Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekommenderade mastlängder?

  • Rekommenderade mastlängder?

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 februari, 2003 vid 11:31

    Jag undrar följande:

    1.
    Om man har ett segel(freestyle) som det skall vara en 430 mast till, ska det då vara en 430 rakt av, utan förlängare?
    Vad betyder luff? Om det ska vara 430 mast, men luff ska vara 450, ska man då ha en 430 mast och använda förlängaren för att få en total längd på 450?
    Jag har erfarenheten att en 430 mast inte räcker till ett segel som har 430 som rekommendation, utan man måste förlänga den, visst är det så?
    2.
    Hur viktigt är det med förlängaren? Jag undrar eftersom jag tror att det skulle gå(kanske inte optimalt) att köra ett “430-segel” på en 460 mast, utan förlängare, för att därför kunna köra samma mast, kanske med förlängare, på ett “460-segel” (typ 7.0)?
    Funkar detta?
    Tacksam för en utredning i av detta …

    anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • cosmoskatten

    Medlem
    7 februari, 2003 vid 11:58

    Hej!
    1. Luffen är totala längden mastlängd plus förlängare (mastfickans längd på segelet). Att 430 rekommenderas beror på att seglet är sytt efter den kombinationen mast och förlängare. Vissa segeltillverkare har även ett första- och andrahandsval i sina rekommendationer.
    2. Skillnaden på 430/460-mast är att den längre är styvare (och eventuellt annan mastkurva?), seglet kommer att få en lite fastare känsla och inte riktigt “släppa ut” drag genom toppen av seglet som det var tänkt. Men med en luff på 450 tror jag att du lugnt kan köra med en 460-mast om seglet har variotopp.
    Lycka till
    MVH C

  • adde

    Medlem
    7 februari, 2003 vid 12:03

    Luff betyder precis som du säger längden på seglets förlik. Dvs den totala längden på mast + mastförlängare. Rekommenderad mastlängd, eller bara mast, som det står på seglet gäller alltså hur lång mast du skall använda. De vanligaste mastlängderna är 400, 430, 460 och 490 (cm), men finns ner till 340 och upp till 580 med steg om 30 cm. Om det tex står luff 450 och mast 430, skall du använda en 430 mast med 20 cm förlängare.

    Seglen sys kring den rekommenderade mastlängden, så seglet fungerar optimalt med just den typen av mast. Ibland ser man luff 462 men rekommenderad mast är 430, då har segelmakaren sytt seglet för att det skall fungera bäst på en 430 mast – trotts att det borde passa bättre med en 460 mast. Att seglet är sytt kring en viss mastlängd betyder att seglet fungerar SÄMRE som du t.ex använder en för lång mast och variotop, eller om du har en för kort mast med lång förlängare. Det FUNGERAR och somliga kanske inte ens märker skillnad, men generelt så är det synd att ‘förstöra’ seglet med fel mast. Med förstöra så menar jag inte att det går sönder men du har betalat en massa pengar för vissa egenskaper hos ett segel som du inte kan utnyttja pga fel mast.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2003 vid 13:56

    Ok, TACK SÅ MYCKET för svaren …
    kanon!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekommenderade mastlängder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.