• RRD vs AHD

    Publicerad av charlieb på 12 juni, 2009 vid 20:04

    Detta skulle eg. varit den tråd jag skulle skapat från början…
    Tittar på RRD freestyle wave 115 och 105 samt AHD Rebound 113 och 103. Vilken ska köpas? De ska köras i vågor. Input från Konfen önskas…

    C

    bicless svarade 14 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 08:37

    Både RRD 115 och Rebound 113 tror jag alldeles oavsett är för stora för att köras i vågor… även om du är en ytterst vältränad man i absolut toppform! så tror jag inte att det räcker för att trycka ner kanten på sådana vågor i något som skall likna en bottensväng…

    Jag äger 77 klena, långsmala pannor, men upplever att jag i princip aldrig behöver en större största vågis än den 90-liters planka jag har nu, som dessutom mer är som en 85-liters fsw rent seglingsmässigt. Min förra bräda, en RRD WaveCult 90 kändes avgjort större än den jag har nu (trots samma volym och väldigt lika mått i övrig) och den sålde jag i stort sett enbart för att jag tyckte att den var ett snäpp för stor i vågorna för mig…

    På Gotland skulle i alla fall jag definitivt ha en riktig vågbräda i 90-liters klassen för de där fin-fina 5.7-dagarna (5.8 för vissa…) som alltid dyker upp på öjn. Det känns för mig som den viktigaste brädan man kan ha där hos er. Min 90-liters vågis är väldigt mycket inhandlad med Gotland i åtanke, och de fem-sex pass jag fått där med den har hittills bekräftat valet väldigt väl.

    Jag skulle hellre ha en 110-115-liters vadsomhelstbräda för lite bris- och träsksegling för en billig peng och istället lägga slantarna där det ger mest effekt – vågbrädan för 5.7-dagarna. Misstänker lite att du kanske försöker få både och i en och samma bräda (dvs en brisbräda för dagar med mindre vind som även funkar i vågor)?

  • charlieb

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 16:43

    Nej RRD 115 eller AHD 113 är eg inte för mig utan söta frun. jag kanske kör den en sommar dag med brisen smekande från sydost i sandviken.

    RRD 105 el. 100 eller AHD 103 är tänkt som en stor vågis för mig med 88 tunga kg…

    Det är så tankegången ser ut, ska JAG ha en AHD 103 eller en RRD 105/100?

    Jag har en Naish 84 som liten vågis.

    Charlie

  • dr-masse

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 10:36

    Ah, då begriper jag “set-up” tanken bättre! Mmmm, köpa bräda till söta frun, det måste kännas bra!

    Ja, om nu det kommer att finnas en 115-liters bräda tillgänglig, ifall frun vill och gud är god, för de där fina brisdagarna som dyker upp då och då så tycker jag nog ändå att du, på Gotland, kanske skall kika på ett mer renodlat vågvapen? Det är ju ändå vågsegling som är prio 1 för dig, väl?

    En RRD Twin 99, t ex… eller en Evo 100… eller en Withcraft Chakra 100… eller ett specialbygge från Boardcorner… Mistral Twinzer 92 (går de att få tag i?)… naish global wave 98…

    Men annars är nog en 100-liters fsw inget dumt val alls, skönt med lite lättillgänglig fart under fötterna. 100 liter bör dock vara fullt tillräckligt, även med 88 kilo innanför neoprenet. Tyvärr vet jag inte ett smack om AHD, men RRDs freestylevågisar är ju kända för att vara väldigt lättåkta och kontrollerade. En mindre, mer vågorienterad, fena är dock ett krav om den skall ut i vågorna, men sådant har du ju koll på ändå.

  • surfmeister

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 13:07

    Om du ska ha en vågis på runt 100 liter skulle jag utan tvekan satsa på en lättsvängd sådan typ en stubbie av ngt slag. Jag har seglat en del på Evo 90 (väger 74 kg) och varje gång är jag helt paff över hur lätt den svänger på vågen för dess storlek. Om det är en Evo 90/100, RRD Twin 99 eller dylikt tror jag inte är det viktiga (alla är bra utom RRD WC90 som jag tycker suger i vågor) utan mer om du vill ha en utpräglad vågis alternativt en freestyle-wave. Jag ägde en Fanatic FW98 under några år och det vara en grym allround bräda (seglad en hel del i Apel osv) men E90 är MKT bättre som lättvindsvågis fastän de har samma bredd (62cm). En FW är däremot bättre som B&J………gäller helt enkelt att besluta vad du primärt ska använda brädan till.

  • charlieb

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 14:01

    100 ska köras i Gotlänska vågor.
    c

  • bicless

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 20:59

    Om du vill prova en rebound så kan jag lämpa över en till ulf i Visby på gotland vid tillfälle. Jag kör själv 103:an. Känns som en kanon allroundplanka men är det bara i vågor den skall köras så hade jag tatt nått min tunnare rails typ mistral syncro elller en vågstybby som nån föreslog.

    Mvh

    Mattias

  • charlieb

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 08:24
    Bicless;553478 wrote:
    Om du vill prova en rebound så kan jag lämpa över en till ulf i Visby på gotland vid tillfälle. Jag kör själv 103:an. Känns som en kanon allroundplanka men är det bara i vågor den skall köras så hade jag tatt nått min tunnare rails typ mistral syncro elller en vågstybby som nån föreslog.

    Mvh

    Mattias

    Jo det kunde vara bra om Uffe kunde ha en. Jag ska ha den till vågor som vågegenskaperna är nummer ett.

  • bicless

    Medlem
    19 juni, 2009 vid 12:10
    CharlieB;553546 wrote:
    Jo det kunde vara bra om Uffe kunde ha en. Jag ska ha den till vågor som vågegenskaperna är nummer ett.

    Ok, skall prata med honom.

    Mvh

    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.