• Publicerad av bjorn-daniels på 27 november, 2015 vid 18:43

    För alla intresserade kan jag meddela att Rättvik gick av ordentligt idag!
    Iprincip samtliga vindsurfare i komunen samlades vid hamnen (dvs endast jag)
    Vågorna var extrema för Siljan (alltså något över ankel) och bröt fint.
    Vattenståndet var rejält lågt under normalt så inga problem med vattenstarter om man inte ville (fick vara glad om fenan gick fri)

    Började med 6.0 som snabbt blev totalt okontrolerbar, riggade ner till 5.1 och vågbräda vilket även det snabbt blev stort.

    Dagen till ära var det tillochmed lite vinkel mot vågorna så man kunde få till en och annan luftfärd. (med risk för bottenkänning)

    Fullt med glada strandgäster som stod och vinkade glatt längst ut på långbryggan iförda parkas och vantar.

    Varmt och skönt trots is i strandkanten och de stängda handskarna byttes snabbt mot uppklipta .

    Totalt dryga timmen innan mörkret var totalt och vinterdepresionen slog till

    En av årets top 2 på siljan helt klart

    bjorn-daniels svarade 4 år sedan 8 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • rillestark

    Medlem
    27 november, 2015 vid 19:11

    Tack för rapporten! 🙂
    Jag fick nöja mig att titta på de rejält böjda flaggstängerna utanför kontoret.

    Frid!

  • robin

    Medlem
    27 november, 2015 vid 19:59

    Go rapport!

  • dr-masse

    Medlem
    30 november, 2015 vid 08:25

    Det rapporteras för lite från Rättvik. Skall se om jag kan få fart på svågern när han är i sina gamla hemtrakter jul- och sommartid.

    Tycker mig kunna läsa mellan raderna att vissa set måste snuddat vid vadhögt? 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 november, 2015 vid 13:15

    @dr Masse 737282 wrote:

    Det rapporteras för lite från Rättvik. Skall se om jag kan få fart på svågern när han är i sina gamla hemtrakter jul- och sommartid.

    Tycker mig kunna läsa mellan raderna att vissa set måste snuddat vid vadhögt? 🙂

    Finns ju några anledningar till att det inte rapporteras mer
    1. Det är iprincip bara jag här,
    2. Det blåser aldrig

    Skoja inte, set:en var brutala.

    Ja hade varit kul om man fick segla med nån annan ibland.
    För några år sen hände det då och då men nu var det länge sen
    Har iofs kommit en del kiteare men de brukar hålla sig på andra sidan långbryggan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 november, 2015 vid 21:59

    Kul med en rapport från Dalarna! Desto mer folk var det väl i vintras när det var dåliga isar på många håll men tydligen låg Siljan som ett salsgolv!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 december, 2015 vid 16:57

    @Herr Pelegrin 737301 wrote:

    Kul med en rapport från Dalarna! Desto mer folk var det väl i vintras när det var dåliga isar på många håll men tydligen låg Siljan som ett salsgolv!

    Sällan jag ser nån isseglare faktiskt, men snökite ser man ganska ofta nu förtiden
    De var kanske nån annanstans är Rättvik?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 december, 2015 vid 16:59

    Jag har själv inte kört där men det finns tydligen klubb för isjakter:

    http://www.siljanisjakt.se/se/viewitem.php?ID=4

  • bjorn-daniels

    Medlem
    4 december, 2015 vid 14:12

    Ser ut att bli segling imorgon igen! På de 15 år jag bott hör tror jag inte jag sett en 12-15 prognos innan…….

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 september, 2019 vid 16:14

    Dammar av min gamla tråd om Rättvik.
    Bra drag idag med stundtals dörren på glänt med 5.3 och 80liters vågis. Massiva set på .7m och djävulens bog(styrbord). Dryga timmen innan det var dax för skjutsningar till aktiviteter. Sol å fint! Men attans vad kallt vattnet blivit helt plötsligt.

  • grrrr

    Medlem
    15 september, 2019 vid 20:53

    Har ni blivit fler sen 2015?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 september, 2019 vid 06:00

    Njae, tror det är ganska konstant i kommunen,

    Har ni blivit fler sen 2015?

  • hanek

    Medlem
    30 september, 2019 vid 08:19

    Jag tänker köra en sväng imorgon vid 10 tiden från Laknäs brygga, ska blåsa 5 m/s med by på 12 så man bör kunna få fart på foilen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 september, 2019 vid 09:30

    Bör inte vara något problem, risken är nog att det blir lite mycket. Kan inte på dagen men ska försöka köra lite i Rättvik på kvällen om det inte blir för mycket nordväst.

    Jag tänker köra en sväng imorgon vid 10 tiden från Laknäs brygga, ska blåsa 5 m/s med by på 12 så man bör kunna få fart på foilen.

  • hanek

    Medlem
    1 oktober, 2019 vid 14:38

    Det blev en timme utan foil på Siljan idag med helt ok vind. Nästa försök att få ut foilen på tur nummer två får bli torsdag eller fredag.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 oktober, 2019 vid 07:09

    Trevligt, själv kom jag inte ut alls.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.