Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:3 – trimtips bitte!

Taggad: 

  • RS:3 – trimtips bitte!

    Publicerad av oaxen på 11 juni, 2007 vid 06:52

    Hej!

    Har nu hunnit segla tre vändor med mina nya formula pryttlar. Köpte loss Gustav Wänströms gamla kit.

    Skulle vilja ha lite trimtips av någon erfaren f-seglare. Har ett NP RS:3, NP X9-mast och en NP X7-bom.

    Hur långt ned ska akterliket släppa?

    Ungefär hur mycket och var ligger seglet emot bommen i min- respektive max-trim?

    Min uthalsjustering kräver enormt mycket muskelkraft i jämförelse med Jan-E:s nya Severne-segel, är det helt normalt?

    Tack på förhand

    jesper_b svarade 16 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe176

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 08:41

    Några fler frågor som du borde ställa:

    Är RS3 sytt för variabelt uthal?
    När man släpper på uthalet blir det inte automatiskt någon djup buk, som det bör.

    När man drar nedhalet ordentligt faller lattorna inte på en linje. Dom översta faller lite mer och bildar en egen linje (bild). Stämmer det?

    /JE

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 15:06

    Patrik,
    Du borde rigga seglet tillsammans med Gustav. Han bör kunna hjälpa dig långt. Sedan kommer du till Karlstad nästa helg. Där kommer det samlas en stor mängd formulariggkompetens som du kan ta hjälp av. Dessutom borde du samla ihop ett gäng linsurfare och dra dit och leka. Formula pro, amatör, eller freedride spelar ingen roll. Egna klasser, lärorikt och urkul!

    /Jesper B

    Starboard/Onwater teamrider

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:3 – trimtips bitte!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.