Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

  • surfan

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 21:01
    Windmiller;585697 wrote:
    Har ni båda en likadan rodd, eller sitter någon av er med en trimmad? 😀

    det är bara concept 2 maskiner man får använda om du ska posta tider:wink:

  • surfan

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 21:03
    stinger;585698 wrote:
    Yes! 7.18 ska jag kunna slå 🙂 men 18.56 på 5000 blir nog tufft.

    har en kompis som har gort 6,18 2000

  • windmiller

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 21:34
    surfan;585701 wrote:
    det är bara concept 2 maskiner man får använda om du ska posta tider:wink:

    Nä nu måste jag köpa en sådan så jag också kan posta mina tider,
    blir nog runt 14-15 timmar på 2000.
    Måste googla fram vad de……… nää whatta!?
    De kostar ju runt 17-20 tusen, vad är det för några maskiner igentligen??
    Blir svårt för mig att få genomföra det köpet för min fru,
    även om jag säger att jag kommer orka städa mycket mer.
    Jäkligt snygg roddmaskin dock. 😀

  • surfan

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 21:51
    Windmiller;585710 wrote:
    Nä nu måste jag köpa en sådan så jag också kan posta mina tider,
    blir nog runt 14-15 timmar på 2000.
    Måste googla fram vad de……… nää whatta!?
    De kostar ju runt 17-20 tusen, vad är det för några maskiner igentligen??
    Blir svårt för mig att få genomföra det köpet för min fru,
    även om jag säger att jag kommer orka städa mycket mer.
    Jäkligt snygg roddmaskin dock. 😀

    Det är bara att köpa det är ju friskvård ju:grin: jag köpte min från concept2 i jönköping

  • johanoeberg

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 23:43
    surfan;585702 wrote:
    har en kompis som har gort 6,18 2000

    Vad pratar vi om för motståndsnivå när vi nu jämför tider?

    Det var länge sen jag körde roddmaskin (Concept2), men då körde jag “nivå” 10, dvs högsta motståndet…

    Kommer ihåg att jag brukar ligga runt 2 min/500 meter. Så 6,18/2000 m är imponerande (om det är högsta motståndet ;))

  • stinger

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 08:32

    Johan, vad gäller jämföra tider spelar motståndet ingen roll, jämför med höga mot låga växlar när du cyklar, en del gillar hög frekvens med lätta drag medan andra gillar låg frekvens med tunga drag. Bästa är givetvis hög frekvens med tunga drag 😉

    Windmiller, Concept2-maskinerna kostar en slant men kolla om de inte finns på nåt gym nära dig. Jag tränar på Friskis&Svettis och där finns det 4 st. De flesta värmer bara upp typ 10 min så de är sällan upptagna. Körde 10000 idag igen 43min42s

    Surfan, 6.18 är grymt bra, jag såg en notering på Lassi Karhonen (OS-roddaren) på 5.44 !!

  • macedu

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 10:27
    stinger;585741 wrote:
    Johan, vad gäller jämföra tider spelar motståndet ingen roll, jämför med höga mot låga växlar när du cyklar, en del gillar hög frekvens med lätta drag medan andra gillar låg frekvens med tunga drag. Bästa är givetvis hög frekvens med tunga drag 😉

    Windmiller, Concept2-maskinerna kostar en slant men kolla om de inte finns på nåt gym nära dig. Jag tränar på Friskis&Svettis och där finns det 4 st. De flesta värmer bara upp typ 10 min så de är sällan upptagna. Körde 10000 idag igen 43min42s

    Surfan, 6.18 är grymt bra, jag såg en notering på Lassi Karhonen (OS-roddaren) på 5.44 !!

    Det luktar mkt snack om saker och ting nu :-). Jämförelsen är bra…heehee.
    Nu skall jag kolla vilka maskiner de har på gymmet i Köping…..

    Over and out….BLir till att fota resultatet då….. kan man anse det som säkert….. ja om man nu inte hämtar in en os roddare som gör jobbet för en…..hehe
    /mac:grin:

  • crash151

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:28
    Windmiller;585476 wrote:
    Har själv haft lite problem med ryggen som jag har sett andra här på forumet också ha.
    Måste då bara meddela er om att testa eller rent av köpa en ryggbräda,
    jag köpte den de har på Jula för 995:- (kostar väl 1895:- igentligen).
    Smakar riktigt gott i ryggen, eftersmaken är underbar!
    Har haft problem med den där förbaskade ischias nerven som strålar ut i ett ben också.

    Otäckt bra, man blir som återställd efter en surf session på den brädan…

    951030_d.jpg

    Kanske finns någon som har något annat tortyr redskap som funkat bra,
    eller något som ni har som ni vill varna för?

    Ser skön ut. Men skulle vilja ha en med gröna kläder.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:38

    Roddmaskin är bra men varför inte variera sig? Vi vindsurfare har både nytta av kondition, uthållighet och ren råstyrka. Plus då smidighet. Roddmaskinen är främst en form av konditionsträning (well, påstå gärna annat men när man håller på i en kvart eller 40 minuter är det framförallt hjärta och lungor som får visa vad de går för, utom när man just har börjat och är helt otränad, då får man lite styrka) och det är ingen dum idé eftersom vi surfare håller på i timtal. Men vi har samtidigt nytta av att kunna jobba lite extra hårt i t.ex. vindbyar, och ibland har vi till och med lite nytta av att kunna ta i som fan och plocka fram lite explosivitet.

    En poulär variant på uthållighetsträning är bodypump, det är lite mer muskelarbete men framförallt uthållighet, det är blodcirkulationen som får visa vad den går för.

    Vill man ta i som fan så kör man lite tunga styrkepass som bygger muskler. Den riktiga bonusen här är att det stärker skelettet så man tål hårdare smällar utan att bryta benen. Är man över 30 så är det ju nedförsbacke med bentätheten och pumpar man lite skrot så bromsar man ju det fallet. Sen händer det ju att man får smällar även när man surfar även om de sällan är så hårda.

  • hellgren

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:47

    Annars finns det ofta roddmaskiner på gymmen 🙂 edit: och det hade vi redan nämnt 10 gånger, men det såg inte jag.. Sorry.

    7.18.. Hmm.. det ska jag fan också ge mig på.. Kan nån stå brevid med min astma medicin?

  • nouse

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:50

    Aha det är det som e hemligheten.Roddmaskin ,måste f-n prova.Kör bara marklyft nu.
    Bra när man ska dra rigg :).

  • surfan

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 20:41
    JohanOeberg;585717 wrote:
    Vad pratar vi om för motståndsnivå när vi nu jämför tider?

    “nivå” 10 alltid :laugh:

  • johanoeberg

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:50
    stinger;585741 wrote:
    Johan, vad gäller jämföra tider spelar motståndet ingen roll, jämför med höga mot låga växlar när du cyklar, en del gillar hög frekvens med lätta drag medan andra gillar låg frekvens med tunga drag. Bästa är givetvis hög frekvens med tunga drag 😉

    Hehe. Nu tror jag bestämt att jag har så mycket kött på benen att jag kan säga att du är ute och cyklar.

    Roddmaskinens (Concept2) motstånd regleras genom att man ökar eller minskar den möjliga lufttillförseln till “skovelhjulen” i trumman. Ju mer luft skovlarna får tillgång till, desto trögare är det att dra ett drag med en viss hastighet, och motsatt effekt desto mindre luft skovlarna kan dra runt.

    (Tror även att motståndsvredet på de äldre maskinerna reglerade en öppning där luften “försvann” från trumman, så att det inte gick en virvel i trumman, dvs. den relativa vindhastigheten ökar 😉 )

    Motståndet i roddmaskinen har således inget med UTVÄXLING att göra, som du jämför med en cykel. Där blir det tyngre för att du ökar utväxlingen -> cyklar snabbare -> skapar med luftmotstånd.

    Således är det av stor betydelse vilken “nivå” man väljer om man ska jämföra hastigheter på en Concept2.

  • stinger

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 07:32

    Nja jag cyklar bara till o från jobbet 😉

    http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Motståndet&id=77

    Lättare ätt få flyt med lite lägre motstånd speciellt för mig som är liten o lätt, surfan = speedare = förmodligen stor o stark (?) tycker säkert att allt annat än högsta motståndet är mesigt 🙂

  • johanoeberg

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 10:45
    stinger;585901 wrote:
    Nja jag cyklar bara till o från jobbet 😉

    http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Motståndet&id=77

    Lättare ätt få flyt med lite lägre motstånd speciellt för mig som är liten o lätt, surfan = speedare = förmodligen stor o stark (?) tycker säkert att allt annat än högsta motståndet är mesigt 🙂

    Hehe. Kors! :blush:

    Hade absolut ingen aning om att “Monitorn tar dock hänsyn till detta eftersom den mäter inbromsningen mellan varje årtag.”

    Jag är faktiskt lite scheptisk. Jag inbillade mig att mätaren visade sträckan som hjulet rullade, och inte att den varierade för hur mycket hjulet inbromsas… Hmmm. thats it! Nu får böckerna ligga ett par timmar för nu ska det göras empiriska tester! Mot gymmet!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ryggen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.