Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Saber 8,2 vs Gaastra 8,0 GTX -NP V6 8,0

  • Saber 8,2 vs Gaastra 8,0 GTX -NP V6 8,0

    Publicerad av tsss på 27 juli, 2006 vid 17:43

    Ge mig några synpunkter på detta.

    Jag har ett NP Saber 8,2 (camberlöst freeridesegel) från 05. Det är mitt största segel. Vill ha så mycket bottendrag som möjligt när det är på gränsen till planing Har fått för mig att ett cambersegel ska ge mer drag i såna lägen så jag funderar på 8,0 -segel: Gaastra GTX eller NP V6 (från 05). Båda dom seglen har ju två mindre cambers och jag har fått för mig att det bör ge bättre drag i lättvind.
    (Större segel ger ju ändå mer drag men som åldring utan muskler (skrivbordsjobb) vill jag slippa kämpa med bamsiga grejor som 9,0 när vinden ev drar på.

    Tänkter jag rätt eller fel?

    T

    Oregistrerad svarade 17 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juli, 2006 vid 18:32

    jag tror du tänker fel..men jag skulle gärna vilja ha en utförlig förklaring av någon som vet på det här med bottendrag och camber..själv funderar jag också på att byta från camberlöst till camber men är rädd för att förlora i bottendrag istället

    tsss wrote:
    Ge mig några synpunkter på detta.

    Jag har ett NP Saber 8,2 (camberlöst freeridesegel) från 05. Det är mitt största segel. Vill ha så mycket bottendrag som möjligt när det är på gränsen till planing Har fått för mig att ett cambersegel ska ge mer drag i såna lägen så jag funderar på 8,0 -segel: Gaastra GTX eller NP V6 (från 05). Båda dom seglen har ju två mindre cambers och jag har fått för mig att det bör ge bättre drag i lättvind.
    (Större segel ger ju ändå mer drag men som åldring utan muskler (skrivbordsjobb) vill jag slippa kämpa med bamsiga grejor som 9,0 när vinden ev drar på.

    Tänkter jag rätt eller fel?

    T

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juli, 2006 vid 20:37

    Har själv ett NP 8.2 äldre modell men jag tror faktiskt att ni tänker fel.
    Camberslöst runt 8 kommer säkert igång minst lika tidigt som cambrat. Det är lättare att köra och mindre trassel vilket borde göra ganska mycket även för tidig planing. Då kan man koncentrera sig på att segla väl istället för att kladda så mkt med riggen. Kommer man upp i storlekar över 9-9,5 tror jag dock cambers är helt nödvändigt eftersom så pass lite vind inte orkar skapa en buk i seglet.

    Planar själv väldigt tidigt med 8,2 och då väger jag ändå nästan 90 kg. Tror man måste gå upp på formulaprylar för att ta nästa planingströskel faktiskt.
    Räkna % på segelstorlekar så inser man att man behöver ganske mkt större för att det ska göra skillnad när man är uppe och leker på dessa storlekar.

    Nu svarade jag ju egentligen inte ett skit på frågan men kontentan är – kör på det ni har, lägg många timmar på vattnet och slipa tekniken. Det tror jag är viktigare än att köpa nytt segel.

    Ska man ändå lufta plånboken hade jag hellre satsat på en riktigt lätt mast eller en så lätt bräda som möjligt. Min byte till en 1,6 kilos 490 mast gjorde ruggig skillnad.

    Lycka till!

  • krullo

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:12

    Tror att det var jag som sålde det där Saber 8.2 till dig TSSS. Jag kör V8 8.5 nu. Vad jag läst och fått förklarat för mig är att cambersegel, exv. V8, är designat för toppfart, dvs att tåla så mycket vind som möjligt. Tidig planing är alltså inte högsta prio. Samtidigt säger NP någonstans (minns inte var) att V8 har bästa bottendrag av alla NP-segel. Jag tror jag går igång ungefär lika tidigt med V8:at som Saber-seglet, men V8 känns mer kralligt när det brallar i. Buken rör sig inte en millimeter, utan det som sätter stopp är mitt mod. Vad jag minns av Saber 8.2 var att det också var riktigt styvt och buken flyttade sig inte något när vinden ökade. Däremot var Saber mer lättmanövrerat; lättare att vattenstarta och gippa. Min slutsats alltså: i stort sett lika mycket bottendrag i Saber och V8, högre topphastighet i V8, Saber mera lätthanterligt, V8 kräver mer kraft att segla. Sedan frågade du ju iofs om V6, men det borde ju likna V8 en hel del. Om du inte känner för att slita mer på armarna och om du inte skall börja jaga speedrekord med GPS, skulle jag nog rekommendera att du behåller Saber. Vet att Speed-Kenta på Öland fortfarande kör Saber 8.2 som störstasegel och kanske har han en kommentar? Förresten TSSS, vad kör du för bräda?

  • tsss

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:46

    Fanatic Sting Ray från 02. 155 liter (mycket lättplanad)

    Tack för jämförelsen mellan ditt nya o ditt gamla. Jag hade en gammal V8 för några år sen, men den var slitig att hantera, särskilt om vinden ökat och man vurpat flera ggr o skulle dra upp den ur vattnet tid efter annan.

    En anonym ovan skrev en annan tanke jag haft nämligen att köpa en 100% för att få lättare rigg. Kanske det är en bra väg att gå

    T

    @Krullo]Tror att det var jag som sålde det där Saber 8.2 till dig TSSS. Jag kör V8 8.5 nu. Vad jag läst och fått förklarat för mig är att cambersegel, exv. V8, är designat för toppfart, dvs att tåla så mycket vind som möjligt. Tidig planing är alltså inte högsta prio. Samtidigt säger NP någonstans (minns inte var) att V8 har bästa bottendrag av alla NP-segel. Jag tror jag går igång ungefär lika tidigt med V8:at som Saber-seglet, men V8 känns mer kralligt när det brallar i. Buken rör sig inte en millimeter, utan det som sätter stopp är mitt mod. Vad jag minns av Saber 8.2 var att det också var riktigt styvt och buken flyttade sig inte något när vinden ökade. Däremot var Saber mer lättmanövrerat lättare att vattenstarta och gippa. Min slutsats alltså: i stort sett lika mycket bottendrag i Saber och V8, högre topphastighet i V8, Saber mera lätthanterligt, V8 kräver mer kraft att segla. Sedan frågade du ju iofs om V6, men det borde ju likna V8 en hel del. Om du inte känner för att slita mer på armarna och om du inte skall börja jaga speedrekord med GPS, skulle jag nog rekommendera att du behåller Saber. Vet att Speed-Kenta på Öland fortfarande kör Saber 8.2 som störstasegel och kanske har han en kommentar? Förresten TSSS, vad kör du för bräda?[/QUOTE wrote:

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 juli, 2006 vid 23:14

    japp, anonymen var jag, helt rätt idé, behåll seglet och satsa på en grym mast. Det gjorde susen åtminstone för mig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Saber 8,2 vs Gaastra 8,0 GTX -NP V6 8,0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.