Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Såga av masten??

  • Såga av masten??

    Publicerad av windmiller på 2 augusti, 2009 vid 11:01

    Nu har jag funderat på någonting, fick en dum idé (som kanske redan har genomförts?)!
    Är det någon som har provat följande med bra resultat?

    Ex, ta en 460 mast och såga av den 30 cm i toppen,
    skaffa 30 cm mastförlängare och få möjlighet till 430 och 460 utav detta.

    Om styvheten i 460 masten är 25 och man tar bort 30 cm borde styvheten i den bli lite mer vilket kanske inte är så roligt men den borde fortfarande gå in i mastfickan hela vägen upp i både ett 430 och ett 460 segel.

    Är det någon som har provat att göra detta eller vet någon som har genomfört denna dumma idé tidigare? :laugh:

    claes6 svarade 14 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mexi_

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 11:14

    Tror inte på den idéen 30 cm är på tok för mycket. Kan tänka mig att Max 10 funkar. Bättre att skaffa variotop till det mindre seglet. Jag har en 450 mast till 6.7, 5.8, 5.0 och tycker att det funkar ok.

  • dr-masse

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 11:24

    Denna idé dyker upp då och då här på konfen.

    Och rekommendationen från församlingen är i stort sett densamma:

    Det är en dum idé. Det blir fel böjkurva, förstärkningar i botten och bomområdet hamnar fel, den kommer inte att passa segel som är sydda för en kortare mastlängd och, sist men inte minst, man mer eller mindre förstör en fungerande mast. Jag har seglat med kapade master på ett par uthyrningar och det är, ursäkta uttrycket, skit.

    Hellre en billig och tyngre mast i rätt längd än en lättare och dyrare kapad.

    Summa summarum – gör det inte.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 15:09

    Dessutom anser ju många segelmakare att mjukare master är framtidens melodi, eller rättare sagt, om det fanns ännu mjukare master än det gör idag så skulle de sy seglen för dem i stället. Barry Spanier har t.ex. sagt liknande saker.

  • windmiller

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 15:40

    Ja men va bra, då har jag fått det bekräftat att det va en dum idé som tydligen till och med har tagits upp flertalet ggr här då.

    En till dumhet till samlingen, då kan jag lägga undan sågen nu då. :smirk:

    Tack för responsen!

  • safesurfer

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 15:54

    Jag kapade 5cm på en fiberspar worldcup carbon som jag hade på NP V8 med 485luff. Det fungerade utmärkt. Jag tror det är mycket bättre att kapa masten nertill än att köra med variotopp. Det är dock som ett val mellan pest eller kolera.

    30cm är givetvis på tok för mycket max 10cm skulle jag tänka mig.

  • claes6

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 14:44

    Ja, det låter inte som någon bra idé. Och när jag surfade (!) runt hittade jag även ett expertutlåtande på boardseekermag. Upp till 20 cm, säger de men rekommenderar det absolut inte:

    (längst ner på sidan)
    http://www.boardseekermag.com/special_features/rig_it_right/rig_it_right.htm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Såga av masten??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.