Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sittsele Dakine XT Seat

  • Sittsele Dakine XT Seat

    Publicerad av john1 på 14 april, 2014 vid 16:09

    Jag föredrar sittsele framför midjesele. Skall nu köpa ny, kommer att segla allt från freerace med Futura 111 ltr till våg/freeride ner till 80 liters bräda.
    Har tidigare använt NeilPryde som fungerad bra, men funderar nu på att köpa Dakine XT Seat. Är lite osäker på om kroken blir för låg. om kroken är låg, finns andra att rekommendera?

    Tacksam för råd,
    JJ

    ola-h svarade 10 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    14 april, 2014 vid 16:47

    Yes, men jag är väldigt partisk…

    /JB

  • john1

    Medlem
    14 april, 2014 vid 17:34

    Till Jesper:
    Jo det låter intressant med “Yes”-selen. Ser att det är en “seatharness” och att det står Wave på baksidan: (http://www.hotsailsmaui.com/accessories.php?uid=6). Menar du att kroken är stabil i ett läge och något högre upp än en vanlig sitt-sele. Har du provat den själv eller använder du vanlig vågsele?
    Pga. två tidigare diskbråck är det viktigt för mig att jag för dragkraften längre ner än en vanlig midjesele. Är det ungefär samma pris som jag observerar från olika webbsidor?

    JJ

  • the_novice

    Medlem
    14 april, 2014 vid 18:10

    DaKine XT är en lite av en free-ride sele och har ett större ryggstöd (når ovanför svanken) och en mellan-hög krokposition, jmf med ren race sele. Positionen går även att flytta lite granna i höjdled då det finns två stroppar att trimma med. Den stora ytan över ryggen gör att kraften känns mindre och påverkar svanken mindre. Jag tycker den fungerar riktigt bra på stora segel, bästa sitt-selen jag har haft hittills…

    Hittar ingen bra bild på positionen, men här syns kanske lite (Formula och 10.0):

  • jesper-b

    Medlem
    14 april, 2014 vid 18:35

    “Yes”-selen är en utpräglad vågseglingssittsele. Den är mindre, mjukare och smidigare än en std-sittsele och kroken är ungefär så låg/hög som andra sittselar med kroken relativt högt. Sen går det ju alltid att justera lite.

    Anledningen till att den utvecklades var just att flera duktiga vågseglare hade börjat får ryggproblem och får man ner selen mot/runt häcken så avlastar det i stort sett hela ryggen MYCKET, även om selen är mjuk och smidig.

    Jag har provat den men kör med vanlig midjesele (även den ovanligt mjuk och smidig). Men TWS hårda argumentation för lågt placerad sele i vågsegling har fått mig att fundera på om jag inte ska börja med “Yes” så kallade wave-seat. I vart fall under en period för att verkligen kunna avgöra för/nack-delar.

    /JB

  • john1

    Medlem
    14 april, 2014 vid 20:47

    Tack båda för god information.
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2014 vid 05:23

    Jesper, hur förhåller sig den selen till den gamla vita Hot-sittselen som jag har någonstanns i gömmorna?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sittsele Dakine XT Seat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.