Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering av mastfot långt bak – aldrig rätt

  • Placering av mastfot långt bak – aldrig rätt

    Publicerad av ____sa på 17 juni, 2007 vid 12:34

    Nu tänker jag på vågbräda och en freeride – freestyle bräda.

    Mastfoten placerad så långtfram = Tidig planing eftersom den
    bredaste delen av brädan blir våt och minst tyngd eftersom den är utjämnad över
    större yta. Ger även mer stabilitet vid överriggning eftersom riggen trycker ner brädan. Mer yta att springa runtpå
    när brädan ska igenom det vita slasket (vågbräda).

    Mitten – Kanske att fören ( 🙂 ) på brädan inte sjunker lika lätt.

    Mastfoten långt bak = mindre yta, instabilitet, borde kännas bättre vid hård vind eftersom mindre
    yta blir våt, men
    förmodligen bara instabilitet.

    Håller ni med om att mastfoten aldrig ska vara längst bak i spåret på brädan? Jag hinner aldrig
    exprimentera eftersom jag inte vill ge mig in till land och trimma, eftersom jag kanske “missar en rejäl vindpust” och får se de andra närma sig ljusets hastighet stående på land.

    safesurfer svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 13:21

    Det där med “aldrig rätt” går inte att säga sådär utan vidare, för det beror på var mastskenan sitter. Leta upp en gammal Sunset Slalom från 1986 så kommer du märka att längst bak är det enda som överhuvudtaget funkar.

    Däremot brukar mastfoten långt fram i svag vind kunna betyda att för mycket bräda blir våt och då blir brädan mest bara trög.

    Längst bak ger mycket riktigt instabilitet och livlighet men också mer tryck på fenan och om fenan kan hantera det så ger det tidigare planing. Med lagom drag i seglet blir dessutom instabiliteten lättare att hantera. I mer vind brukar det vara svårare att hantera mastfoten långt bak, dels blir det lite för stökigt när brädan är så livlig, dels blir det för mycket kraft på bakfoten.

  • hellgren

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 14:20

    längst bak funkar ju inte.. då lossnar ju mastfoten.. tihi tihi..

  • ____sa

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 16:31

    @Rasmus_W 390889 wrote:

    Det där med “aldrig rätt” går inte att säga sådär utan vidare, för det beror på var mastskenan sitter. Leta upp en gammal Sunset Slalom från 1986 så kommer du märka att längst bak är det enda som överhuvudtaget funkar.

    Däremot brukar mastfoten långt fram i svag vind kunna betyda att för mycket bräda blir våt och då blir brädan mest bara trög.

    Längst bak ger mycket riktigt instabilitet och livlighet men också mer tryck på fenan och om fenan kan hantera det så ger det tidigare planing. Med lagom drag i seglet blir dessutom instabiliteten lättare att hantera. I mer vind brukar det vara svårare att hantera mastfoten långt bak, dels blir det lite för stökigt när brädan är så livlig, dels blir det för mycket kraft på bakfoten.

    Med mastfoten långt bak, kanske med lite extra pumptag så kan brädan gå igång tidigare eftersom brädan enklare “lossnar från vattnet”. Den stegrar lite lättare och då frigör sig.

    Med mastfoten långt fram, det är sant att brädan blir trög i vattnet men samtidigt, att kunna hålla brädan “plan” med vattenytan är mycket enklare och då planar den lätt upp, eftersom kanterna inte ligger i vattnet. Minsta lilla vridning neråt med ena kanten, får brädan svårt att frigöra sig från vattnet. Det handlar också om att det är lättare att lägga tyngdpunkten på rätt ställe på brädan.

  • jonatan

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 16:45

    Jag kör alltid med den bakersta mastskenan.

  • styret

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 18:02

    jag kör alltid min långt bak på min numera enda bräda, newwave 74. Jag tycker att jag får bättre stance om jag ahr den där. har jag den längre fram så får jag för mycket tryck ner i bakfoten.

    det där med planing känner jag inte av. men jag går sällan ut om det inte blåser över 9 meter och då har jag drag.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 20:17

    @____SA 390929 wrote:

    Med mastfoten långt fram, det är sant att brädan blir trög i vattnet men samtidigt, att kunna hålla brädan “plan” med vattenytan är mycket enklare och då planar den lätt upp, eftersom kanterna inte ligger i vattnet. Minsta lilla vridning neråt med ena kanten, får brädan svårt att frigöra sig från vattnet. Det handlar också om att det är lättare att lägga tyngdpunkten på rätt ställe på brädan.

    Nu får jag snarare en känsla av att du kanske skulle jobba lite på det där med mastfotstryck och att skota in rejält. Jag vågar nog påstå att om man måste ha mastfoten längst fram för att få brädan att ligga plant i vattnet så skotar man inte in ordentligt.

  • safesurfer

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 21:26

    Har man masten för långt fram så kommer brädan att suga fast i vågor och speciellt då man gippar. Är alltid bra att försöka lista ut vart ens segel fungerar bäst på den bräda man använder. Jag gjorde den glada upptäckten att min RRD freewave var bra mycket bättre i vågor än jag trodde eftersom jag haft mastfoten för långt bak. Detta första fel berode antagligen på att brädan jag hade innan en f2 axxis 262 inte alls fungerade så bra med mastfoten lika långt fram på mastfenen, eftersom nosen sög fast i minsta chopp då. Har man ett stort segel med mastfoten långt bak känns det onaturligt då man skotar in då draget hamnar fel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Placering av mastfot långt bak – aldrig rätt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.