Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Näset!

  • zoolander

    Medlem
    9 december, 2004 vid 18:08

    e det någon fågel intresserad/kunnig som skulle vilja berätta för mig varför fågarna tar skada av att vi är där och surfar? det är väl till mestadels flyttfåglarna som blir skrämda.. kan inte dom bara flytta till vombsjön eller nått annat ställe.. det är väl trots allt människor som står högst upp i näringskedjan.. jag tycker att det verkar jäkligt konstigt..
    eller vad tycker / vet ni?

  • rex_milvus

    Medlem
    9 december, 2004 vid 19:53

    Jag tycker också det är märkligt att kiting skulle störa flyttfåglarna så mycket. Om de behöver en rastplats vid näset när de passerar där så är det ju inte så att ett gäng kitare lägger beslag på alla potentiella sådana. En viss dag med en viss vindriktning håller ju de flesta kitare till på samma ställe, lovart om näset. Och på något sätt känns det troligare att en pausande fågel hellre skulle hålla till på läsidan.

    Men om fågelexperterna säger att de verkligen störs, ja då är det nog bara att acceptera att länstyrelsen inte har så mycket i välja på. Konstigt egentligen: djur som vi äter kan vi föda upp i burar och plåga hela livet för att till slut äta upp dem; djur som vi inte äter “får” vi inte ens vara i närheten av eller störa i en vilopaus. Dubbelmoral?

  • zoolander

    Medlem
    9 december, 2004 vid 20:23

    mmm precis.. jag tycker att dom kan flyga nån annan stans eller acceptera tt vi surfar där.. grin.gif

  • nordgren

    Medlem
    13 december, 2004 vid 13:36

    Vad gäller flyttfåglarna så är det väll stressen som är avgörande. Fåglar har extremt låg stresströskel och det är faktiskt inte svårt att skrämma ihjäl en fågel. Sen så kan deras beteende förändras om de är under stress vilket kan leda till att de skiter i att äta till exempel. Och sker det vid en period när de till exempel ska flyga över vatten så är det ju risk att de helt enkels svälter ihjäl eller inte har kraft nog att ta sig fram = de dör.

    Sen med häckfåglar så stör man ju deras beteende och häckning, elelr om de ruvar på sina ägg så flyr de därifrån och risken att rovdjur tar äggen är stora eller att fåglarna helt enkelt lämnar äggen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 2004 vid 17:54

    Dessa stackars fåglar! Sen är det en annan femma om fåglarna verkligen störs och om det någonsin kommer att utredas ordentligt, iallafall i detta ärende!! Det är inte speciellt många dagar som det kitas på näset, och även dessa dagar är det verkligen gott om plats för flyttfåglarna där de kan söka föda. Häckningsområden för specifika arter är redan beträdnadförbjudna under delar av året på näset. Så att i princip stänga av näset för kite med förbud, är med allra största sannolikhet ett förbud utan som helst verkan för fåglarna men ett stort jävla aber för oss alla som i all försiktighet använder berörda områden till annat än att stå och glo och kryssa!!
    MW

  • safesurfer

    Medlem
    13 december, 2004 vid 21:58

    http://www.apelsin.nu/classics/?url=pygmy
    inte lätt att vara djur nu för tiden

  • stewen

    Medlem
    13 december, 2004 vid 22:49

    Haha grin.gif

  • ian

    Medlem
    13 december, 2004 vid 22:53

    haha, en klassiker. grym!

    nej för min del kan man lika gärna köra över fåglarna. ekostruktur i all ära men handen på hjärtat- känns inte fåglar lite väl 1900-tal? kom igen gubbs vad gör fåglar som är så jäkla bra förutom äter brödbitar och skita ner? ok att flyga är ju rätt lajj men av vad jag har hört så kan till och med tvättbjörnar göra det med LiftAss -09 (som släpps till våren, tydligen svårt att förklara dock).

    Nej ös på bara, lite tråkigt om fågelskådarna inte får något att se på bara.

  • nordgren

    Medlem
    14 december, 2004 vid 00:44

    Ja det är synd att vissa är så egoistiska i sitt synsätt att de tycks vägra att försöka se ett problem och lösa det på bästa sätt.

  • footloose

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 14:37

    Nu försöker dom förbjuda kite utmed hela Hallandskusten.

    Ingen grund i forskning eller något finns för att fåglarna verkligen störs eller påverkas. Det finns gott om kust och fåglar flyger runt objekt.

    Viktigt att stoppa sånt här, egentligen bör man granska länsstyrelsen där det säkert sitter fågelskådare och fattar beslut om förbud, som saknar grund.

  • bananen

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 06:20
    footloose;582134 wrote:
    Nu försöker dom förbjuda kite utmed hela Hallandskusten.

    Det tror jag alldrig kommer att bli verklighet!

    footloose;582134 wrote:
    Ingen grund i forskning eller något finns för att fåglarna verkligen störs eller påverkas. Det finns gott om kust och fåglar flyger runt objekt.

    Viktigt att stoppa sånt här, egentligen bör man granska länsstyrelsen där det säkert sitter fågelskådare och fattar beslut om förbud, som saknar grund.

    Det är riktigt att det inte finns någon forskning. Vi har bjudits in till Länsstyrelsen då de ville höra våra åsikter. Åtminstone i Skåne pågår en dialog där företrädare för både kite- & vindsurfing deltager. Jag är övertygad om att fågelskådarna har en tyngre röst än vindsurfarna, men det är inte jättemärkligt om man tänker efter, även om vi tycker det är trist. Det betyder dock inte att LS inte lyssnar på oss och att man hitta en kompromiss som fungerar.

    Om ni verkligen vill värna om surfing på känsliga platser så läs på. I varje naturresevat görs tex inventeringar av arter som ligger till grund för LS beslut om förbud. Tag reda på vad som egentligen gäller i ditt område och använd det i argumentationen med myndigheterna.

    En lika viktig åtgärd är att snacka med folk och fä som du seglar/kitar med – om ni rör er i känsliga områden så se till att andra inte missbrukar rätten att vara där genom att parkera på fel ställe eller rigga / pumpa kiten i värsta fågel kollonin…

    // Jonas

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Näset!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.