Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

  • p-malmkvist

    Medlem
    17 november, 2009 vid 11:42
    MickeÖ;588621 wrote:
    Kanon bra initiativ Petter jag tycker att en 5x10sec är rättvisast då det är fan så mycket svårare att få till 5 bra repor än en (luckyshott) samtidigt brukar det väl vara så att dom som är snabbast på 5x10sec även har högsta farten.
    Bra jobbat :smile:kör på och hör av dej om det är något jag kan bidra med.
    Mvh
    MickeÖ

    Ja du kan bidra med fenorna som jag kommer bli en vinnare på 2010:cool2:

  • svartepeter

    Medlem
    17 november, 2009 vid 17:14

    Japp…då var det dags att ge sig in i debatten.

    Jag tycker det är självklart att varje deltävling skall ge poäng, annars är risken att man väljer ut ett färre antal tävlingar (gärna på hemmavatten där man känner till förhållandena) vilket leder till färre deltagare per tävling.

    Jag tycker också att det alltid skall vara utsatt bana så det blir samma förhållande för alla (på SM var det fritt över hela området och alla körde på olika ställen). Upplägget från Karpathos med startgate, boj vid banans början och slut tyckte jag var kanon och borde funka på alla spots vi skall köra på.

    Resultatmässigt funkar väll upplägget från Karpathos också där man räknade dom 2 bästa tiderna i varje heat. 2×10 sek borde vara kanon.

    Jag tycker för övrigt att det är en lysande ide att köra när det är bra prognos med kort varsel och så borde slalomcupen också köras, efter årets strandhäng på LD cupen känns det till och med som en kanonide.

    Bra jobbat Petter.:smile:

  • faster

    Medlem
    17 november, 2009 vid 21:07

    kan inte vänta så länge till Anders ska snart ta upp sin båt

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 06:55
    peterpett;588656 wrote:
    Jag tycker det är självklart att varje deltävling skall ge poäng, annars är risken att man väljer ut ett färre antal tävlingar (gärna på hemmavatten där man känner till förhållandena) vilket leder till färre deltagare per tävling.

    Å andra sidan kanske mer folk är mer motiverade att ansluta efter halva säsongen om de har en chans även då? Varje tävling är ju en chans att ta hem hela cupen, även den första under säsongen.
    Dessutom tycker jag att det är tilltalande med en tävling som man kan åka på bara för att man vill, inte för att samla poäng. För mig är surfing “inga måsten”.
    Men jag förstår inställningen ifall man tycker att det är kul att poängtävla i en serie, helt klart.

    Man kan väl ha typ 4 aspekter kanske? Dagens vinnare, helgens vinnare, poängvinnare, och snabbast under säsongen.

  • marcus

    Medlem
    18 november, 2009 vid 08:06

    Tycker du har en del bra poänger där Carl …

  • lbj

    Medlem
    18 november, 2009 vid 14:24

    Petter skrev i början
    “För första gången inbjuder vi till en prognosbaserad svensk cup i windsurfing, kallad REAL DEAL SPEED som kommer att genomföras på Sveriges bästa speedvatten. Syftet med tävlingen är att samla Sveriges speedseglare när förhållanden är som bäst, för att ha kul men också så att kungen av hårdvind kan koras.”

    ??1 Vilken klubb är arrangör?
    ??2 Söker du sanktion av Svensk segling eller är det bara en aktivitet för medlemmar i den arrangerande klubben?
    /LBj

  • hanko

    Medlem
    18 november, 2009 vid 14:38

    Efter att ha läst “tråden” och göra en simpel-amatör-analys så avger jag följande yttrande:
    Ska det vara sååååå svårt att “hålla det enkelt”? Å måste allt vara så millimeterrättvist? Nu är jag som “ni” alla vet en speedvirgin utan resultat men med allt snack om alla möjliga parametrar blir jag bara sne…! Det kommer självklart sluta så att elitgubbarna (som jag ALLTID är impad av) kommer att ta troféerna och att då tycker jag det är konstigt att man (ni och vi) inte ska kunna köra det enkelt med glimten i ögat. Eftersom jag är en simpel okunnig surfare…ställer jag mig frågan. måste det vara en arrangerande klubb? Måste det vara sanktionerat av Team SVF? Känns som andra sporter kan tävla just for the fun of it…! Stå på er Petter o Co ! Blir det inte alltför snåriga regler osv så kommer jag förhoppningsvis till ankdammen och bjuder er alla på en 23-knops katapult och fanken vet om jag inte kommer att vara ivägen lite oxå. Som jag var så ofta på startlinjen på 90-talet…..å de arga där skrek på mig…..! Samma personer grät nästan när jag vinkade vid målbåten då de kom några minuter senare..!

    No rules….thats it..! Iaf när jag inte är på jobbet 😮

  • p-malmkvist

    Medlem
    18 november, 2009 vid 16:46

    Några har skrivit att antal tävlingar varje seglare deltar i, inte ska vara avgörande för slutresultatet.

    Har följande kommentarer på det:

    Tävling kommer maximalt arrangeras vid 4 tillfällen. Uppskattar att endast 2-3 tävlingar rimligen kommer dras igång pga att höga krav kommer ställas på vindstyrka och riktning.. Således kommer inte en orgie av race dras igång där seglaren med högsta närvaron vinner.

    Efter att ha läst alla inlägg så verkar 5*10 sec vara mest populärt.. Kan vara enkelt att använda en beprövad metod..

    Föreslår att vi använder 5*10 sec på varje tävling och om vi kör 4 tävlingar under året kommer den sämsta 5*10 sec från någon tävling kunna strykas.. Det blir en bra kombination av att visa att man kan segla fort mer än en repa samtidigt som varje seglare kan missa en tävling..

    2010 Kommer bli ett grymt surfår känner jag på mig:cool2:

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 16:47

    Bara för att krångla, vad sägs om 5 * 10 sec av hela årets tävlingar? (I den tävlingsserien som diskuteras i den här tråden då.)

  • jester

    Medlem
    18 november, 2009 vid 16:52
    Carl R;588831 wrote:
    Bara för att krångla, vad sägs om 5 * 10 sec av hela årets tävlingar i cupen?

    Ta det i en separat tråd, för det har inget med denna tävling att göra.

  • marden

    Medlem
    18 november, 2009 vid 16:55

    någon som va i dammen idag eller kom vinden först efter det blev mörkt,man blev lite sugen när dom hade stormvarning på nyhetsmorgon på tv.

    jag tycker nog du ska köra alla dar i veckan o inte bara på helgen om du nu vill få ihop 2-3 race över 40 kn.men framför allt för att kunna köra dagen D nästa år.

    lbj ställde frågan jag inte våga/ville ställa när du starta tråden.
    tvärt om hänke så måste man väl ha både förbund,tävlingslicens o klubb bakom sig om man ska arrangera tävlingar i dom flesta sporter,vilket jag också tycker suger.

  • marden

    Medlem
    18 november, 2009 vid 16:59
    Jester;588834 wrote:
    Ta det i en separat tråd, för det har inget med denna tävling att göra.

    tycker det var en bra ide som absolut har med tråden att göra
    förutom att om man inte är med den dan det går fortast är man rökt ändå.

    så jag tycker nog 2*10 /dag låter bättre

  • tbsurf

    Medlem
    18 november, 2009 vid 17:02
    Mården;588835 wrote:
    någon som va i dammen idag eller kom vinden först efter det blev mörkt,man blev lite sugen när dom hade stormvarning på nyhetsmorgon på tv.

    jag tycker nog du ska köra alla dar i veckan o inte bara på helgen om du nu vill få ihop 2-3 race över 40 kn.men framför allt för att kunna köra dagen D nästa år.

    lbj ställde frågan jag inte våga/ville ställa när du starta tråden.
    tvärt om hänke så måste man väl ha både förbund,tävlingslicens o klubb bakom sig om man ska arrangera tävlingar i dom flesta sporter,vilket jag också tycker suger.

    +1 för ”Dumpa helgkravet”

  • p-malmkvist

    Medlem
    18 november, 2009 vid 17:20
    Mården;588835 wrote:
    någon som va i dammen idag eller kom vinden först efter det blev mörkt,man blev lite sugen när dom hade stormvarning på nyhetsmorgon på tv.

    jag tycker nog du ska köra alla dar i veckan o inte bara på helgen om du nu vill få ihop 2-3 race över 40 kn.men framför allt för att kunna köra dagen D nästa år.

    lbj ställde frågan jag inte våga/ville ställa när du starta tråden.
    tvärt om hänke så måste man väl ha både förbund,tävlingslicens o klubb bakom sig om man ska arrangera tävlingar i dom flesta sporter,vilket jag också tycker suger.

    Tänkte först inte kommentera LBJ eftersom jag uppfattade kommentarerna som aningen trötta, men eftersom du också frågar så:cool2:

    Visst är det så om man ska vara messersmith att ett förbund, tävlingslicens och klubb bakom sig är bra att ha om man vill få ryggen fri..

    Men som jag ser det är windsurfing en fri sport, windsurfande människor är generellt sköna människor och friseglar tävlingar som denna är väldigt roliga tävlingar.. Därför anser jag inte att det är fel när man samlar sköna windsurfare på en bestämd plats och tid samt försöker segla så fort som möjligt, och därefter ansvarar någon/jag för att sammanställa resultaten:wink:

    Sedan finner jag det aningen märkligt att LBJ kommenterar detta eftersom samma man varit delaktig i Väst-cup som säkerligen varit arrangerad med ovanstående mannens premisser:grin: Nog om detta..

  • p-malmkvist

    Medlem
    18 november, 2009 vid 17:26
    tbsurf;588837 wrote:
    +1 för ”Dumpa helgkravet”

    Denna cup hindrar ju inte att man sticker ned och seglar på vardagarna också, men om man rimligen ska ge alla lika möjlighet att deltaga så bör helgsegling vara ett krav..

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.