Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sjöbris – ingår den i väderprognosen?

Taggad: ,

  • Sjöbris – ingår den i väderprognosen?

    Publicerad av hydrolift på 22 juni, 2010 vid 08:21

    Har en diskussion med några polare angående sjöbrisen. Några säger att sjöbrisen är ett fenomen som inte t ex SMHI har med i sin prognos. Andra säger att den ingår i prognosen. Är det någon som har fakta i målet?

    Sjöbrisen kan, enligt wiki, nå mellan 5-10 m/s och uppstår lokalt vid kustbandet. Ska alltså denna läggas till den ordinarie vindprognosen? I sådana fall har vi ju helt plötsligt dubblat antalet surfbara dagar!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/sjöbris

    /Blåst

    hydrolift svarade 13 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • call3

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 08:32

    Det är lokala förhållanden som inte tas med i prognosen. Rätta mig gärna om jag har fel =)

  • litease

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 08:49

    Det stämmer att sjöbrisen inte tas med i prognosen. Den är alldeles för lokal och kan skifta enormt mycket beroende på hur landskapet ser ut på just den lokala platsen. Därför går det aldrig att ta med en sådan i en generell prognos. Är det rätt förhållanden, kan du säkert räkna med en sjöbris.

    Någonstans skall jag ha information om när sjöbrisen är som mest gynnsam, men om jag inte missminner mig är det i Göteborg när grundvinden ligger på från nordöst till öst med upp till fem meter. De andra delarna spelar självklart också in; klart väder, varmt land/kallt vatten.

  • happyfish

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 10:03

    Har också undrat om det inte finns modeller för sjöbris men har inte hittat någon “brisprognos”. Vore skoj att veta vilken typ av grundvind och riktning som krävs vid en viss spot för att det skall bli bra bris.

    Som Litease skrev så verkar det vara nordlig vind av något slag som gäller för västkusten. Vet inte om jag lyckades tolka det rätt men ser man på
    [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Corioliseffekten[/ame]
    så borde väl en uppvärmd landmassa (lågtryck) såsom Sverige krävs grundvind från nord på västkusten för att få en förstärkningseffekt. (Motsatt på östkusten). Östlig vind på västkusten borde väl ta ut brisen?

    Vore även intressant med lite observationer från folk här på forumet. Klagshamn sägs ju t.ex. ha någon typ av juste bris på SÖ vilket inte stämmer med någonting alls :-).

    //Tobias

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 10:29

    På Haga Park kan vi få sjöbris på Syd-Väst-Nord.

    Men den blir oftast bäst på Syd vind.

    Alla som var på Öland Kite Jam i år, fick uppleva hur det kl 13:05 började blåsa.
    Då var det klart väder med en grundvind på 2-3 m/s från syd, det brukar dagar som dessa börja blåsa mellan kl13:00-14:00.

    Hos oss är sjöbrisen som bäst mellan April-Juni, i Maj blåser det ca 5-6dagar i veckan.

    Skall man åka på semester till Öland borde man planera in den i Maj. :cool2:

  • tobiase

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 11:45

    Hur ser de optimala förhållandena för sjöbris ut i Habo?

  • litease

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 12:43

    Ett försök för er som undrar lite mer om hur sjöbris uppstår och hur man kan “förutspå” sjöbrisen:

    Sjöbris uppstår när solen värmer upp marken över land. Som alla vet stiger varm luft och ny luft måste fyllas på underifrån. Denna luft tas från havet. Den varma luften som har stigit över land åker ut över havet där den kyls av av det kalla vattnet. Den kalla luften sjunker ner till ytan, där den återigen åker in över land. När den kommer in över land värms den upp och stiger. På så sätt uppstår ett hjul där varm luft över land stiger ut över havet, kyls ner och sjunker och blåser in över land. Svårt att förklara utan bilder.

    Ju större skillnad det är mellan hav och land i temperatur, desto större effekt. Eftersom vattnet tar längre tid att värmas upp än land, är denna effekt som störst på våren/början av sommaren.

    Det går att förutse när sjöbrisen kommer genom att det bildas små puffiga moln över land som sedan blåser ut över havet. När dessa har nått kusten (ungefärligt), kommer vinden att vrida för att efter cirka en timme stabilisera sig och komma rakt utifrån havet.

    Hur stark sjöbrisen blir beror främst på två faktorer. Dels något som kallas konvergens och divergens som hör ihop med det happyfish säger om corioliseffekten, dels vindens riktning och styrka. Jag lär mig aldrig vad som är vad om konvergens och divergens, men det spelar mindre roll i sammanhanget. För att sjöbrisen skall vara så gynnsam som möjligt skall grundvinden blåsa ut den uppvärmda luften över havet för att “starta igång” hjulet. Detta innebär frånlandsvind. Vind som kommer från land ut över öppet hav kommer att, enligt Coriolis, vrida åt höger. På västkusten innebär det att vind som kommer mellan nord till öst vrider ut mot havet, mellan öst till syd vrider in mot land. Den senare missgynnar sjöbriseffekten. För östkusten gäller det motsatta. Gynnande: Mellan sydlig till västlig vind, missgynnande: mellan västlig till nordlig vind. Pålandsvind är alltid missgynnande.

    Det kan tyckas lite smått motsägelsefullt att sjöbrisen gynnas av frånlandsvind (sjöbris innebär alltid pålandsvind). Är grundvinden en starkare frånlandsvind (ca 5-6 meter/sekund och uppåt), orkar inte sjöbriseffekten dra igång och sjöbrisen uteblir. Är det helt dött blir det sällan heller en kitevänlig sjöbris.

    För att veta hur det kan bli på din lokala spot behöver du dels ta hänsyn till den lokala omgivningen, men även hur kustremsan ser ut. På större sjöar kan det uppstå lokala sjöbriseffekter, där varje del av sjön har sin egen sjöbris. Framåt senare på eftermiddagen kan “sjöns sjöbris” ersättas av kustens sjöbris (så är till exempel fallet med sjöarna inåt Göteborgsområdet).

    Hoppas att det här inlägget ökar förståelsen om hur vindar och effekter uppstår, samt ger er några dagar extra ute på havet!

  • happyfish

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 13:07

    Tack Litease för din förklaring. Håller med om att det känns lite konstigt att det skulle vara frånlandsvind som kickar igång effekten. Iofs är det ju viktigt att den varma luften på högre höjd över land också drivs ut till havs så man kan ju se det så. Kan det inte fungera på NV också så att kall hafsluft trycks in på låg höjd över land? Får studera framöver om det verkar stämma. Bara den kickar in är man väl nöjd men har fastnat i att jag vill kunna förutspå den bättre.

    Har också Habo som hemmaspot så det vore ju intressant att höra vad ni upplevt där. Om det stämmer, Litease, så skall vi väl kolla på en varm dag med lite NÖ/Ö grundvind.

  • Kjello

    Gäst
    22 juni, 2010 vid 14:25

    Jättetack för förklaringen, även lite kul ibland med ingen riktig vind alls ( har en gammal PanAm, stor bräda med ), och kan brädsegla snabbt över spegelblankt (med “bara” sjöbrisen, vind endast nära land ) trixigt kul, sen senare på kvällen (solen gått ner) då kommer landbrisen, men den kan sträcka sej lite längre ut, i princip tills den krockar (tas ut från landbris från andra hållet, vinden kommer från alla håll, alltid från närmaste land ), kan även blåsa på bra, vid optimala platsen för tillfället, med bra fart på plattvattnet.
    Lite som att spela labyrinten med kulan (jag är kulan) “akta grynnan” (hålet), lite kul.
    Om man ska prata om uttråkade tillfällen, ha något att göra på vattnet.

    Chit vad pratar jag om, här i Kiteforum.

  • hydrolift

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 06:27

    Som sagt, tack Litease. Tycker oxå det låter motsägelsefullt att om “grundvinden” är ostlig (i Gbg) så förstärks sjöbrisen. Men eftersom jag tillbringar mycket tid här så vet jag oxå att en västlig “grundvind” förstärks av sjöbrisen framåt lunchtid.

    Tillbaks till ursprungsfrågan: Ingår sjöbrisen i prognoserna för kustvädret? Har försökt googla lite men har inte hittat någon officiell förklaring. Några här säger att den inte ingår men som utpräglad skeptiker ut i fingerspetsarna skulle jag gärna se lite referenser till detta påstående.

    mvh

  • platslagarn

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 11:00

    den ingår inte. ring själv och snacka med smhi.dom e jätte snälla.011 – 495 82 00

  • richard-m

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 14:36

    Enligt nedanstående länk ingår sjöbris i WRF modellen (som finns på bla Winguru), frågan är bara om funktionalitäten används…

    http://www.mmm.ucar.edu/wrf/users/wrfv3/updates-3.0.1.html

  • Kjello

    Gäst
    23 juni, 2010 vid 14:51

    Tackar visste inte att WindGURU va så bra, ,eller vad WRF betydde,
    inte undersökt funktionerna, ny med WindGURU PRO, betalade 2år igår, kostade 322 kr
    stor skillnad på WRF prognosen, efter PRO-version, inloggad.

    WRF 27 km
    Forecast based on WRF model with 27 km resolution. Updates 4 times per day and offers forecast for 78 hours. Map shows the area covered by the model.

  • jenselias

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 18:37

    I den muntliga prognosen på SMHIs sjörapporter händer det att de säger ungefär “lokal sjöbris kan förekomma”. Mer än så blir det aldrig.

    Efter Litease fina genomgång är det bara lite jag kan komma på att tillägga. Ett normalt tecken på att sjöbrisens “motor” är igång ser man på att stackmoln (väl definierade molntussar) dyker upp efter en i stort sett klar förmiddag. Dessa står oftast antingen helt still eller tar sig långsamt ut över havet, alltså mot vindriktningen (sjöbrisen) på låg nivå.

  • hydrolift

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 06:51

    Ok, thanks!

    En annan tanke – Vindriktningen bör ju också påverkas när sjöbrisen drar igång (enligt wiki o text ovan). Måste förmodligen tas med i beräkningen när man väljer spot eller har sjöbrisen bara en marginell påverkan?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sjöbris – ingår den i väderprognosen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.