Taggad: 

  • Publicerad av johan-g på 25 februari, 2007 vid 12:21

    Vill ha lite tips på vad för prylar man ska satsa på om man ska införskaffa formulaprylar. Har seglat mycket freestyle men vill kunna segla oftare och kunna raca med grabbarna som kör formula hemma. Kommer handla beggat, vill ha konkurrenskraftiga grejer men ej sprillans nya( man vill ju inte kunna skylla på materialet). Mina frågor är:

    Vad ska man satsa på för bräda( självklart formula), vilka märken går bra, årsmodeller osv.

    Vilken segelstorlek och segel ska man satsa på? Väger 85 kg. Hur stor skillnad är det på segel mellan tex 03 och 07. Vilka märken? Kommer nog att börja med att bara köra ett segel. Behöver man en 12.5?

    Fenstorlek i förhållande till segel?

    Vad är ett rimligt pris för ett schysst paket?

    /Johan

    bjarke svarade 17 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bjarke

    Medlem
    25 februari, 2007 vid 13:46

    Safest är nog en beggad Star-Board 159 eller 160. Enkla att segla och går riktigt snabbt. Finns fler andra bra brädor, fast inga lika trygga köp. Fena är 70cm! Standard Star-Board fena funkar bra for att segla mycket, väre med på regatta etc. Om du börjar sikta inn dig på att hänga med dom bästa måste du börja leta upp en bra customfena fast det kan du lätt vänta med. Ett bra, nyare (typ 05 eller nyare) 11m2 har extremt stor range – med en sån kan du segla i prinsipp alltid (planer nästan lika fort som en 12.5 (som knappast nån har mer) fast går inte lika högt i lättvind) och funkar i opp til över 10 m/s. Äldra segel funkar dom med; fast har inte samma range. Köper du t.ex. Nitro4 eller liknande kan t.ex. 10 och 11.5 täcka samma vindspekter som en modern 11m2. Oavsett; se til att köpa rätt mast til seglet – bättre att ha ett segel med rätt mast änn massa felmatchade prylar!

    NP, Gaastra, MS, North etc. gör alla bra segel. Personligt ville jag unvika Gaastra Neutron (05). Tidligare og nyare Gaastra är bra. Se upp for att NP från RS4 och främ är tuffa mot mastorna. MS TR-1 sliter ofta lite med kvaliteten; fast et segel som redan är fixat hos segelmaker är båda bra och billigt.

    Se til att hitta en bra bom. Det säljas tyvärr knappast begagnade formula-bommar – och en bra carbonbom är ett måste. Omvändt, rätt bom håller i lång tid – värdt att lägga lite pengar på. MS, HPL och NP är riktigt bra – Gulftech och Chinook funker dom med (fast inte lika bra).

    Svårt med pris. Kolla danske sidorna Riders.dk og xboard.dk – en del brädor och segel där til bra pris.

  • swe176

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 18:36

    Bommar är ju ett stort bekymmer.

    Är det på grund av frontbeslaget som du klassar ner Gulftech?
    Jag gillar den i övrigt, speciellt det smala greppet.
    Men mastfästet är ett bekymmer. Det såkallade Streamlinedbeslaget sitter som gjutet om man jobbar lite med det. Men det är hemskt besvärligt.
    Jag såg nu att HPL har lanserat en kopia på Streamlinedbeslaget.
    Är det någon som har sett den på riktigt.

    /Jan-Erik

  • bjarke

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 19:00

    Sorry, med Gulftech mener jeg den “vanlige” Gulftech och inte Maximum. Maximum är riktigt riktigt bra – subjektivt tyckar jag nog den är typ jämnt bra med MS om man monterar ett bra frontbeslag på den (Streamlined eller MS, originalet är skit) – fast dom finns ju knappast att få tak i nya utan att beställa från USA, typ. Den “vanliga” GT är inte i samma division. Om man hittar en Maximum (eller har en) har man ju tur; jag skulle gärna ha en igen 🙂

    Om man skal ettermontera bombeslag rekommenderar jag MS beslaget. Funkar skitbra, enkelt att montera och mindre krångligt att justera.

  • swe176

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 19:34

    det finns en annan tråd om mina vedermödor att få dit ett mauisailsbeslag.
    det var en del mekande men sitter perfekt nu. Jag har dock inte testat på mast än.

    /JE

  • swe176

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 06:25

    @Bjarke 370101 wrote:

    Den “vanliga” GT är inte i samma division. Om man hittar en Maximum (eller har en) har man ju tur; jag skulle gärna ha en igen 🙂

    Finns inte Maximum att köpa längre?

    Med vanlig GT, menar du typ G-flame och G-glory?

    Hälsningar
    TvåStyckenMaximumÄgaren

  • bjarke

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 07:55

    @SWE176 370205 wrote:

    Finns inte Maximum att köpa längre?

    Med vanlig GT, menar du typ G-flame och G-glory?

    Ja, det är dom jag mener.

    Maximum finns väl att köpa fast när jag var på bomjakt senast verkade det omöjligt att hitta Maximum i Skandinavia iaf. Fick sen ett riktit bra erbjudande på en MS och har inte ångrat meg… Vet du om nån som säljar Maximum?

  • johan-g

    Medlem
    2 april, 2007 vid 18:26

    En fråga till. Vad rekommenderar ni att man lägger mest på, en schysst bräda eller en schysst rigg?

  • bjarke

    Medlem
    2 april, 2007 vid 19:10

    @Johan.g 374050 wrote:

    En fråga till. Vad rekommenderar ni att man lägger mest på, en schysst bräda eller en schysst rigg?

    Det sista. T.ex. en Starboard 159 är ätt billig nu – det sälgas en del i DK. Bra bräda fortfarende, och lätt att få bra fena til.

    Kolbom är et måste (och dyrt) og med nyare (typ några år högst) rigg har du bättre range på en rigg; t.ex. en 11 eller 11.5 beroende på segelplats kan nog täcka behovet länga.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.