• Publicerad av ola-h på 24 september, 2003 vid 11:24

    I förrgår kom Mackan ned till Lejet med några av de nya RRD brädorna. Som (kanske) bekant så finns flera av RRD brädor till 2004 i en extra lätt version, ASC. Brädorna är imponerande lätta, enligt Markus vägde t ex Freestyle Wave M ca 5.1 kilo. Verkligen något för de andra tillverkarna att bita i.

    Återkommer när (om) jag provat.

    mag svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • surfmore

    Medlem
    24 september, 2003 vid 18:18

    Var och klämde på några av de nya brädorna i butiken, började klia lite i fingrarna men jag får nöja mig med inköp för iår. smile.gif
    Men lätta var dom och jäkligt snygga med klarlack undertill.

  • lars_k

    Medlem
    24 september, 2003 vid 18:28

    Gött att brädorna blir allt lättare, snart kanske man står på en sån där 5 kgs plastbit =)
    Undrar varför Cultwaven inte finns i mindre än 86l…?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 19:25

    Hörde något om att det skulle stå ‘absolutly no warranty’ på de lätta RRD? Någon som vet?

  • mag

    Medlem
    24 september, 2003 vid 19:53

    Jag kan intyga att brädorna såg fina ut och marcus verkade inte tveka på vattnet.

    Förra årets Limited edition av Hardcore Wave såldes utan garanti (vägde klart under 5kg). Dessa tog Marcus inte in till Sverige och de användes mest av tävlingsseglare. Det går ju dåligt att sälja en bräda utan garanti nämligen. Garantigegränsningen stod tydligt på RRDs hemsida under aktuell brädtyp. Så om det finns några begränsingar så bör det stå på hemsidan. Fast jag betvivlar att Marcus vågar sälja brädor till normalseglaren utan garantier, eller?
    /Magnus

  • oscar

    Medlem
    24 september, 2003 vid 19:59

    Frågan är om det enligt svensk lag går att sälja nåt utan garanti?

  • joce

    Medlem
    24 september, 2003 vid 20:36

    Det borde vara konsumentköplagen som gäller. Ger inte tillverkaren/säljaren garanti på produkten så är det upp till köparen att visa att defekten fanns där redan vid köptillfället. Har man däremot garanti så ligger bevisbördan på tillverkaren/säljaren. Garanti handlar alltså “bara” om vem bevisbördan ligger på…

  • ola-h

    Medlem
    26 september, 2003 vid 10:23

    Det är dyrt med många brädro. Dyrt för tillverkaren och dyrt för agenter och återförsäljare som skall ha prylarna i lager.

    RRD anser väl att Hardcore Wave är tillräckligt lättseglade i de små storlekarna (antagligen med rätta). Dessutom finns ju freestylewave ned till 77 liter som komplement (och dessa ser förhållandevis “vågiga” ut i designen).

    Själv gillar jag i och för sig iden med allroundvågisar för lite “sämre” förhållanden (alá den EVO jag kör). RRD har här sin nya Swallow, men den finns ju bara i en stor storlek än så länge. Man får hoppas att mindre sådana kan vara på väg.

  • lars_k

    Medlem
    26 september, 2003 vid 11:45

    Aha. Tyckte bara att det var knepigt att om man gillade Culten tidigare år och vill ha mindre vågis med samma egenskaper så måste man antingen gå Hardcore-hållet (sideshorevågis) eller Frestyle-wave hållet. Vi får se vad testerna säjer om brädorna. Bör ju vara freestyle-waven som tagit cultens plats i de mindre storlekarna…

  • nordgren

    Medlem
    26 september, 2003 vid 11:58

    Är det så stor skillnad på sid- och onshore brädor?

  • lars_k

    Medlem
    26 september, 2003 vid 12:44

    Ola_H är den verkliga experten men det kan vara rätt stor skillnad:
    – Sideshore-vågis: Mer scoop-rocker (böj sedd från sidan), smalare, mindre volym i häcken, tunna kanter.
    Man får en bräda som är lite långsammare, svänger snävare och stabilare. Långsammare i bottensvängen ger mindre risk att man hamnar långt framför vågen. Mindre volym i häcken och smalare, sjunker lättare innan planing, mer kritiskt var man står på brädan. Upplevs därmed “svårare”.
    – Onshore vågis: Rakare rocker ger tidigare planing, högre toppfart, bättre höjdtagning. Bredare och mer volym i häcken ger också tidigare planing, bättre avstamp i hoppen pga bredare häck. Snabb i bottensvängen, kräver mer kanttryck och aggresivitet. Mer förlåtande bräda, mer “lättkörd” om man inte rider stora snabba vågor.

  • maglu

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:12

    Konsumentköplagen ändrades väl nyss, så att de första 3 månaderna är det säljaren som har bevisbördan (att bevisa att man vart ovårdsam tex) och det ska väl gälla allt som jag förstått det, från skor, beg bilar osv, och därmed också vindsurfbrädor…

  • ola-h

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:39

    Ja och nej. När det gäller hardcore wave relaterade till Wave cult skulle jag egentligen inte säga att det hadlar om sideshore relaterat till onshore. Wave cult är snarare en slags mer lättseglad version, inte nödvändigvis så värst mycket mer anpassade till onshore. Skillnader mellan cult och hardcore är ungefär de som beskrivs av Lars nedan.

    Rent allmänt kan man dock säga att nästan alla vågbrädor är gjorda för att vara allround nu för tiden. Extreme sideshorebrädor, gjorda för riktigt duktuiga seglare och Hookipavågor funkar bra även för normala seglare och i normala förhållanden. Det hela har väldigt mycket att göra med att vågridning på hög nivå numer är väldigt snabb. Under rätt många år har brädorna gått mot planare rocker för bättre acceleration och mer snabbhet. Genom diverse optimeringav av detaljer i shapen bibehålls manöverbarheten.

    Dock dessa vågbrädor är, trots att de är allround, inte direkt optimerade för ridning i sega vågor och onshore. Jag har önskat mig brädor gjorde för just detta i många, många år och först nu börjar de dyka upp i och med t.ex Goya freewave, Exocet Universal och Starboard EVO. Dessa brädor är inte optimerade för segare förhållanden via rakare rocker etc utan snarare via t ex mer bredd (och ibland mer rocker). De här brädorna är fortfarande allround, bara det att fokus är lite annorlunda.

    Så, slutsatsen är att alla moderna brädor funkar OK i både sideshore och onshore, sega och snabba vågor etc men att det ändå är stora skillnader för vad som är helt optimalt för det ena respektive det andra. Givetvis är det också mycket en smaksak. Många experter kör i “onshoreförhållanden” med klassiska Mauibrädor och andra kör nu med t ex Starboard EVO på Hookipa.

  • oscar

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:57

    Hade fel om garantin, det är frivilligt att ge denna. MEN konsumentköpslagen säger:

    Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
    Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet.
    Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas.
    Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

    Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

    Med “felets art” menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat.
    “Varans art” kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.”

    Alltså ligger det fortfarande på säljaren under de 6 första månaderna att visa att felet in t ex fabrikationsfel.

    Observera att detta inte är nån kritik mot RRD på nåt sätt, bara bra att veta i största allmänhet..

  • lars_k

    Medlem
    26 september, 2003 vid 15:03

    Hoppar du av en bräda gör du inte det pga ett fabrikationsfel utan pga överbelastning. Alltså bör ej konsumentköplagen gälla eftersom man själv orsakade felet. Inga brädor håller för allt. Att vissa brädmärken har garanti är ren goodwill som jag ser det…

  • oscar

    Medlem
    26 september, 2003 vid 15:21

    Håller med dig Lars. Blev bara intresserad av vad som egentligen gäller när det står “no warranty”. Och man har ju bevisligen vissa rättigheter ändå.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.