Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 19:50

    ACID 55 sa du. Vad väger du?

  • goose

    Medlem
    7 september, 2007 vid 07:22

    Själv håller jag på att tänka på min nya segellinje. Kan starkt rekommendera 5.4-5.3 som en “måste” storlek för Sverige. Väger själv 78 kg och använder mitt Simmer CO 5.3 ca 60% av tiden jag surfar, det gäller både i Stockholm, västkusten och öland. De senaste 7 ggr i augusti (2 dagar i varberg, 3 dgr på norra öland och 2 ggr i Nävekvarn, Bråviken) har jag endast använt mitt 5.3. Använd bräda: JP RWW76.

    Nu funderar jag på 2 uppsättningar: Gaastra Poison 6.2, 5.4, 4.7 och 4.0 eller Ezzy Wave SE 6.3, 5.5, 4.7, 4.0. Båda två går att köra på 2 master 400 resp 430. Båda segel har fått mycket bra betyg för bra bottendrag kombinerat med bra stabilitet vid hård vind. Ezzy Wave har fått enastående omdömmen för att ha ett väldigt brett vindregister. Enda funderingen jag har är om avståndet mellan 5.5 och 4.7 blir för stort. Vad tror ni andra? Har planer att byta min JP FSW98 mot en Kombat96 eller Fanatic FW95 som min största bräda. 5.3-5.5 är perfekt som minsta segel för den stora brädan resp. största segel för den minsta brädan.

    Masse! Vilka segel har du valt och vilken är din största bräda?

  • bjornen

    Medlem
    7 september, 2007 vid 07:32

    Jag kollade på Neil prydes sida igår och dom verka ha ett segel som heter ZEN som går att köra 5 storlekar med samma mast och bom. Hela den iden verkar rätt smidig sen om det fungerar i praktiken det får någon annan uttala sig om.

    http://www.neilpryde.com/sails-2008/crossover-sails/zen-2.html

    //Björn

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:03

    @Goose 412351 wrote:

    Själv håller jag på att tänka på min nya segellinje. Kan starkt rekommendera 5.4-5.3 som en “måste” storlek för Sverige. Väger själv 78 kg och använder mitt Simmer CO 5.3 ca 60% av tiden jag surfar, det gäller både i Stockholm, västkusten och öland. De senaste 7 ggr i augusti (2 dagar i varberg, 3 dgr på norra öland och 2 ggr i Nävekvarn, Bråviken) har jag endast använt mitt 5.3. Använd bräda: JP RWW76.

    Nu funderar jag på 2 uppsättningar: Gaastra Poison 6.2, 5.4, 4.7 och 4.0 eller Ezzy Wave SE 6.3, 5.5, 4.7, 4.0. Båda två går att köra på 2 master 400 resp 430. Båda segel har fått mycket bra betyg för bra bottendrag kombinerat med bra stabilitet vid hård vind. Ezzy Wave har fått enastående omdömmen för att ha ett väldigt brett vindregister. Enda funderingen jag har är om avståndet mellan 5.5 och 4.7 blir för stort. Vad tror ni andra? Har planer att byta min JP FSW98 mot en Kombat96 eller Fanatic FW95 som min största bräda. 5.3-5.5 är perfekt som minsta segel för den stora brädan resp. största segel för den minsta brädan.

    Masse! Vilka segel har du valt och vilken är din största bräda?

    Jag kör Icon 4.1, 4.7 och 5.3 samt (på väg, ah! 😀 ) XD 6.0.

    Brädor är RRD WaveCult 90 och WaveCult HC75. Kommer att komplettera med en 100-110 liters freestyle eller freestylewave, men det får bli nästa år. Är ändå lite mer kräsen med seglingen så här års…

    Vad gäller Ezzy så tror jag att hoppet mellan 5.5 och 4.7 är smärtfritt. Om du inte oroar dig över hoppet mellan 4.7 och 4.0, ser jag liten anledning till att bekymra sig över 5.5 – 4.7. Jag har ju länge kört 5.0 – 4.2, och det har funkat helt OK. Har några kompisar som är på väg att köra Ezzy, och ser fram emot att testa. En gång i tiden hade jag själv Ezzy, men det är ju fasen 10 år sedan, så nå’t har väl hänt… och då var inte bara våg, utan ett Ezzy race dessutom!

    Det enda med Ezzy och storlekar är väl att om man kollar vad Josh Angulo kör så har ju han fasen nästan alltid en och samma size i nävarna – 5.8. Och då kan man ju misstänka att det är en väl genomarbetad size i Ezzy linje, ähum. Sådan här info kan skapa de mest underliga mentala barriärer har jag märkt på nära håll när segellinjer skall planeras, ah! 😀

    Om du kikar på Kombat 96 eller FW95 som största bräda, tycker jag även att RRD FSW är värda ett öga också. Som du säkert vet är Fanatic FW98 en av mina absoluta favoriter genom tiderna som allround-maskin i den storleksklassen, men jag har kört RRD FSW 95 (2006 och 2007) i riktiga vågor och den är inte dum den heller. Även RRD FSW 85 är najs. Dock bör man byta fena för vågåkning, framförallt på 95an. Kombat är säkert najs den med, men jag tycker att den är lite tung… (uj, uj, nu har jag lagt upp för Ola H. här!).

    Väljer du Fanatic FW95 i slutändan kommer du att bli nöjd. Det är en bra bräda, tycker jag. Va fasen, nu blev det en bräddiskussion i den här fina segelstorlekstråden, fasen oxå.

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 10:24

    @dr Masse 412390 wrote:

    Jag kör Icon 4.1, 4.7 och 5.3 samt (på väg, ah! 😀 ) XD 6.0.

    Brädor är RRD WaveCult 90 och WaveCult HC75. Kommer att komplettera med en 100-110 liters freestyle eller freestylewave, men det får bli nästa år. Är ändå lite mer kräsen med seglingen så här års…

    Vad gäller Ezzy så tror jag att hoppet mellan 5.5 och 4.7 är smärtfritt. Om du inte oroar dig över hoppet mellan 4.7 och 4.0, ser jag liten anledning till att bekymra sig över 5.5 – 4.7. Jag har ju länge kört 5.0 – 4.2, och det har funkat helt OK. Har några kompisar som är på väg att köra Ezzy, och ser fram emot att testa. En gång i tiden hade jag själv Ezzy, men det är ju fasen 10 år sedan, så nå’t har väl hänt… och då var inte bara våg, utan ett Ezzy race dessutom!

    Det enda med Ezzy och storlekar är väl att om man kollar vad Josh Angulo kör så har ju han fasen nästan alltid en och samma size i nävarna – 5.8. Och då kan man ju misstänka att det är en väl genomarbetad size i Ezzy linje, ähum. Sådan här info kan skapa de mest underliga mentala barriärer har jag märkt på nära håll när segellinjer skall planeras, ah! 😀

    Om du kikar på Kombat 96 eller FW95 som största bräda, tycker jag även att RRD FSW är värda ett öga också. Som du säkert vet är Fanatic FW98 en av mina absoluta favoriter genom tiderna som allround-maskin i den storleksklassen, men jag har kört RRD FSW 95 (2006 och 2007) i riktiga vågor och den är inte dum den heller. Även RRD FSW 85 är najs. Dock bör man byta fena för vågåkning, framförallt på 95an. Kombat är säkert najs den med, men jag tycker att den är lite tung… (uj, uj, nu har jag lagt upp för Ola H. här!).

    Väljer du Fanatic FW95 i slutändan kommer du att bli nöjd. Det är en bra bräda, tycker jag. Va fasen, nu blev det en bräddiskussion i den här fina segelstorlekstråden, fasen oxå.

    Så du har blivit av med FW98? En mycket nice bräda, en världs skillnad mot min JP FSW98 när det gäller svängbarhet på vågen. Därför dissar jag själv nu JP FSW och hoppas på FW eller Kombat. Har faktiskt tänkt på RRD FSW men har riktigt inte bestämmt om den kommer med i matchen. Varför ICON? Ska du köra mycket down-the-line framöver? Lite ovanligt val om man tänker på att Stockholms trakten har vanligtvis inte mycket att erbjuda gällande bra vågor, Torö visst, men stället är lite övereklammerat.
    Gällande Ezzy, Angulo och 5.8. Angulo bor på Kap Verde och där blåser det oftast inte mer än att 5.5-6.0 är en lämplig storlek, därav flest foton på 5.8 och Angulo!

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:25

    @dr Masse 412390 wrote:

    Kombat är säkert najs den med, men jag tycker att den är lite tung… (uj, uj, nu har jag lagt upp för Ola H. här!).

    Jag kan inte motså det betet….Kombat är dock lite tunga 06 och 07 är det helt enkelt byggda precis som vågbrädorna. Det finns i princip inga reklamationer på Kombat under dessa år, så kanske är de för välbyggda. Till 08 kör de en lite lättare konstruktion och min Kombat 79 väger 5.8. Den 87:a som jag hade förra året vägde 6.3, tror jag. Det är mycket skojigare att hantera den nya lätta, men om sanningen skall fram så tänker jag inte så mycket på det när jag seglar brädorna. Låg vikt är i 99% av alla fall en fördel i seglingen, men samtidigt är det ju bara en faktor i brädans shape.

    När det gäller Ezzy så har jag inte testat dem själv men rätt många “Åsa-locals” har dem och gillar dem. Det är dock ingen tvekan om att de är helt unika på marknaden när det gäller känsla, form och riggning, så det kan vara värt att testa först eller i alla fall prata med någon (trovärdig) som seglar dem och fundera på om fördelarna med Ezzys koncept är någon men själv värdesätter. Det är i alla fall drag i dom – minst 3 ggr så djup buk som i någont annat vågsegel. 6.3 Ezzy känns därför verkligen som ett stort segel. Jag skulle nog gå ned ett snäpp och köra 5.8 som störst och sedan bygga linjen nedåt.

  • goose

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:26

    svarade Goose ovan….

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:35

    @Oregistrerad 412420 wrote:

    Så du har blivit av med FW98? En mycket nice bräda, en världs skillnad mot min JP FSW98 när det gäller svängbarhet på vågen. Därför dissar jag själv nu JP FSW och hoppas på FW eller Kombat. Har faktiskt tänkt på RRD FSW men har riktigt inte bestämmt om den kommer med i matchen. Varför ICON? Ska du köra mycket down-the-line framöver? Lite ovanligt val om man tänker på att Stockholms trakten har vanligtvis inte mycket att erbjuda gällande bra vågor, Torö visst, men stället är lite övereklammerat.
    Gällande Ezzy, Angulo och 5.8. Angulo bor på Kap Verde och där blåser det oftast inte mer än att 5.5-6.0 är en lämplig storlek, därav flest foton på 5.8 och Angulo!

    Japp, FW98 har blivit såld. Har nog aldrig tagit emot att sälja en bräda så mycket, uj vad jag gillade den. Men jag har bestämt mig för att testa en “riktig” vågis som som största vågbräda. Vi får se om jag har tänkt rätt. Detta då jag kör plattvattenbräda – stor vågbräda – liten vågbräda.

    Valde ICON för att jag sökte en lite mjukare känsla, samt att jag tänkt ta med på resor. Det är ändå drag så det räcker för mig i de, jag tycker sällan att det är ett problem när jag kör 5.3 eller mindre.

    Angulo kör 5.8 på Sylt, Hawaii, Cap Verde, Guincho… you name it…. 😀

    Torö kan man säga mycket om, men jag är oerhört glad att det finns och att möjligheten till bra vågsgling finns rimligt nära Stockholm! Jag gillar all segling på stenstranden, även spikrak onshore, bara det är tillräcklig vind och vågor, ah!

  • goose

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:35

    @Ola H. 412421 wrote:

    Jag kan inte motså det betet….Kombat är dock lite tunga 06 och 07 är det helt enkelt byggda precis som vågbrädorna. Det finns i princip inga reklamationer på Kombat under dessa år, så kanske är de för välbyggda. Till 08 kör de en lite lättare konstruktion och min Kombat 79 väger 5.8. Den 87:a som jag hade förra året vägde 6.3, tror jag. Det är mycket skojigare att hantera den nya lätta, men om sanningen skall fram så tänker jag inte så mycket på det när jag seglar brädorna. Låg vikt är i 99% av alla fall en fördel i seglingen, men samtidigt är det ju bara en faktor i brädans shape.

    När det gäller Ezzy så har jag inte testat dem själv men rätt många “Åsa-locals” har dem och gillar dem. Det är dock ingen tvekan om att de är helt unika på marknaden när det gäller känsla, form och riggning, så det kan vara värt att testa först eller i alla fall prata med någon (trovärdig) som seglar dem och fundera på om fördelarna med Ezzys koncept är någon men själv värdesätter. Det är i alla fall drag i dom – minst 3 ggr så djup buk som i någont annat vågsegel. 6.3 Ezzy känns därför verkligen som ett stort segel. Jag skulle nog gå ned ett snäpp och köra 5.8 som störst och sedan bygga linjen nedåt.

    Tack för synpunkten Ola gällande Ezzy. Tror du ett 6.0 Ezzy Wave motsvarar ett “normalt” segel tex Simmer CO 6.2 gällande kraft och botten drag? Jag vill ha tidig planing! Som du vet från Starboards forum så har jag ställt lite frågor kring nya Kombat96. Om jag väger 78kg, vilket segel tror du är lämpligast som största segel? Det räcker med att man planar vid en medelvind på ca 6-7 m/s. Vidare, vilka ändringar har man gjort från 07 till 08 på Kombat96? De ska vara “totally remastered” enligt Starboard.

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2007 vid 11:50

    Eftersom jag varken seglat Simmer CO elller Ezzy själv så kan jag inte säga. Det blir mer en kombination av hörsägen och observationer på seglare som jag känner. Då känns det som Simmer CO är rätt normalt när det gäller relationen melan drag och segelstorlek medan Ezzy verkar ha väldigt mycker drag för sin storlek. Å andra sidan är det inte fel med lite mer lättvindsdrag, men det beror lite på dina brädor vilken linje som är smartast. En kombat 96 tar enkelt även en Ezzy 6.3, så frågan kanske snarare blir vad din mindre bräda (RWW) trivs bäst med för största segel. Om man anser att 6.3 i praktiken är ett rent B&J och plattvattensegel så kanske det är lika bra att ta 5.3 som nästa och därmed få lite mer trimmöjligheter i det viktigaste registret runt 5.0?

    När det gäller Kombat 96 08 vet jag inte. Enligt den information jag fått av Tiesda så är det rätt lite skillnad på 96:an och förra årets 97:a. Det är mer i de större storlekarna samt i konstruktionen det är nytt. 6.3 är säkert en rätt lagom största storlek. Det går att ha större med. OBS, skall du köra Kombat 96 i vågor bör du köpa till en riktig vågfena. Den crossoverfena som är med passar brädan bra och en skön för B&J, men för riktig vågsegling är en vågfena överlägsen.

    Vilka överväganden är det annars som får dig att titta på Kombat 96 och inte storleken mindre?

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2007 vid 12:44

    @Bjornen 412359 wrote:

    Jag kollade på Neil prydes sida igår och dom verka ha ett segel som heter ZEN som går att köra 5 storlekar med samma mast och bom. Hela den iden verkar rätt smidig sen om det fungerar i praktiken det får någon annan uttala sig om.

    http://www.neilpryde.com/sails-2008/crossover-sails/zen-2.html

    //Björn

    Det där är intressant. NP lanserade det konceptet under namnet Shock i bårjan på 90-talet. En segellinje som skiftade karaktär våldsamt genom storlekarna, största storleken hade cambers, i mitten fanns ett raf-slalomsegel och minsta storleken var ett vågsegel. Till linjen hörde en mast, en bom och en bag som också hette Shock. Bagen såg ut att vara måttsydd så att en komplett shcklinje precis skulle få plats.

    Shock försvann rätt fort och ingen verkar ha försökt sig på nåt liknande. Nu provar NP igen. Undras varför konceptet har så svårt att slå, det verkar ju hur som helst som att många köper kompletta segellinjer.

  • adde

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:11

    Nu ska väl inte NP få cred för denna idé… North har haft fungerande linjer på en mast i flera år och förra året var det en viktig del i deras marknadsföring… Skall väl påpekas att det var även på mer dedikerade segelinjer som man körde/kör detta.

    NP försökte ju också marknadsföra combat som om det var nått nytt och revolutionerande med segel helt i xply också… men där var man snarare sist på vagnen än först….

  • goose

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:35

    @Ola H. 412445 wrote:

    Eftersom jag varken seglat Simmer CO elller Ezzy själv så kan jag inte säga. Det blir mer en kombination av hörsägen och observationer på seglare som jag känner. Då känns det som Simmer CO är rätt normalt när det gäller relationen melan drag och segelstorlek medan Ezzy verkar ha väldigt mycker drag för sin storlek. Å andra sidan är det inte fel med lite mer lättvindsdrag, men det beror lite på dina brädor vilken linje som är smartast. En kombat 96 tar enkelt även en Ezzy 6.3, så frågan kanske snarare blir vad din mindre bräda (RWW) trivs bäst med för största segel. Om man anser att 6.3 i praktiken är ett rent B&J och plattvattensegel så kanske det är lika bra att ta 5.3 som nästa och därmed få lite mer trimmöjligheter i det viktigaste registret runt 5.0?

    När det gäller Kombat 96 08 vet jag inte. Enligt den information jag fått av Tiesda så är det rätt lite skillnad på 96:an och förra årets 97:a. Det är mer i de större storlekarna samt i konstruktionen det är nytt. 6.3 är säkert en rätt lagom största storlek. Det går att ha större med. OBS, skall du köra Kombat 96 i vågor bör du köpa till en riktig vågfena. Den crossoverfena som är med passar brädan bra och en skön för B&J, men för riktig vågsegling är en vågfena överlägsen.

    Vilka överväganden är det annars som får dig att titta på Kombat 96 och inte storleken mindre?

    Enligt Starboards hemsida:

    “What’s new?

    Early planing and speed: new rockerlines with less curvature in the front half of the board and new outlines that are wider in the tail section make for earlier planing, greater control and a faster ride.

    Reduced thickness: the Kombat 96, 105, 114 and 122 are thinner, improving the boards’ responsiveness and highwind control with a new razor-sharp riding sensation.

    Freestyle: the new rockerlines with less curvature in the nose improve the Kombats’ ability to spin off the front half of the board and slide backwards without losing as much speed.

    More aggressive: the new rail shapes on all Kombats are derived from the Pure Acids with a sharper edge and greater release – early planing and speed is improved with a sharper bite in the jibes.”

    K96 har andra mått oxå:

    K96 ´08:
    L: 237 cm
    B: 62 cm
    Bredd i aktern: 40.3

    K97 ´07:
    L: 244 cm
    B: 61.5 cm
    Bredd i aktern: 39.4

    Det låter som de har ändrat hela brädan, men är det inte så? Anledningen jag inte går mindre är att min JP FSW98 är min största bräda och jag vill inte gå större då jag inte vill ha 3 brädor utan jag vill klara mig på 2 brädor. Min minsta är JP RWW76 och jag tycker att det är ett bra komplement till 98´an.

    Gällande segel: Ett alternativ uppsättning för Ezzy är 6.0, 5.2, 4.5, 4.0. Jag vill dock inte gå allt för långt ned på mitt största segel. Idag kör jag 6.4 (Simmer X-type) som största segel, ett fantastiskt segel med stort vind register men den har få lågt botten drag i mindre vind. Jag använder 5.3 som största segel för RWW76. Det går att köra 5.7 men det blir roligare med en större bräda då. Är det någon med Ezzy segel som kan klargöra hur mycket Ezzy avviker från normen?

  • simpa

    Medlem
    7 september, 2007 vid 15:46

    här är min linje:
    8.5 v8
    6.7 saber
    5.7 saber
    4.7 crossover
    4.0 crossover
    vill gärna utöka med ett 10.0 el 10.5
    hälsn. Mats

  • ola_p

    Medlem
    7 september, 2007 vid 16:23

    Jag har inte läst tråden så noga men..
    Apropå ezzy så har jag bytt grejer med Jonatan ett par gånger och vet inte om jag tycker att ezzy har så sjukt mycket drag. Jag har nästan alltid minst lika mycket pulver i mina Goya segel.

    Nu seglar vi dock aningens olika brädor (min goya 68 är rätt snabb) men det är ingen tokskillnad inte. Det som man märker mest är att dom tål väldigt mycket vind, och att dom lugnar ner brädor en aning.

    Fast det kanske bara är väldigt bra tryck i goyaseglen också… Endy m.fl. som gått från andra lite softare segel säger ju att det är tokbra tryck i goyaseglen.

    Känslan är också klart speciell, det är inte helt självklart att man gillar dem första gången man seglar dem.

Sida 4 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.