Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 november, 2009 vid 14:08

    Den här har jag bara skummat lite snabbt genom, men den kan kanske vara värd att kolla in: http://www.fitnessforlaget.se/1100/1100.asp?ArticleId=9789185225590

  • macedu

    Medlem
    10 november, 2009 vid 14:18
    surfan;587438 wrote:
    gött då är du på gång :cool2:

    De hade Concept 2 på CityGym där jag hänger…. körde ett test på
    1min och 40 sek vilket gav 500m, men det var inte så jobbigt som jag trodde… (lirar ju hockey iofs)
    Sen stod den där grejen vid sidan på 10….är det rätt…. NGT mer som skall ställas in??
    Jag ställer in siktet på att köra en repa imon förmiddag. 2000m blir första målet….

    Mac:smirk:

  • nemo

    Medlem
    10 november, 2009 vid 14:39

    Hade en Concept2 i tre år och loggningen och möjilgheten till att köra online live med andra runt om i världen var kul. Ryggen kan dock ta skada om man inte passar sig jag körde de styrkepass som finns beskrivna 15sek max 15sex vila x8 x3 och fick ryggskott… Men kör man vanliga distanser är det mindre risk. har sålt min maskin till förmån för 2supar en plattvatten och en våg. Man kommer ut i naturen och ger bättre träning för ryggen då sätesmusklerna och magen får jobba mer + balansträningen och inte minst man kommer framåt och upplever saker under tiden…kör ibland med pulsklocka och tar distans så man håller motivationen uppe. kanske skulle starta gpsstandup.com så folk kan logga sina runs. problemt blir dock att det är så mycket runt som inverkar medvind ström mm.

    bor du i hus köp en sup för att stärka ryggen
    orkar du inte släpa bräda kör concept2

  • svennebanan

    Medlem
    10 november, 2009 vid 15:17
    nemo;587635 wrote:
    Ryggen kan dock ta skada om man inte passar sig jag körde de styrkepass som finns beskrivna 15sek max 15sex vila x8 x3 och fick ryggskott…

    Ville inte sabba stoken, men eftersom nemo outade ryggproblem av roddmaskin kan jag erkänna att jag fått det också. Fick låsningar i ländryggen vid den belastning och det tempo som jag kört med de senaste 7 åren. Har dock inga problem om jag sänker farten 10 sek per 500 och dra ner belastningen ett par snäpp. Aging sucks.

  • macedu

    Medlem
    10 november, 2009 vid 16:57
    svennebanan;587639 wrote:
    Ville inte sabba stoken, men eftersom nemo outade ryggproblem av roddmaskin kan jag erkänna att jag fått det också. Fick låsningar i ländryggen vid den belastning och det tempo som jag kört med de senaste 7 åren. Har dock inga problem om jag sänker farten 10 sek per 500 och dra ner belastningen ett par snäpp. Aging sucks.

    öhhh……. oki….. och en annan har haft de delikata problem som beskrivits ovan för ca 10 år sen…..kunde inte slänga iväg en kotte ens….. och efter träningspassen blev man helt stel och fick JUCKA igång ryggen…..ibland HÖGG det som en kniv och så var man sned i ngn dag….. MEN jag fick rådet av hockeykollegor att ta kiropraktor eller osteopat… gick till en osteopat som löste upp det hela….MEN MED kombination av en helvetes massa styrkeövningar inom CORE…… idag bara jävligt stel men INGA problem med golf, surf, hockey eller “kottekastning”………
    Så mao kanske jag inte skall ge mig ut på rekordjakt på rodden…. det var ju jävligt kul om inte annat….men så är man kåt på all ny träning…..

    /mac

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 november, 2009 vid 20:12

    Står en Concept 2 på gymmet. Får tacka för tipsen om den apparatens “nätfunktioner” här på forumet. Körde 2000 m på tid idag. Tyckte det blev roligare att ta i lite extra när concept2.com har sin egen motsvarighet till gpsss med loggar, ranking och annat lull.

  • macedu

    Medlem
    10 november, 2009 vid 20:20
    stefanlindmark;587668 wrote:
    Står en Concept 2 på gymmet. Får tacka för tipsen om den apparatens “nätfunktioner” här på forumet. Körde 2000 m på tid idag. Tyckte det blev roligare att ta i lite extra när concept2.com har sin egen motsvarighet till gpsss med loggar, ranking och annat lull.

    ANtar (utan att ha kollat idag) att den skall vara nätansluten etc etc av gymmat??

    (mac

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 november, 2009 vid 20:49
    MacEdu;587670 wrote:
    ANtar (utan att ha kollat idag) att den skall vara nätansluten etc etc av gymmat??

    (mac

    Nej, det är det som är grejen #1. Du kör tidtagning över en given sträcka (2000, 5000 m, etc). Anteckna tiden efteråt. Registrera en profil på concept2.com och lägg in passet när du kommer hem. Sedan kan du jämföra dig med andra i samma ålder och viktklass (eller overall).

    Grejen #2: Om man blir duktig (hur duktig?) behöver man förr eller senare få bevis för sin übermänskliga prestation. Då kan apparatens dator leverera en verifieringskod (16 tecken) som fungerar som intyg för roddturen. Samma som med tiden ovan — skriv av eller fota med mobilen och knappa in hemma.

    Som sagt, jag provade första gången ikväll, men det var ju kul och helt krångelfritt så här ska putsas tider i vinter 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    10 november, 2009 vid 23:31
    hellgren;587615 wrote:
    Ohh.. det har jag haft problem med förr.. Hur stretchar man det?

    Stora sätesmuskeln (gluteus maximus om man gillar latin) kan man till exempel stretcha sittandes på en stol. Lägg upp ena benet över det andra, så att fotleden vilar på låret straxt ovanför knät. Böj överkroppen framåt med rak rygg. Har man balans som en halvtaskig surfare eller bättre kan man göra samma sak utan stol. Man kan också göra ungefär den övningen liggandes på rygg genom att dra det knä som foten vilar på mot sig med händerna.

    Om vi återgår till sitta på stolen-varianten så kan man sen lägga en hand på knät på benet som ligger på det andra och trycka försiktigt neråt, då töjer man på mellanstora (gluteus medius) eller om det är lilla (gluteus minimus) sätesmuskeln.

    En annan variant är att sitta på ett plant underlag med raka ben och lägga över ena benet över det andra, med fotsulan i marken. Ta tag i knät på benet som har foten i marken och dra knät ungefär mot motsatta sidans axel. Den här stretchar flera av sätesmusklerna effektivt.

    Annars, googla på typ “gluteus maximus stretch”, den engelskspråkiga världen älskar musklers latinska namn och man hittar lassvis med bilder och filmklipp som visar olika stretchövningar för de här musklerna.

  • macedu

    Medlem
    11 november, 2009 vid 08:27
    stefanlindmark;587674 wrote:
    Nej, det är det som är grejen #1. Du kör tidtagning över en given sträcka (2000, 5000 m, etc). Anteckna tiden efteråt. Registrera en profil på concept2.com och lägg in passet när du kommer hem. Sedan kan du jämföra dig med andra i samma ålder och viktklass (eller overall).

    Grejen #2: Om man blir duktig (hur duktig?) behöver man förr eller senare få bevis för sin übermänskliga prestation. Då kan apparatens dator leverera en verifieringskod (16 tecken) som fungerar som intyg för roddturen. Samma som med tiden ovan — skriv av eller fota med mobilen och knappa in hemma.

    Som sagt, jag provade första gången ikväll, men det var ju kul och helt krångelfritt så här ska putsas tider i vinter 🙂

    Dåå kör vi…. (fast man får ha koll på ev ryggkänningar)

    /mac

    PS Får bli ett mobilkort med dagstidning, höhö DS

  • stinger

    Medlem
    11 november, 2009 vid 09:27

    Ryggkänningar, efter långa pass (växlar mellan 30 min och 10000 som långpass) känns det som kroppen är krökt som en jävla märla, brukar bli direkt till chinstången o hänga där ett tag tills kroppen är hyfsat rak igen. Förutom det har jag klarat mig från värre ryggproblem.

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 november, 2009 vid 09:34
    MacEdu;587719 wrote:
    Får bli ett mobilkort med dagstidning, höhö DS

    Det räcker att fota av resultatkoden på displayen. Den ska innehålla all info nedkrypterat i ett digitalt fingeravtryck som verifierar din tid.

    Tycker alltid det ser suspekt ut med folk som går runt med dagstidningar på gym.

  • macedu

    Medlem
    11 november, 2009 vid 11:22
    stefanlindmark;587726 wrote:
    Det räcker att fota av resultatkoden på displayen. Den ska innehålla all info nedkrypterat i ett digitalt fingeravtryck som verifierar din tid.

    Tycker alltid det ser suspekt ut med folk som går runt med dagstidningar på gym.

    oki, surftidning med dagstidning i :smirk:, kanske skall strajpa på mig pulsklockan som inte använts än……hmhm…
    Hoppade idag, hade ryggpass samt senare isträning…. får bli imon 🙂

    Står det ngt i form av resultatkod, eller så efter passet…. ANtar då oxå att jag välje “ro” och sen kör…eller skall man ställa in längd etc…. HATAR menyer etc…
    Tips på gången där…. de på gymmet verkar INTE ha koll 🙁

    /mac:shocked:

  • rasmus_w

    Medlem
    11 november, 2009 vid 11:37
    Rasmus_W;587700 wrote:
    …sätesmuskel…stretcha…yadayada…

    Och glöm inte att en muskel som blivit kort och stel med stor sannolikhet också inte är så stor och stark som den skulle kunna vara -> styrketräna. Vidare så kan en muskel både bli stelare och smidigare av tung styrketräning, allt handlar om hur man utför övningarna.

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 november, 2009 vid 16:08
    MacEdu;587740 wrote:
    ANtar då oxå att jag välje “ro” och sen kör…eller skall man ställa in längd etc…. HATAR menyer etc…
    Tips på gången där…. de på gymmet verkar INTE ha koll 🙁

    Bäst att jag fotar lite fult med mobilen nästa gång. Kommer inte ihåg knappsekvensen i huvudet från den första och hittills enda gången jag tryckt igång det hela.

    Det är i alla fall inte många knappar att trycka på. Standardpassen finns redan upplagda som default i datorn på roddmaskinen. 2-3 knapptryck, typ.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.