Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vågbräda

  • Simmer vågbräda

    Publicerad av claesa på 21 april, 2014 vid 07:16

    Hej. Jag är sugen på att byta min singlefin vågbräda mot en quad. Fått för mig att det skulle utveckla min vågsurfing. Har sneglat mest på simmers brädor runt 80l och ursprungligen flywave eller quantum. Problemet är att nu finns fregal och freewave också. Inte enkelt med så många olika val. Antar att Ola kan svara på skillnaden men vore trevligt om någon annan har provat dom också och kan ge ett utlåtande.
    Bor i Helsingborg så seglar mest omkring här. Har en Jp single thruster som större bräda på 92l. Frågan är om man ska gå under 80l till 75l på mindre bräda. Är lite orolig att den ska vara svårplanad då jag väger mellan 82 och 85kg. Segel sträcker sig från 4.0 till 6.1.

    Mvh Claes

    k-caesar svarade 10 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    21 april, 2014 vid 08:55

    Med din vikt behöver du inte gå under typ 85 liter för de segelstorlekarna.

    Eftersom du har en JP ST 92 skulle jag gå mot en bräda med lite annorlunda karaktär för att få ut både register och användningsområde ur ditt kit.

    Jag har seglat de flesta av Simmers vågbrädor – Quantum 85, FlyWave 85, Freegal 100 och nu senast Frugal 88. Dessutom har jag kört JP ST 92 och 83 (som jag gillade), så iaf vet lite om brädan du har.

    Vill du ha ett säkert kort med bra fart och register måste jag säga Quantum 85 för en man med din vikt, kommer även funka med 4.0. En riktigt bra västkustbräda i mina ögon och kanske den design som är mest allround av alla Simmers vågbrädor. Den enda “risken” jag ser är att den är såpass effektiv att din JP endast kommer användas med 6.1… Happy problems!

    Vill du däremot testa något annat som kanske mer kan utveckla din vågridning, och som jag mer ser som ett tydligare komplement till din JP, så tycker jag du ska överväga en Frugal 88. Även om de volym- och breddmässigt ser ut att ligga nära i storlek skulle jag säga att design och användningsområde skiljer sig rejält. För mer bränna runt, mindre vågor och fortfarande bra när det blir lite size e ju JP:n fin-fin. Men när förhållandena finns för riktig vågridning kommer en Frugal bjuda på egenskaper och kapacitet som helt enkelt inte finns i JP:n. De är ju olika.

    Jag måste medge att jag är helt såld på Frugal/Freegal och tycker de är sjukt kul att segla. De är klart annorlunda mot din JP, men det tror jag kan vara bra eftersom du är beredd att testa något nytt för att utvecklas. Jag tycker Freegal/Frugal är lättseglade, men har under ett antal år med twin/freestyle nog anpassat min teknik till att inte sätta mycket press på fenorna i lättare vind och för att komma iväg. Sätter man mycket press på fenor och gillar att lägga ner mycket rail i hög fart med tryck i grejorna kan jag se att vissa kan föredra en mer klassisk design. Så är inte fallet för mig.

    Fråga gärna om det är något mer specifikt du vill veta.

  • ola-h

    Medlem
    21 april, 2014 vid 20:03

    Masse har gett ett mycket bra svar. Jag skulle säga att Quantum 85 är det naturliga valet. Freewave är en bra brädan, men när du har JPn så är en Quantum ett bättre val. Fly 85 funkar också, men i praktiken är Quantum bättre för de flesta i Sverigevågor. Som Masse säger är Frugal 88 också ett alternativ. Tvärtemot vad man kan tro är det ingen dedikerad lättvindsvågis utan snarare en bra bräda för segling med drag och skulle alltså funka bra med JP:n som “reservalternativ”.

    Frugal är verkligen rätt om du vill utveckla din förmåga att rida vågor och göra tightare svängar. Men Quantum är ett säkrare kort och en kompetens, lättplanad bräda som även den kommer att vara betydligt livligare och svängigare än det du har nu.

    Men kan du testa en Frugal före köp som rekommenderar jag verkligen att du ger den en chans.

  • k-caesar

    Medlem
    24 april, 2014 vid 20:46

    Kanon summering…

    Funderar i samma banor och testade Flywave på Maui i vintras men det var inte mycket vind då så jag kan inte säga att jag fick tillräckligt med segling för att kunna säga särskilt mycket smart.

    Gillde den dock verkligen (seglar singel fin RRD Wave Cult 77 liter med några år på nacken) så funderar mycket på att byta upp mig…

    Tack för grym summering av brädorna!

    /Klas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.