Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

  • hollister

    Medlem
    14 november, 2009 vid 19:17

    Ok….då fick man reda på att Magnetröntgen visar att man har ett diskbråck mellan L5-S1….känns givetvis tungt eftersom detta inte kommer självläka inom snar framtid. :frown:

    Men det är bara att börja köra core träning och jobba på att frigöra ischiasnerven så mycket som möjligt. Vill bara tillbaka upp på brädan och börja plana igen…… 😉

  • electric

    Medlem
    14 november, 2009 vid 21:23
    hollister;588254 wrote:
    Ok….då fick man reda på att Magnetröntgen visar att man har ett diskbråck mellan L5-S1….känns givetvis tungt eftersom detta inte kommer självläka inom snar framtid. :frown:

    Ojdå, diskbråck … beklagar! Men hav tröst: under mina konsultationer hos kiropraktiker, vårdcentral etc betr mina ryggbesvär har jag träffat på åtskilligt med folk som haft diskbråck – men är helt återställda, utan operation. Innan trodde jag att det bara var operation som gällde, men så är det ju inte alls. Så det är väl bara att önska dig lycka till med träningen – hoppas du är igång till sommaren!

    /Lars

  • bart

    Medlem
    14 november, 2011 vid 13:05
    hollister;588254 wrote:
    Ok….då fick man reda på att Magnetröntgen visar att man har ett diskbråck mellan L5-S1….känns givetvis tungt eftersom detta inte kommer självläka inom snar framtid. :frown:

    Men det är bara att börja köra core träning och jobba på att frigöra ischiasnerven så mycket som möjligt. Vill bara tillbaka upp på brädan och börja plana igen…… 😉

    Hej hollister.
    Lite nyfiken på att höra hur det gick med din rygg. Är du på vattnet igen? Är nämligen så att jag har fått samma problem och det är coreträning som gäller för mig också. Gaaanska segt men måste göras, har missat hela hösten..

  • tsss

    Medlem
    14 november, 2011 vid 14:52

    @stinger 585600 wrote:

    ….när jag inte kunde löpträna pga risiga hälsenor.

    Hej

    I år har jag haft problem med hälsenorna, mest den vänstra. Har du något bra tips som hjälpte dig?
    Någon annan som har förslag på lösning av hälseneproblem?
    Har fått intrycket att man inte kan göra så mycket utan bara vänta??? =(

  • stinger

    Medlem
    14 november, 2011 vid 20:57

    Excentriska tåhävningar hjälpte mig men jag är fortfarande väldigt försiktig med att öka löp-träningen för fort.

  • sea_surf

    Medlem
    14 november, 2011 vid 22:20
    tsss;675340 wrote:
    @stinger 585600 wrote:

    ….när jag inte kunde löpträna pga risiga hälsenor.

    Hej

    I år har jag haft problem med hälsenorna, mest den vänstra. Har du något bra tips som hjälpte dig?
    Någon annan som har förslag på lösning av hälseneproblem?
    Har fått intrycket att man inte kan göra så mycket utan bara vänta??? =(

    Om inte excentrisk träning (kontakta gärna en sjukgymnast eller sök på behandling på webben) hjälper så går det att operera. Problemet är oftast att det en gång i tiden blivit någon mindre skada i hälsenan och sedan har det växt in blodkärl och nerver i senvävnaden. Det finns annars normalt inte nerver i senor (vore inte funktionellt direkt om det skulle göra ont i senan varje gång man spände en muskel). Det går antingen att injicera ämnen i kärlen så de skrumpnar och därmed försvinner blodförsörjningen till nerverna som då förtvinar. Eller så kan man rensa ren senan från inväxande nerver, lite som att kvista av en trädstam. Kontakta någon idrottsmedicinsk klinik i Stockholm, dom borde veta operationstekniken.
    /Christer O

  • tsss

    Medlem
    16 november, 2011 vid 20:34

    tack för svaret. Nytt för mig med denna förklaringsmodell med inväxta blodkärl osv. Har inte haft något bekymmer förut med hälsenor; dock har jag haft en stor muskelbristning för 30 år sen i vänster vad och det är även vänster hälsena som känns mest. Möjligen att den förkortade muskeln spelar roll.
    Läste inlägg av Jesper B om fotortoped, kanske en sådan har pejl även på senor o sånt?
    Skall börja med att gå till min favoritnaprapat här i Tyresö; hon har ett ganska mekanistiskt synsätt som jag gillar och har varit mig behjälplig tidigare.

    Till sanningen hör att det är mitt pensionärsgolfande som ger mig problem, börjar få ont efter så där 12 spelade hål… Har inte blivit mycket surfande i år.

  • hollister

    Medlem
    17 november, 2011 vid 11:26
    Quote:
    Hej hollister.
    Lite nyfiken på att höra hur det gick med din rygg. Är du på vattnet igen? Är nämligen så att jag har fått samma problem och det är coreträning som gäller för mig också. Gaaanska segt men måste göras, har missat hela hösten..

    Mitt diskbråck har blivit bättre sedan jag skrev förra inlägget. Har vindsurfat och surfat hela 2010 och 2011. Jag känner fortfarande smärta vissa dagar i både rygg och nerv men det är inte alls som det var för tre år sedan då skadan var som värst.

    Det är nog absolut viktigt att ta det lugnt, lyssna på kroppen och absolut inte operera i onödan. Jag har blivit mer försiktig med rörelser och lyft och försöker röra mig mycket. Stillasittande straffar sig oftast och jag har betydligt mer ont när jag suttit stilla i samma position länge jämfört med när jag är aktiv.

    Ha tålamod, det blir bättre. 🙂

  • bart

    Medlem
    18 november, 2011 vid 12:01

    Tack för svar!

    Gött!! då rippar du hårt nu 🙂 När min skada var som värst (i augusti) kunde jag fortfarande vindsurfa men så fort jag blev stillasittande var det som om någon körde en kniv in i baksidan på låret. När jag reste mig upp tog det en evighet innan benet “kom igång” och det högg när jag gick. Idag är det betydligt bättre och på jobbet har jag möjlighet att stå upp hela dagarna.

    Sjukgymnasten, som jag har mer förtroende för än för allmänläkaren, menar att jag nog inte ska ställa mig på en bräda förrän till våren.. Men men nu är det bara att träna och vara aktiv för precis som du säger är smärtan nästintill obefintlig så länge man är igång:)

  • tjabba

    Medlem
    18 november, 2011 vid 20:01

    Googla på atlaskotan eller atlasprofilax och läs på,kika även på första filmen du hittar på youtube när du söker atlasprofilax, jag och min dotter har justerat våra atlaskotor med mkt bra effekt, själv har jag haft mkt problem med ryggen och nacken och ryggvärken har även gått ner i benen, efter justeringen för ca 2månader sedan har jag knappt kännt av rygg/nacke och sover även efter detta mkt skönt om nätterna.
    Dottern har haft mkt problem med huvudvärk och även detta har blivit mkt bättre och det kan även hjälpa mot andra problem.

    Bara att läsa på

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.