Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Näset!

  • star

    Medlem
    7 december, 2004 vid 07:35

    Ingen påskrift från undertecknad. Dessa uppblåsbara badleksaker är livsfarliga!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2004 vid 08:52

    Ännu en lobotomerad förbudshetsare. Du tycks inte veta vad förbudet handlar om, vilka områden det gäller etc, ändå tycker du det är ett bra förslag att införa förbud!
    Bravo!
    MW

  • gogga

    Medlem
    7 december, 2004 vid 08:53

    Svar till:


    Personligen tycker jag att det är rätt att förbjuda kite där eftersom det ju faktiskt är just ett känsligt fågelområde samt en ringmärkningsstation där om jag inte missminner mig.

    Stör det fågellivet så förbjud kite där. Människor är mer anpassningsbara än fåglar. Ta och åk vid nästa strand istället.

    [/ QUOTE ]

    Nu råkar det vara så att vi inte har sett några tecken på att fåglarna blir rädda utan det är snarast så att onitologerna blev sura för en händelse ute på måkläppen och vill numer vara ensamma på hela näset!

    Enligt vissa onritologer tror fåglarna att kiten är en rovfågel vilket har dementerats av biologer då fåglar tittar på formen och en kite har helt för “rund” form.
    Vill jag kan jag gå med i ornitolog förbundet imorgon… Bara för att man är med i en förening är man inte expert.

    Vi är inte intresserade av att störa fåglarna på känsliga områden, utan vill endast ha några kite-tållåtna spot!
    Vi vill ha fram en diskussion istället för att bara stänga av hela näset från kanalen och neråt som de vill!

  • stinger

    Medlem
    7 december, 2004 vid 12:04

    Jag har skrivit på. Kommer förmodligen aldrig att vare sig vind- eller kitesurfa där men jag gillar inte att det bara tas ett ensidigt beslut. När jag var runt 10-11 år var skateboard en “fluga”. Någon störde sig på skate-arnas framfart på cykelvägar osv=Förbud mot skateboard på allmän plats, ingen bana byggdes=skateboard dog.
    Debatt och synpunkter måste fram så det kan bli ett vettigt beslut.

  • ulfp

    Medlem
    7 december, 2004 vid 12:31

    Svar till:


    Vi är inte intresserade av att störa fåglarna på känsliga områden, utan vill endast ha några kite-tållåtna spot!
    Vi vill ha fram en diskussion istället för att bara stänga av hela näset från kanalen och neråt som de vill!

    [/ QUOTE ]

    En röst till…
    Fler röster borde ju betyda att dom tvingas skaffa fram kalla fakta innan dom förbjuder.

  • joce

    Medlem
    7 december, 2004 vid 13:53

    Jag skriver på detta. Klart tjejerna och grabbarna ska kunna kitea på Näset… Ingen blir nog hjälpt av ett totalförbud, kommer nog kiteas där ändå. Jag tror personligen på en dialog, man kanske undviker vissa ställen under häckningstider och dylikt.

    Vindsurfare som tycker kite verkar helt ok…

  • jox

    Medlem
    7 december, 2004 vid 14:13

    Right där fick ni min vote… Surfa på med era drakar nu då…

  • nordgren

    Medlem
    7 december, 2004 vid 16:39

    Svar till:


    Ännu en lobotomerad förbudshetsare. Du tycks inte veta vad förbudet handlar om, vilka områden det gäller etc, ändå tycker du det är ett bra förslag att införa förbud!
    Bravo!
    MW

    [/ QUOTE ]

    Till dom lobotomerade kitarna.
    Som jag sa, _stör_ det fågellivet så bör det förbjudas. Gör det inte det så bör det inte förbjudas. Helt enkelt så är det fågelkännarna som innehar den största kunskapen som bör få lägga avgörande. Troligtvis (läs helt säkert) så är det även så det kommer att gå till.

    Att det sen kan vara någon snorjärs med byxgrenen ned till knäna som tittar på måsarna och märker att de inte bryr sig nämnvärt så är det upp till dennes dumhet att tro att kite inte stör fåglar. Är man däremot mer kunnig om fåglar och faktiskt märker att det finns fler arter, många som är väldigt skygga så kanske man inser att man ej bör störa dem på sina naturliga häckplatser eller rastplatser.

    Åter igen så bör kunniga fågelkännare få lägga bedömningen om förbud eller ej.

    Tro inte att de är griniga för att andra vistas där. De skiter i vindsurfare eller kitare om de inte stör fåglarna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2004 vid 21:08

    Fågelskådning är ingen profession, det är ett fritidsnöje. Du tycker att fågelskådare ska ha beslutsrätt i detta ärende, applåder och hurrarop. Det är ungefär lika logiskt som att låta alkisar stifta trafiklagar. Men det är klart, rop på förbud är ju den universalmetod som skrämda människor allra helst använder, även om de fortfarande inte har en aning om vad saken gäller.
    Fågelkunnig windsurfare, MW

  • nordgren

    Medlem
    7 december, 2004 vid 22:03

    Jag skrev fågelkännare, inte fågelskådare. Alltså så bör myndigheten i fråga konsultera med just experter inom fågelområdet för att på ett vettigt sätt kunna besluta om detta ärende. Eller föreslår du att en kitare eller vindsurfare som kan räkna upp 10 olika fågelarter ska besluta om detta?

    Och vad beträffar logik så har du ju gjort en bra (NOT) liknelse angående alkisar och trafiklagar. Hur fick du ihop detta till logik? Nej ta och snyt dig och börja fundera på att det faktiskt finns andra varelser på denna jord.

  • nordgren

    Medlem
    7 december, 2004 vid 22:06

    För övrigt så bör ju de som jobbar med ringmärkning kunna ge bra information om hur det verkligen ligger till så de för statestik på antalet och arterna av fåglarna på lokalen.

  • professorp

    Medlem
    8 december, 2004 vid 08:38

    Om man läser på Naturvårdsskyltarna eller vad dom kan heta så är formuleringen “brädseglare” och inte kitare. Nu är det väl iofs mest kajtarna dom e sura på, det är ju vi som har kört mest på eller nära fågelkänsliga områden(Tippen, Ljunghusens GK, måkläppen ) Vill bara påpeka att, rättvist eller inte, så rör det er vindsurfare också.
    Senaste kartförslaget på kajtning/brädsegling förbjudet som jag såg innefattade bl.a tippen och stranden direkt söder om Skanörs hamn.
    /Kalle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 december, 2004 vid 09:54

    Objektiv vetenskaplig statistik som visar att just kiteing utgör ett såpass stort hot mot fågellivet här nere så det i princip motiverar ett totalförbud som den enda lösningen, skulle jag gärna vilja se. Vi börjar närma oss själva problemet. Du tycks anse att alla fågelkunniga, fågelskådare etc är objektiva experter som baserer sina åsikter och beslut med vetenskap och dokumenterad fakta, tyvärr är det inte alltid så. I just detta fallet är det många fågelskådare som “anser” och “tror”, och utifrån detta skriker efter förbud på enorma områden där mycket annan aktivitet försigår. Vad det hela handlar om är att inte låta fågelskådare etc oemotsagt få diktera hur dessa områden ska användas. Syftet med aktionen är ett rädda ett par enskilda spots. Hade du pallrat dig ned från Karlstad och själv sett vilka områden det gäller, hur lite fågel vi stör etc så kanske du hade haft en annan åsikt, kanske inte. Det är som sagt väldigt lätt att ropa på förbud.

    Inte ett dugg snuvig, MW

    Fortsätt Rösta För Kiteing På Näset !!!!!!!

  • nordgren

    Medlem
    8 december, 2004 vid 11:10

    Som jag skrivit hela tiden så bör man ta fram en expertgrupp som kan ge ett utlåtande. Och självklart ska den inte bestå av kitare eller vindsurfare som inte har koll på fåglar utan just experter på fåglar. Och som alltid så är det givetvis skitkasst om det inte finns motstridande åsikter för att ifrågasätta. Det ska det alltid göra i alla frågor.
    Och vill du inte ha åsikter av folk som inte varit i Näset så bör du ju rimligtvis inte lägga upp den på ett allmänt forum och skrika om namnunderskrifter, ta absolut inte med namnunderskrifter på dem som inte varit där i så fall. Eller du vill kanske endast att folk med din åsikt ska få höras och andra inte ska få ventilera sina?? Dubbelmoral?
    Det är väldigt lätt att tänka egoistiskt också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 december, 2004 vid 12:18

    Det är tydligt att du inte har en blekaste aning om vad som föreligger denna röstning. Fågelskådarna har redan gjort sin röst hörd hos länsstyrelsen. Länsstyrelsen ger oss andra som inte delar fågelskådarnas åsikt en demokratisk möjlighet till att överklaga. Därav röst listan bla, gissar jag eftersom jag inte håller i det. Vill man rösta så kan man, vill man inte så kan man skita i det. Det är inte DIN ÅSIKT som var syftet med tråden, det var att skaffa röster FÖR KITEING PÅ NÄSET. Din röst är redan hörd, låt oss andra verka FÖR KITEING PÅ NÄSET. Dubbelmoral? Egoism? Håll dig till ämnet nästa gång.
    Enough Said
    MW

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Näset!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.