Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Restips – Hajfritt

  • xavier

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 17:34

    Enligt ett naturprogram som gick på statens television för ett par år sedan så var tjurhajen farligast då den attackerar helt oprovocerat (den kallas även Zambesi River Shark. den som finns i Ganges, Indien ska vad jag har förstått vara en annan sort). Sedan kom tigerhajen och på tredje plats vithajen. efter det kom Mako, Blå ocean haj (som är den som anses vara ansvarig för försvinnandet av sjömän som fallit överbord under årens lopp) osv. Sandtigerhajen är mer eller mindre ofarlig (Kallas även Ragged Tooth Shark, den ser inte najs ut, tänderna spretar åt alla håll).

    Om jag förstått statistiken rätt så är det vågsurfare, simmare och yrkesarbetare (fiskare som rensar näten, dykare som matar fisk osv) som delar på risken att bli attackerade av haj. Alla vi andra har en försvinnande liten risk att bli attackerade av en haj. Jämför hur mycket tid en vindsurfare är i vattnet jämfört med en vågsurfare.

    Jag har dykt med tjurhaj på Cuba (30m ner, 3 st á 2.5-3m som simmade som närmst 2 meter bort) och i Mozambique med Sandtigerhaj på en meters avstånd. Och jag lever fortfarande! laugh.gif Visst, det är rovdjur, men de hugger inte på allt, så bara för att det finns en i vatten så är det inte kört. Som vanligt så är det bara att göra en jämförelse; hur många hajattacker hör vi talas om per år max 5? Och det är i hela världen. Bara i Sverige dör 600 pers per år i trafiken. Vill du minska risken, ska du inte gå över gatan, allra minst sätta dig i en bil på väg till surfet!

    hoppas det hjälper lite mot fobin wink.gif
    /P

  • pripps

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 18:50

    typ gardasjön,e nog rätt säkert!

  • nordgren

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 19:27

    Jepp, jag såg nyligen en dokumentär på discovery att Bullshark (tjurhaj) är den farligaste och aggressivaste hajen. Sen att vithaj oftare vid attack har dödlig utgång är ju en annan sak. Men bullshark är aggressiv och simmar upp i floder mm. När vithaj attakerar så är det ju bara av misstag.

  • dude

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 20:39

    Jag skulle vilja fråga om det år någon som känner till något fall där en vindsurfare blivigt anfallen av en haj.

    Förresten, kommer jag nu ihåg att det var en, fransman har jag för mig det var, som låg och fiblade med fotstropparna två hundra meter ut från stranden på El Yaque, Margarita, som blev av med foten. Men om det är någon som har hört av något annat fall där just en vindsurfare, och inte någon surfare, badare, eller “yrkesbadare”, som blivigt attackerad av haj så skulle jag vilja höra om det. Tackar för svar!

  • nordgren

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 20:43

    Nej inte vad jag hört heller. Till de som är hajrädda så, faktiskt så är det ju så ovanligt med hajattacker att det inte är mycket att vara rädd för.
    Då är det ju sjukt mycket större risk att stryka med i en bilolycka på väg till jobbet alt surfet.

  • bwss-bg

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 20:52

    Hajattackstatistik:
    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Sharks/statistics/2004attacksummary.htm
    några citat från länken:

    Svar till:


    As in recent years, the majority (44%: 27 attacks) of incidents occurred in North American waters. The 30 attacks in United States territorial waters (including Hawaii) were significantly fewer than totals recorded in 2003 (41), 2002 (47), 2001 (50), and 2000 (50). Elsewhere, attacks occurred in Australia (12), Brazil (5), South Africa (5), and Reunion Island (3), with single incidents reported from the Bahamas, Cuba, Egypt, Fiji, New Zealand, and Venezuela.

    [/ QUOTE ]
    och antalet:

    Svar till:


    Swimmers/waders (25 incidents: 41% of cases with victim activity information) and surfers/windsurfers (24: 39%) were the recreational user groups most often involved in shark attacks in 2003. Less affected were divers/snorkelers (8: 13%). One (2%) attack occurred during a water entry event and in three (5%) attacks the activity of the victim was not ascertained.

    [/ QUOTE ]

    /Benny

  • mes

    Medlem
    1 april, 2005 vid 08:18

    Farligheten med att köra bil kontra surfa beror ju på hur man räknar. Om man surfade utanför Kapstaden lika många timmar som man kör bil så är ju sannolikheten större att blir krubb… Det är vithajsattacker i Adriatiska havet med glesa mellanrum men det tystas ner av respektive regering. Det var två dykare som strök med utanför Venedig för 6-7 år sen…(jag har en gammal granne som bor där). Likaså på GC så ville man ju inte skylta med hajar men det var nog mer hajar där förr i tiden. Min morbror flyttade till GC 1970 och har haft hotell där sen dess och berättade om att ett antal drunkningsolyckor i själva verket troligen var hajmiddagar. På 70-talet var det mest simmare och de är ju mer utsatta.

    Valhaj utanför marsstrand….1:a april så det skriker om det!

    Tigerhajen kallas havens soptunna i och med att den äter det mesta som dyker upp framför näsan. Obducerade fulingar har tuggat i sig brevlådor och bildäck och annat skräp som dom hittat nära stränderna.

    Det var ju en snubbe som blev uppäten av en vithaj i sydafrika för några dagar sen…

    Positivism….jag har fullkomlig hajfobi…blääää

  • nordgren

    Medlem
    1 april, 2005 vid 08:25

    Jasså, jag har som sagt inte hört talas om någon vindsurfare som blivit uppäten av haj, vare sig utanför kapstaden eller någon annan stans.
    Alltså tror jag att det är farligare att åka bil.

  • bonasurf

    Medlem
    1 april, 2005 vid 08:43

    Tror att de hävdade att tysken som blev uppäten i geraldton för 8 år sedan hade blivit uppäten av en haj. Förmodligen har han väl blivit spolad ur medvetande först dock.

  • xavier

    Medlem
    1 april, 2005 vid 13:10

    Det är svårt att beräknas statistiken på ett rättvisande sätt, men det kan ge en hint om riskerna när man kommer fram till

    In the U.S., your chances of getting killed by lightning are 30 times greater than dying of a shark attack.

    som de gör i relativt vettigt referens. Sen har vi större risk som är i vattnet oftare än medelsvensson. men risken är ändå försvinnande liten.

    /P

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 april, 2005 vid 20:24

    För att spä på hajnojjan ytterligare kommer här en länk http://www.sharkattacks.com/bites.htm som visar hur det kan gå om man mot alla odds trots allt skulle råka stöta på en hungrig eller väldigt nyfiken haj.

  • newold_surfer

    Medlem
    1 april, 2005 vid 21:54

    ber om ursäkt.. det var ju inte valhaj jag menade, det var ju Brugden som finns utanför Marsstrand, i ärlighetens namn trodde jag faktiskt brugd å valhaj var samma art men så var det inte, brugden kan bli 10 meter lång också… fast den äter plankton så den behöver vi nog inte oroa oss för…

    mer info om svenska hajar finns här på en bra sida:

    http://www.wallerkautsky.com/sharkology/swe/sverige.html#5

  • gro

    Medlem
    2 april, 2005 vid 06:38

    Har något av en liknande fobi och kan rekomendera Gardasjön i norra Italien. Pålitliga bergsvindar som ger bra förhållanden. Inga vågor dock…

  • surf_matz

    Medlem
    2 april, 2005 vid 08:33

    Haj-noja har vi val lite av allihop tror jag, eller? Annars hade nog det inte varit ett poppis amne pa konfen?!

    Jag tankte bara beratta om en cool tavling de har har i Perth (typ som deras Vasalopp). En gang om aret sa simmar de mellan Perth och Rottnest Island, en natt liten simtur pa 22 km i oppet hav. En massa simmare, samt en massa batar borde ju gora hajarna lite nyfikna tycker man. Denna kustremsan anses ju anda vara en av de hajrikaste, och anda e de ingen som blir uppaten, trotts att de ligger dar och plaskar i ett par timmar!

    Aven om jag kanner till denna vetenskap om statestiken kan jag beratta att jag e javligt snabbt upp pa bradan igen nar man har akt i en bit ut… och nar bradan har flygit ivag ifran en, ja da e jag snabbare an Ian Thorpe grin.gif!

    /Mats Hellstrom

  • gson

    Medlem
    2 april, 2005 vid 10:57

    Faligaste hajen för surfare i Skandinavien???

    Håkärring
    namn: Somniosus microcephalus, håkärring, (Greenland shark)
    storlek: 773 cm, 775 kg
    utbredning: Norra Atlanten och Arktis, samt södra Atlanten och Antarktis.
    utseende: En stor tung haj med små ryggfenor utan piggar.
    biologi: Denna kallvattenälskande haj äter det mesta: fiskar, tagghudingar, kräftdjur, sälar, sjöfåglar, m m. Under de kalla månaderna är den vanlig på grunt vatten och påträffas då bl a i grunda vikar och flodmynningar. När temperaturen stiger rör den sig ner mot djupare vatten (1200 meter).

    Danger to Humans

    According to the International Shark Attack File (ISAF) there has only been one reported attack of the Greenland shark on a human. Around 1859 in Pond Inlet, Canada, it was reported that a Greenland shark was caught containing a human leg in its stomach. This story, however, was only a report and was never scientifically investigated or proven. The lack of recorded attacks may only be due to the shark’s habitat, which is much to cold to be populated by common swimmers, therefore, significantly reducing the chance of an attack on a human.

    En ren har även påträffats i magen på en..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Restips – Hajfritt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.