jag pumpade hela länsen som en besatt för att komma om ITA 15 framför och jag lyckades till slut! Och jag var överlycklig över att ha klarat mig i mål innan maxtiden gick ut, racet tog 59min… Så här i efterhand kan jag väl påstå att det inte riktigt var värt det då jag nu är helt slut i kroppen, känns som jag blivit överkörd av tåget. Jag är inte tränad för det här och händerna, fuck… frågan är om jag kan hålla i en bom i morgon?!

    “Navigare necesse est, vivere non est necesse”

    bronken svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    16 april, 2006 vid 21:21

    Men Jimmy?!
    Har du inte mer vett än att låta bli att fråga någon till råds som kört ner förut. Vet man vilka ickebetalvägar som är snabba, vilka som inte för en rakt in i städer och byar (med tillhörande trafikstopp), kan det vara smart att ibland välja ickebetal. Men i alla andra fall spar man snabbt in betalningen både i tid och soppapengar.. Skönt att ni har det fint därnere! /Jesper B

  • 360friistailer

    Medlem
    18 april, 2006 vid 19:03

    Jimmy
    Tänker du alls köra Formula iår eller blir det os som gäller?
    Kämpa på i Hyeres, kommer ihåg från onedesign tiderna, skit roliga tävlingar, oftast får man dock stor stryk 🙂
    h Jon

  • swe-496

    Medlem
    18 april, 2006 vid 21:53

    Jimmy…Officiel sida för regattan?????

  • swe-1

    Medlem
    19 april, 2006 vid 11:08
    SWE 496 wrote:
    Jimmy…Officiel sida för regattan?????

    http://hyeres.ffvoile.net/

    Det är nog tyvärr som Jon säger, så när regattan väl börjat kan du kolla resultatlistorna, du hittar oss nog (mig och Johan) i bottenskvalpet… :smirk:

  • swe-1

    Medlem
    19 april, 2006 vid 20:41
    360friistailer wrote:
    Jimmy
    Tänker du alls köra Formula iår eller blir det os som gäller?
    Kämpa på i Hyeres, kommer ihåg från onedesign tiderna, skit roliga tävlingar, oftast får man dock stor stryk 🙂
    h Jon

    Klart jag ska segla Formula också! Och IOM, och 717, och Express!
    Visst vore det skithäftigt att satsa på OS men handen på hjärtat så tror jag inte att jag har vad som krävs. OS är för proffs som inte gör annat än seglar! Sedan är de uppbackade av sina förbund med tränare, psykologer, tenderbåtar och gud vet vad. Nä här i Sverige lever vi med mottot ”själv är bäste dräng” Nä, ja ä inte bitter! 😉
    Hur har ni det i Finland?

  • per-j

    Medlem
    22 april, 2006 vid 06:12

    Varför polerad fena och våtslipad bräda ?
    kanske helt självklart men varför polerar man inte
    brädan också ?
    Lycka till Jimmy i alla klasser

    Per Porsche

  • swe-1

    Medlem
    22 april, 2006 vid 17:45
    Per J wrote:
    Varför polerad fena och våtslipad bräda ?
    kanske helt självklart men varför polerar man inte
    brädan också ?
    Lycka till Jimmy i alla klasser

    Per Porsche

    Du har rätt Per, polerad bräda är bättre men lacken på RS:X är ganska hård och då är det ett helvete att göra det för hand på så stor yta. Jag började men gav upp ganska fort.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    24 april, 2006 vid 21:35

    Dag 9: Andra race dagen. Jag är helt knäckt både fysisk och psykiskt, sjukt tuff klass detta! Tre race i dag i 8-10m/s och mycket svår sjö. Dels var det ganska stor dyning då det är helt öppet på denna riktning sedan var det 160 RS:Xer på vattnet som gjorde sitt och en mängd tenderbåtar, pressbåtar och funktionärsbåtar. Strax ovanför våran bana låg dessutom de andra olympiska klasserna och rev upp vågor. Jag har aldrig seglat i värre sjö (jag är iof van med Gjörväln). Jag orkade bara med de två första racen sen fick jag blåsor i händerna. Mina ynkliga kontorsfingrar är inte gjorda för detta, och min lönnfeta kropp är inte heller tränad för detta. Den är tränad för att äta hamburgare och kolla PVA rullar. Johan som seglat här nere i fem veckor klarade sig betydligt bättre, han är mycket närmare HE-MAN idealet som krävs för att klara av en RS:X regatta av denna kaliber. Jag har seglat några VM i formula men detta är något helt annat! Dels för att det garanterat blir race varje dag och dels för att racen är så extremt långa, dubbelt så långa som på ett formula VM och tre gånger så långa som i svenska cupen. I andra racet i dag bestämde tävlingsledningen att vi istället skulle köra tre varv då de tyckte två gick lite väl fort, racet tog nästan 50 min i 10 m/s! Att man sedan inte hinner in mellan racen gör inte saken lättare. Detta påverkar iof inte de flesta då över 80% av deltagarna är med i något olympiskt team som har full backup med bla tenderbåtar som förser dem med mat, dryck och någonstans att vila mellan racen. Grymt starkt av Johan som var ute på brädan i över fyra timmar utan mat och vatten, sjäv bangade jag alltså efter tre timmar. Själva seglingen var riktigt rolig, det var riktiga formula förhållanden, fullt ös från start till mål, adrenalinet sprutade ur öronen, skithäftigt! RS:Xen är riktigt rolig i dessa förhållanden, känns som en riktig formula. Synd bara att jag är så otroligt rostig, jag gör så mycket missar hela tiden som kostar så många placeringar. I första racet kom jag fram till startlinjen när det var 30sek kvar. Den sena ankomsten berodde på att jag tidigare lyckats låsa in nycklarna i bilen. Jag startade sist vid startfartyget. Det positiva var att jag hade fri vind. Jag missade layline på kryssen och fick dubbelslå. Missade layline på undanvinden och fick dubbelgippa. När jag rundade ner på andra länsen rappade hängselelinan ur så jag seglade halva styrborsbenet med bommen i armvecket för att händerna inte pallade. På det benet blev jag omseglad av 8 gubbar. Trots alla dessa missar gick jag i mål som 25:e man vilket helt klart är ett fall i rätt riktning. I andra racet tänkte jag vara kaxig och göra en riktigt bra start. Det slutade med att jag blev överseglad och kunde med nöd och näppe behålla planingen i den skalpiga sjön. När skottet gick var jag 20 meter under linjen och ovanför mig var det en mur med segel, tog flera minuter innan vinden kom tillbaka. Sedan missade jag återigen layline ett par gånger, ramlade i en gipp och seglade fel bana innan jag fattade att det nu var tre varv som gällde. 31 plats denna gång. Troligtvis seglade jag ut på fel kant också för jag hade ingen som helst koll på vindvriden. Men jag är ändå lite nöjd, på bara de få dagarna som jag har varit här nere har jag fått riktigt bra fart på brädan. Jag har aldrig seglat om så många på kryssarna. Nu förstår jag hur Robban har känt i alla dessa år, segla i kapp höjda några metar och sedan smiska om i lovart, fan va gött!!! Jag skrattade högt flera gånger!!! Tänk om jag bara kunde lära mig att starta, hitta lyline, gippa och slå snabbare och läsa vinden lite bättre då skulle man ju platsa på OS, förutsatt att det blåste planing förståss! I Morgon blir det ingen segling för min del, händerna måste få läka, i stället ska jag sitta på stranden å heja på Johan.

    //JIMMY

  • bronken

    Medlem
    24 april, 2006 vid 22:37

    Fan va coolt att segla RS:X regatta, skulle vilja prova, star i valet och kvalet om man skall sla till eller inte pa ett kitt. Later jakligt kul att rejsa med sa manga, det ar da man blir sa mycket battre. Onskar man kunde kora pa heltid och satsa ordentligt. Som du sager Jimmy, synd att vi inte har ett forbund som satsar lite pa ett OS lag med RS:X. Vore forbannat kul att kunna vara med och testa hur man star sig emot olika seglare i alla forhallanden, verkar som om vissa blir “pump-experter” som med one-designen och det kanske inte ar dom som ar favoriter nar det brallar i. Avudnsjuk pa att ni ar dar nere och testar hur det ar att kora i RS:X regattan.
    – Uffe

  • calle

    Medlem
    25 april, 2006 vid 10:05

    Kul läsning! Jag som aldrig ens provat en formula än mindre tävlat.
    Skriv gärna mer.
    Om du kommer in på en 25:e och 31 plats av 160 och 80% av dom andra är olympiska team, så låter ju det jättebra!
    / Calle
    PS Kan inte FSB sponsra 😉

  • swe-1

    Medlem
    25 april, 2006 vid 11:12
    Calle wrote:
    Kul läsning! Jag som aldrig ens provat en formula än mindre tävlat.
    Skriv gärna mer.
    Om du kommer in på en 25:e och 31 plats av 160 och 80% av dom andra är olympiska team, så låter ju det jättebra!
    / Calle
    PS Kan inte FSB sponsra 😉

    Kul att du gillar läsningen!
    Det är inte Formula, klassen heter RS:X och är den nya olypiska klassen. Brädan är iof väldigt lik en förmula när det blåser men i lättvind är det en annan historia, har mycket att lära där…

    Det kanske är hyfsat för att vara amatör men det är “bara” 95 är herrar, resten damer, tajta damer! 😉

    FSB sponsrar inte privatpersoner… :frown:

  • sebbe

    Medlem
    25 april, 2006 vid 12:41

    Grattis Jimmy och Johan. Nu hoppas jag verkligen att vi kan ta en snack med SSF och se hur vi skulle kunna få loss lite pengar från dem

  • swe223

    Medlem
    25 april, 2006 vid 19:22

    Bra jobbat Jimpa! Häng inte läpp bara för att du får pisk, på´t igen bara, jag har svårt att tro att så många andra i Svedala hade kunna gjort bättre ifrån sej med samma förutsättningar.
    Du får väl ta och hänga med några vändor i motionsspåret som ligger 200 m från din dörr innan nästa tävling så kanske du orkar pumpa lite mer till nästa tävling 🙂
    Keep up the good work och lycka till på resterande race!
    //Nicke

  • swe-1

    Medlem
    25 april, 2006 vid 19:55

    Tack för uppmuntran Nicke! 🙂

    Här är dagens rapport, det blir bara värre, nu tangerar det galenskap! 😀
    Läs och njut!

    Dag 10: Tredje race dagen. I dag var det hårdköra, 4 genomförda race. Jag satt på stranden och hejade på Johan som kämpade tappert. Från början var det perfekt vind, ca 8-10 m/s och lite sjö. Under dagen vred vinden något mer mot syd vilket innebär att det blir öppnare från havet och sjön blir större. Vinden droppade också mot kvällen. I sista racet så var det ingen som planade på andra varvet. För Johan tog det en timme och 10 min (!) att fullfölja racet. Det sura är att han inte klarade maximitiden. Det var en mycket trött Johan som släpade sig upp på stranden strax efter kl 19 i kväll (seglingarna börjar 12.00 varje dag) under denna tid har de bara fått en paus. Men in och utseglingen var så lång att de bara hann vara på land ca 30 min. Så Johan och de övriga har alltså varit på vattnet i nästan sju timmar!!! Vilka atleter! Tjejerna imponerar faktiskt ännu mer. Det skumma är att de bara får ha 60 fena (herrarna har 66) och en kvadratmeter mindre segel. Det mindre seglet är väl ok eftersom de väger ca 20 kilo mindre än killarna men mindre fena, varför? Konsekvensen blir att de planar senare och tar sämre höjd när de väl planar då de inte kan segla på fenan på samma sätt, vilket leder till att de tjänar på att fälla ner centerbordet och pumpa på kryssen trots att det blåser runt 6 m/s. De seglar samma bana som herrarna men det tar alltid minst en kvart extra för tjejerna att segla runt samma bana och då har de dessutom fått pumpa större delen av racet! Så var det i de två sista racen i dag då vinden hade droppat en del. Jag lider med dem. Detta måste vara den absolut tuffaste seglingsklassen och det med råge! De andra klasserna var färdiga mellan 15-16 tiden. 49:er höll på till fem. Vad är det frågan om? Själv har jag ju latat mig, missat fyra race och fått en massa härliga poäng så nu är jag nästan sist i resultatlistan. Nja, inte riktigt jag har faktiskt tre bakom mig och Johan ligger precis framför men han har 17 poängs marginal till mig. I morgon ser det ut att bli ytterligare en tuff dag då prognosen visar lätta vindar och det innebär pumpning. Då ska jag vara med och se om jag kan lära mig att pumpa lite bättre, och gör jag riktigt bra ifrån mig så kanske jag kan ta tillbaka titeln bäste svensk, det vore nåt! 😀

    //JIMMY

  • per-j

    Medlem
    25 april, 2006 vid 20:01

    Komigen Jimmy !

    Du vet att starten är minst halva racet så med två
    Kalle Anka starter och flera grodor så är det grymt bra,
    hänga i arm vecket på race klart det inte fungerar.
    Vila upp dig och se till att fixa starten så blir det annat av
    Lycka till !!

    Per Porsche

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.