Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

  • hellgren

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 11:35

    Nästan på tal om allt det här.. Jag hitta en kul sida!
    http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

    Lite lurig men man löser det efter ett tag.. Fanns faktiskt med vindsurf, dock undrar jag om dom inte tänkte “Stig-Helmer Surf”

    Lite exempel, för mig då.. Vikt o grejjer..

    Windsurfing
    621 kilojoules in 30 min
    Running – 8.4 km/h
    1,864 kilojoules in 30 min
    Guitar – playing, standing
    1,243 kilojoules in 1 hr

  • stinger

    Medlem
    5 november, 2009 vid 08:24
    surfan;585693 wrote:
    Här är mina tider vi får jaga varandra 😀
    2000m
    7,18

    5000m
    18,56
    http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp?gotopage=5#851066

    Jakten är igång 😀 men än så länge kan du känna dig skapligt lugn. Nytt pers på 5000: 19:36,2

  • hollister

    Medlem
    5 november, 2009 vid 19:29

    Har haft problemmed ischias nerven i ca 6 månader nu…börjar bli riktigt segt…Var inne på en Magnetröntgen igår och hoppas fortfarande att det inte har något att göra med kotor och diskar….

    Det känns liksom lättare om det är muskler eller vävnaden som orsakar problemen. Går hos en kille som utövar “ART” (Active Release Technology)
    Har tidigare tränat Taekwon-Do och tycker inte jag e speciellt stel men tydligen är jag extremt stel enligt honom… :frown:

    Har hört av “gamla gubbar” att det där med ischias e bara att vänja sig vid..har det väl börjat får man leva med besvären resten av livet!?

    Ja e fortfarande hoppfull och fortsätter träna (simma, gå och styrketräna) genom anpassad träning…..har inte vindsurfat på hela säsongen eftersom läkare och sjukgymnaster avråder mig….vill just nu inget hellre än att bli av med besvären för att kunna lufta brädan och seglet så snart som möjligt…:tongue:

  • electric

    Medlem
    6 november, 2009 vid 01:37
    hollister;587021 wrote:
    …..har inte vindsurfat på hela säsongen eftersom läkare och sjukgymnaster avråder mig….vill just nu inget hellre än att bli av med besvären för att kunna lufta brädan och seglet så snart som möjligt…:tongue:

    Vet de vad modern vindsurfing innebär? Jag tvivlar. Jag har själv problem med ryggen (svanken, “svag rygg”, inte ischias), men faktum är att mina besvär lindras av att vindsurfa! Men det ska vara bra med vind, av två skäl: 1) det är bara vattenstart som gäller (att dra rigg är döden för ryggen), 2) det är inte bra att stå och guppa utan det är planing som gäller. Då “hänger” man ju i bommen, vilket är en väldigt skön avlastning för ryggen, som samtidigt får röra sig sådär lagom för att ändå mjukas upp.

    /Lars

  • Knatte

    Gäst
    6 november, 2009 vid 05:45
    hollister;587021 wrote:
    Har haft problemmed ischias nerven i ca 6 månader nu…börjar bli riktigt segt…Var inne på en Magnetröntgen igår och hoppas fortfarande att det inte har något att göra med kotor och diskar….

    Det känns liksom lättare om det är muskler eller vävnaden som orsakar problemen. Går hos en kille som utövar “ART” (Active Release Technology)
    Har tidigare tränat Taekwon-Do och tycker inte jag e speciellt stel men tydligen är jag extremt stel enligt honom… :frown:

    Har hört av “gamla gubbar” att det där med ischias e bara att vänja sig vid..har det väl börjat får man leva med besvären resten av livet!?

    Ja e fortfarande hoppfull och fortsätter träna (simma, gå och styrketräna) genom anpassad träning…..har inte vindsurfat på hela säsongen eftersom läkare och sjukgymnaster avråder mig….vill just nu inget hellre än att bli av med besvären för att kunna lufta brädan och seglet så snart som möjligt…:tongue:

    Har du fått bra stretchövningar för ischiasen? Man kan töja ut vissa muskler och komma lite lindrigare undan:smile: (Fast det beror lite var smärtan sitter. I ryggen eller i rumpan)
    Sedan borde du testa kraniosakral osteopati som har hjälp mig i alla fall. De försöker på ett skonsamt sätt placaera kotor/leder/muskler på rätt plats i kroppen. nackdelen är att det är dyyyrt..
    http://www.kraniosakralterapi.com/3.html

  • stinger

    Medlem
    6 november, 2009 vid 07:25
    Knatte;587073 wrote:
    Har du fått bra stretchövningar för ischiasen? Man kan töja ut vissa muskler och komma lite lindrigare undan:smile: (Fast det beror lite var smärtan sitter. I ryggen eller i rumpan)

    Köp stora stretchboken (tror den heter så) i den finns en sida med tips på stretchövningar för ischias-symptom. Jag hade lite trassel för några år sen men brukar köra stretchen efter vanliga träningen och har klarat mig de senaste åren.

  • mang-e

    Medlem
    6 november, 2009 vid 07:56

    Det kanske tidigare nämnts i tråden men jag kan varmt rekommendera en spikmatta…lider av falsk ischias som kommer från rumpan. Spikmattan varje kväll under rumpan och slutryggen dämpar och håller ömheten borta (funkar för mig i alla fall).

    Dock så är det fortfarande viktigt med stretchingen och den allmänna träningen!

  • rasmus_w

    Medlem
    6 november, 2009 vid 12:00
    Electric;587068 wrote:
    Vet de vad modern vindsurfing innebär? Jag tvivlar. Jag har själv problem med ryggen (svanken, “svag rygg”, inte ischias), men faktum är att mina besvär lindras av att vindsurfa! Men det ska vara bra med vind, av två skäl: 1) det är bara vattenstart som gäller (att dra rigg är döden för ryggen), 2) det är inte bra att stå och guppa utan det är planing som gäller. Då “hänger” man ju i bommen, vilket är en väldigt skön avlastning för ryggen, som samtidigt får röra sig sådär lagom för att ändå mjukas upp.

    Vad är det egentligen som gör riggupphalning så dåligt för ryggen? Egentligen är det i princip den gamla styrkeövningen marklyft och den övningen används ju för att stärka ryggen.

    Men det är bra att ha en förälder som är läkare, för då slipper man fråga så mycket läkare och kan ta råden med den skepsis som barn brukar visa sina föräldrar. Senast det sa pang i min rygg seglade jag toköverriggad 9.7 (jag vågade inte använda hängselen) en vecka senare. Första gången jag gjorde illa ryggen var jag 16 och det tog månader innan jag kunde gå normalt och ännu längre innan jag kunde springa, men surfa funkade efter knappt en månad. Däremot gick inte surfa så bra när det blev riktigt kallt, då fick jag till sist hoppa av och simma iland p.g.a. smärtan.

  • electric

    Medlem
    7 november, 2009 vid 23:38
    Rasmus_W;587104 wrote:
    Vad är det egentligen som gör riggupphalning så dåligt för ryggen? Egentligen är det i princip den gamla styrkeövningen marklyft och den övningen används ju för att stärka ryggen.

    Riggupphalning innebär böjd rygg, vilket ger ett stort “tryck” i ryggraden och risk för “vad-det-nu-är-som-händer” och som ger en plötslig smärta i ländryggen (typ knivstick). Om det händer kan jag knappt böja mig framåt, än mindre lyfta något tyngre än en mast, på månader.

    Det har hänt mig upprepade gånger de senaste tio åren, ibland bara för att jag böjt mig ner på ett dumt sätt för att lyfta brädan, istället för att böja benen (klassiskt, eller hur!).

    Till slut insåg jag att jag måste låta det läka ut. Så när det hände senaste gången, för jämnt två år sedan (när jag grävde!), bestämde jag mig för att köra mes-stilen; att aldrig chansa utan verkligen låta det läka ut, även om det tar åratal. Så förra sommaren lät jag kompisar bära ner min bräda+rigg till vattnet, sedan tog jag över (bekvämt, eller hur!).

    Och faktiskt: ryggen blir gradvis bättre (fast lååångsamt), så det senaste året har jag burit bräda+rigg själv! Så nu är det hög tid att börja styrketräna lite försiktigt för att gradvis bli normalstark, om det nu är möjligt (fast jag tvivlar …). Det allra viktigaste är förstås att vara i sånt skick att det går att vindsurfa. Och det är jag! Annars vore livet inte … ja, ni vet vad jag menar (patetiskt, eller hur, men så ÄR det ju!)

    /Lars

  • surfan

    Medlem
    8 november, 2009 vid 21:27
    stinger;586908 wrote:
    Jakten är igång 😀 men än så länge kan du känna dig skapligt lugn. Nytt pers på 5000: 19:36,2

    gött då är du på gång :cool2:

  • hollister

    Medlem
    9 november, 2009 vid 20:13
    Electric;587068 wrote:
    Vet de vad modern vindsurfing innebär? Jag tvivlar. Jag har själv problem med ryggen (svanken, “svag rygg”, inte ischias), men faktum är att mina besvär lindras av att vindsurfa! Men det ska vara bra med vind, av två skäl: 1) det är bara vattenstart som gäller (att dra rigg är döden för ryggen), 2) det är inte bra att stå och guppa utan det är planing som gäller. Då “hänger” man ju i bommen, vilket är en väldigt skön avlastning för ryggen, som samtidigt får röra sig sådär lagom för att ändå mjukas upp.

    /Lars

    Ja e helt klart med på ditt resonemang…problemet är väl bara att som nybörjare så seglar man många gånger utan perfekt stil för att gynna ryggen :smile:……att man e över 30 och påväg ner för den kroppsliga nedförsbacken gör väl inte saken bättre… :blush:

    Har försökt analysera varför jag fått dessa problem..och detta e några av spekulationerna.

    1. Började nytt jobb innan besvären satte igång….började åka mkt bil vilket enligt sjukgymnasten är en riktig mördare…
    2. Lyfter skrot på gymmet och kan ju givetvis ha tränat och lyft fel…(dock inga tunga marklyft) löptränade ca 2 dagar i veckan 1mil/gång….totalt ca 5 träningspass i veckan.!
    3. Vindsurfar och vågsurfar när tillfälle ges…har märkt att när man surfar lite större vågor i Kalifornien – ramlar och 10 fots brädan drar iväg och leashen sträcks blir det ett “ryck” i benet och upp i ryggen som troligtvis inte e så bra :crazy: kan ha lagt grunden till mina problem..
    4. Stress på jobbet och dålig sömn gör att kroppen tar stryk…detta har dock varit kortare perioder på ett par veckor i sträck…

    Mina besvär har kommit gradvis och det har inte “smällt” till vid ett tillfälle…

    Jag försöker stretcha men problemet är att jag är så öm i ischiasnerven i sätesmuskulaturen och baksida lår att det ilar i nerven så fort jag böjer mig fram eller sitter ner och försöker sträcka högerbenet…..vet inte riktigt hur jag ska komma åt muskulaturen utan att det känns som om nån sticker en kniv i låret på mig :frown:

    Är tacksam för alla tips och tricks eftersom jag förstår att jag inte e ensam med dessa problem. Ska kolla efter “Stora Stretchboken”

    Väntar just nu med spänning på svaren från Magnetröntgen.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 november, 2009 vid 22:48

    En del av mina ryggproblem har visat sig ha att göra med korta stela sätesmuskler som ger väldigt mycket svank alldeles vid ryggslutet. Det kan löna sig att försöka stretcha sätesmusklerna lite då och då. Ett symptom när det var illa var att det gjorde ont i ryggen när jag lyfte foten för att sätta på mig en strumpa ståendes.

  • stinger

    Medlem
    10 november, 2009 vid 07:22
    hollister;587546 wrote:
    Är tacksam för alla tips och tricks eftersom jag förstår att jag inte e ensam med dessa problem. Ska kolla efter “Stora Stretchboken”

    Här finns den (bl a) http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630136

  • hellgren

    Medlem
    10 november, 2009 vid 11:50
    Rasmus_W;587574 wrote:
    En del av mina ryggproblem har visat sig ha att göra med korta stela sätesmuskler som ger väldigt mycket svank alldeles vid ryggslutet. Det kan löna sig att försöka stretcha sätesmusklerna lite då och då. Ett symptom när det var illa var att det gjorde ont i ryggen när jag lyfte foten för att sätta på mig en strumpa ståendes.

    Ohh.. det har jag haft problem med förr.. Hur stretchar man det?

  • Knatte

    Gäst
    10 november, 2009 vid 11:57

    Jag beställde boken direkt! Kan vara bra att ha alla fakta samlade i en stretchbok:wink:

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.