Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM mast till Simmer Icon 2009?

  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 11:51

    Icon funkar kalas med reptile, jag har själv testat 4,2 och vet andra som testat andra storlekar.
    Skillnaden mot orginalmasten är något bättre bottendrag men något mindre twist. Dock snarlikt i egenskaperna.

    Båda är CC så även i teorin skall det funka, inte bara i praktiken.

    100% om du är på tävlingsnivå eller kräsen. 60% annars. Jag kör mest 60% och 80% för det känns så bittert om man kör av en 100% are. Skillnaden i känsla är väldigt liten för glada amatörer.

  • ola-h

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 12:04

    Är reptilemasten mjukare på mitten då, så när du riggar det bukigt, blir det också mer buk i toppen. Eller hur menar du?

  • nachoman

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 12:27

    Jag uppfattar Reptile 100 % som betydligt mjukare än med Simmers RDM 10. Om det blir mindre twist så blir väl seglet lite bångstyrigt kan man misstänka. Kanske bra vid mindre vind men vore intressant att höra hur det blir om överriggat.

  • oscarlj

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 19:56

    Ok.. hmm, det låter som om det ändå kanske vore bättre att lägga lite extra pengar på en Simmer RD6 även om jag inte är grym…. 🙂

  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 22:45

    Icon blir något mindre loose leash med reptile mast

    Normalt är loose leash fördel för lätta seglare (mer kontroll), nackdel för tyngre ( sämre bottendrag, svampigare känsla)

    Men vi pratar små skillnader båda masterna är i samma flexkategori

    Reptile är absolut ingen budgetlösning, snarare tvärt om. De görs i Triana och håller absoluta premiumkvalite, faktist den mast vi haft minst problem med av alla master vi säljer. 1 mastbrott reklamerad sen 2008 och det var på just en 100%:are på 60 och 80% inga reklamationer. Mastbrott är annars inte särskilt ovanligt, vi kanske har 10-15 per år totalt alla märken.

  • jesper-b

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 06:53

    Bicless,
    “Loos leach” säger inte så mycket. Akterliket kan vara väldigt löst på två master med rätt olika böj. Jag tycker till och med det skiljer mellan individuella master med samma brand och samma model. Även från Tirana-fabriken. När man riggar märker man om akterliket blir mest löst i toppen, lite längre ner eller ännu längre ner, när man gradvis drar i nedhalet. Det kan som sagt skilja en hel del med master som påstås ha samma böjkurva. Det beror på mastens böj i förhållande till seglets design. Är man lite finkänslig och vet vad man vill ha så duger inte allehanda tabeller eller snack om CC mm. Det ger en fingervisning som är värd en hel del, i vart fall om man inte har egen mer direkt koll. Dvs bra med tabeller, men sedan finns det mycket mycket mer finlir om man bara går in i det. Vilket man så klart kan strunta i om man vill…

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 09:50

    Som Jeppe säger, i praktiken är det inte alltid så noga. Ta nå’t prisvärt som funkar hyfsat och kör på.

    Men funderar man på det hela en gång till, i lite generella termer, så finns det minst fyra sidor på problemet.

    Dels två sidor som rör seglaren (konsumenten). Å ena sidan kan man, som jag skrev i början, klara sig bra med något som endast är hyfsat OK när det gäller mast-segelkompatibilitet. Men å andra sidan ÄR det stor skillnad på presetandan även vid rätt små skillnader i “passform”. Och jag skulle vilja säga att det är medelgoda seglare som förlorar mest på att inte ha perfekt matchning. Det som först tar stryk är nämligen inte någon enskild egenskap som tvist, bottendrag etc utan hela seglets vindregister. Kanske ännu viktigare är att ett segel på en “tveksam” mast blir betydligt känsligare för hur man riggar det. Man måste träffa mer rätt för att det skall bli skönt och man måste trimma det mer noga för förhållandena.

    En duktig seglare och/eller bra trimmare känner när det inte är perfekt och har kunskaper nog att veta vad som behöver justeras. Dessutom är oftast duktiga seglare bättre på att kunna segla på prylar om kanske inte har perfekt balans. Man kan helt enkelt kompensera med teknik. Har man inte de kunskaperna kan man vara rätt säker på att en mast som inte passar KOMMER att innebära att man oftare kommer segla runt med ett segel som inte känns perfekt. Men återigen, det är ju sedan en prioriteringsfråga om detta spelar roll eller ej.

    De andra två sidorna rör leverantörer och affärer. När det gäller leverantörer så vill ju de å ena sidan sälja sina egna master och säga att dessa gör de egna seglen mest rättvisa. Å andra sidan kanske inte ens alla modeller från samma märke har samma böj och det kan variera över åren. Det håller tillverkarna helst tyst om. Det finns alltså incitament från tillverkarna att spela upp en “hype” om mastkompatibilitet, men samtidigt inte till fullo redovisa böjkurvor mm. Hade de velat det hade det för länge sedan funnits ett bättre system än IMCS. Och för att komplicera saken ytterligare. Ett märke vill kunna sälja nya segel även till någon som sitter på gamla master av “fel typ”. Så det finns en slags motkraft som gör att tillverkare trots alt inte vill spela upp masthypen för mycket. Balansgång…

    Samma sak gäller i praktiken enskilda mastleverantörer och butiker som säljer dessa. Där finns det incitament att förenkla skillnaderna, t ex dela in master i enbart tre grova klasser när alla egentligen vet att det kan vara större skillnader inom en sådan klass (t ex CC) än mellan två klasser.

    Så hur gör man? Ja, antingen bryr man sig inte så mycket. Det är enklast. Har roligt ändå, helt enkelt. Om man inte har rätt “whatever”-läggning så får man köra lite kognitiv beteendeterapi och helt enkelt bestämma sig för att ALDRIG låta tanken att en lite halvtaskig dag på vattnet möjligen kan ha berott på fel (eller feltrimmade) prylar få fäste.

    Eller så får man nog förlita sig på personer som har mycket erfarenhet av just det segel man har, som helst kan följa med och provrigga eller i alla fall utifrån bilder på det riggade seglet kan göra några uttalanden.

    När det gäller det praktiska fallet, ett segel som riggat på en viss mast ger lite mindre tvist och/eller lite planare mittendel (dvs en mast som är mjukare på mitten) så kan det å ena siden leda till ett riktigt skönt segel med lite mer “dynamik” än vad det var tänkt. Men skillnaden mot att det istället kapar en stor del av toppregistret och bottenregistret och dessutom gör seglet mycket trimkänsligt är hårfin.

  • jesper-b

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 10:05

    Väldigt bra inlägg Ola! Just det där med att duktiga seglare i princip kan få vilken skit som helst att fungera, medan vi medelmåttor behöver all hjälp vi kan få av perfekt anpassade och perfekt trimmade prylar är otroligt viktigt att förstå. Visst kan man låta sig blir lurad och ha kalaskul ändå, man kan också göra som Ola säger: Snacka med någon duktig och prylintresserad som du litar på som och som kör med samma prylar, eller de prylar du funderar på att skaffa. “Litar på” är kanske viktigare än “duktigt”.

    Surf’s up!

    Aloha,

    /JB

  • carlito74

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 10:35

    Det här är ett intressant ämne tycker jag. Om ovan personer utnämner sig som “medelgoda” så är jag själv då väldigt mkt nybörjare så mina iakttagelser är möjligen mer banala. Men även jag observerar stora skillnader i upplevelse från gång till gång. Jag har kört med både egna och hyrda prylar med både “optimerade kombinationer” av tillverkares grejer respektive blandat tex Flextop-segel (NP) med CC-master osv. Som påpekas ovan är min iakttagelse att optimal trimning har betydligt mer påverkan på upplevelse än vad optimerad mast/segel-kombo har. Att hitta rätt balans i alla “rörliga delar” som uthal, nedhal, mastfotsplacering, hängseletampar osv har betydligt mer impact på upplevelse än hur segel och mast samverkar – upp till den nivå (och då talar vi förmodligen medelgoda till avancerade surfare) där nästa nivå av optimering handlar om just segel- och mastkombo.

    Rörande just Reptile-master är nog kombon Reptile 60% rdm + HSM Superfreak (egna grejer) den skönaste kombon jag testat av alla, hyrprylar inkluderade. Men här spelar såklart en ytterligare faktor in – att man är betydligt mer van att köra med sina egna grejer…

  • stinger

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 11:59

    Så här skrev jag angående rätt mast i tråden Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

    “Hej där, livar upp den här tråden lite, mina Boxersegel som finns på bild tidigare i tråden. Nu har jag köpt mig en Firestick 60% istället för Simmer 60% jag hade innan. Var ute en sväng i ostvinden i torsdags och körde ett par timmar med Boxer 5.0.
    Var det någon skillnad då mellan firesticken och simmermasten? Jo jag tyckte nog att ett bra segel blev ett fantastiskt underbart segel. Riggningen blev självklar, liksom rätt direkt, inga tveksamheter, sen på vattnet var seglet bättre på allt, bottendrag, vindtålighet…rubbet. “

    För mig blev det ett jättelyft att byta till rätt (naish) mast, som det står, allt blev bättre, riggning, bottendrag, top-end, kanske framförallt känns seglet lättare i händerna.

  • oscarlj

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 12:05

    Tack för alla långa och informativa svar!

    Det blir att köpa en Simmer RDM 60% mast, är ju inte så dyra ändå.

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 14:58
    Carlito74;679411 wrote:
    Det här är ett intressant ämne tycker jag. Om ovan personer utnämner sig som “medelgoda” så är jag själv då väldigt mkt nybörjare så mina iakttagelser är möjligen mer banala. Men även jag observerar stora skillnader i upplevelse från gång till gång. Jag har kört med både egna och hyrda prylar med både “optimerade kombinationer” av tillverkares grejer respektive blandat tex Flextop-segel (NP) med CC-master osv. Som påpekas ovan är min iakttagelse att optimal trimning har betydligt mer påverkan på upplevelse än vad optimerad mast/segel-kombo har. Att hitta rätt balans i alla “rörliga delar” som uthal, nedhal, mastfotsplacering, hängseletampar osv har betydligt mer impact på upplevelse än hur segel och mast samverkar – upp till den nivå (och då talar vi förmodligen medelgoda till avancerade surfare) där nästa nivå av optimering handlar om just segel- och mastkombo.

    Hmm, jag tror nog mest det är bligsamhet från Jespers sida. Man får nog räkna honom som expert i det här fallet (liksom i många andra fall). Och jag skulle inte helt hålla med dig, Carlito. Läs t ex Sinkers inlägg. Jag menar att om seglet och masten passar blir det mycket lättare att rigga rätt och med ett segel i balans blir det myckt lättare att trimma brädan rätt, och trimmet blir också mindre känsligt. Seglet är helt enkelt så sjukt viktigt. Är det obalans där är det lätt hänt att börja mickla med både det ena och dt andra i stancen.

    Jag har t ex märkt det när jag seglar slalom. Det är sjukt sällan och jag har ingen direkt koll förutom min mer generelle seglings och trimkompetens. Ofta känns det svårt att hitta balanse och jag har ofta kännt det som om t ex bomhöjden, hängtamparna eller fotstroppsplaceringen är fel. Det kan t ex vara en sådan sak som att et blir för mycket tryck på bakfoten och det känns som om framfoten skall åka ur stroppen. En typisk brädtrimsgrej, låter det ju som, eller hur. Men det visade sig att problemet var lite fel trim på seglet ( för lite nedhal) som gav lite för mycket tryck i toppen som sedan gav allt det där bakfotstryclen mnär man väl lutade seglet bakåt. Så igen ett segel i balans är det viktigaste att lägga tid på näran skall trimma. När det är på plats tycker jag sällan att det blir direkt “fel” oavsett hur man placerar stroppar och sån’t och nästan alla brädor är dessutom gjorda för att funka med “allt i mitten”.

  • jesper-b

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 17:01

    Rörande just Reptile-master är nog kombon Reptile 60% rdm + HSM Superfreak (egna grejer) den skönaste kombon jag testat av alla, hyrprylar inkluderade. Men här spelar såklart en ytterligare faktor in – att man är betydligt mer van att köra med sina egna grejer…

    Intressant! Det finns ju så många RDM-master numera, spelar ingen roll om samma fabrik tillverkar dem, de är byggda enligt olika specs. Ett tag fanns det bara Nolimitz och Powerex, då var det enkelt att ha egen personlig koll. Jag tror bestämt jag ska ringa runt och låna master av alla olika importörer och butiker så jag kan bilda mig en egen uppfattning. Det vore toppen att personligen kunna gå i god för vilka master som funkar och inte funkar (och i vilken grad och på vilket sätt). De där tabellerna litar jag helt enkelt inte på (har för mycket insidesinformation för det). Vore toppen att kunna rekommendera eller avråda från allehanda master “på riktigt”. Några vet jag ju i och för sig.

    Jeff på hotsailsmaui gjorde en egen tabell på master och hur de funkade till just hotsailsmauis segel, baserat helt på hans personliga uppfattning. Men den hittar jag inte nu (någon?) och den har ändå några år på nacken.

    En grej till: Det är ju även så att samma mastnodell, samma brand, samma fabrik kan ha rätt olika böj i de olika längderna. Man måste således specificera längd när man pratar om vilken mast som passar vilket segel!

    /JB

  • bicless

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:26

    Killen som ställde frågan i början på tråden har ju fått några svar och är nöjd så allting gott.

    Jag vill bara lägga in att jag tycker det krånglas till för mycket. Jag har lyckats få fason på mina mauisegel med alla möjliga stickor, både constant curve (cc) och (ht) hardtop. Slalomsegel undantaget. I mina sailloft har jap petat in allt från neil pryde master till mauisails master, dvs master från alla kategorier av böjkurvor och gissa vad som hände…
    Alla funkade. Klart egenskaperna förändras lite men segla går fint.

    Själv föredrar jag köra mauimaster (HT) till mina sailloft som är sydda för CC då jag gillar lite hårdare känsla med stängdare topp. Jag kör hellre lite underriggad än överriggad. Men skulle jag tvingas köra neil pryde mast i seglet så gråter jag inte blod för det.

    Att det hypas så mycket kring att orginalmasten måste användas är möjligen bra för just den segeltillverkare som satsat stort på att göra egna master. Men för alla andra minskar det bara konkurrensen och ökar priserna. De tillverkarna som pushar på detta borde tänka tvärt om för att göra det enklare för alla som vill börja med sporten istället för svårare. Att nu både Naish och Severne gör med mer CC stuk på sina master nu är ett steg i rätt riktning, ännu fler märken som kör CC. 🙂 Go for it.

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:40

    Som sagt, har man lärt sig trimma bra och testar mycket (som du säkert gör med tillgång till så mycket prylar) så går det mycket riktigt att trimma fram helt Ok egenskaper ur det mesta. Men hela handlade ju just om att alla inte har den kompetensen eller lusten att trimma. Då kan man välja att chansa lite och inte bry sig eller spela lite mer säkert och kanske betala mer för att slippa oroa sig för att det är något som inte passar.

    Annars tycker jag kanske att de perspektiv du redogör för finns bland de som jag beskrev i mitt långa inlägg ovan. Det finns helt enkel en massa för och emot “båda sidorna” och även en enskild segeltillverkare vill BÅDE framställa sina segel så att de passar på det mesta och framställa det som att endast de egna masterna passar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM mast till Simmer Icon 2009?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.