• s19

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 09:31

    Dessa förslag har jag inte sett innan. De är iallafall bättre än de som fanns innan. Ett av de gamla utgick från stranden på norra sidan och hade då helt förstört detta ställe. Dock tror jag inte att dessa nya förslag kommer att påverka vinden och vågorna på norra sidan särskilt mycket. Tänk på vintern med alla båtarna upplagda och det stör ju inte jättemycket (mer än på när det ev vrider mer mot sydväst) så tror inte byggnaderna i förslag 2 kommer störa jättemycket heller. Dock svårt att avgöra höjden på byggnaden. Av bilden att döma så ser det ju nästan ut som att scouternas hus påverkas. Nån som vet?

    Förslaget på vågbrytaren kommer påverka minst tror jag! Kan ju hoppas på det! Men har svårt att förstå dessa planer… Tycker det är lite hybrisidioti…

  • klint

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 14:30

    Ok, jag uppfattade det som om förslag Nr 2 skulle gå 90 grader rakt ut från piren men kan också ses som att badhuset går längs med piren vilket vi verkligen får hoppas på att så är fallet om planerna blir verklighet …

  • s19

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 20:52

    Fan Andreas… Nu gjorde du mig nervös… Men varför skulle man lägga det ut från piren? På bilden tycker jag det ser ut som byggaden ligger väster om jollebryggan men i texten står det öster om… vilket betyder närmre stranden… Konstigt at de inte utnyttjar ytan där badhytten låg istället!? Eller vågbrytaren som i första förslaget. Känns som de kommer förlora båtplatser och på sommaren en del av husbilsparkeringen om man ska tro att det ska ligga öster om jollebryggan (förslag2)…
    Ser konstigt ut också… var har hamnmuren tagit vägen på förslag nr2? Har man bara inte lagt in den eller ska man riva delar av muren tro?
    Jag hade glömt detta skitpåhitt…. Grr…

  • s19

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 21:54

    HAr kollat på kommunens hemsida lite. Verkar som man ska arbeta vidare med förslag nr 2… Verkar som många inte hört talas om detta och nån som tyckte det luktade svågerpolitik… Ska faktiskt ringa kommunen och fråga imorgon om hur tanken är med placeringen…

  • klint

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 05:56
  • jseeberg

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 18:43

    Satte nästan morgonkaffet i vrångstrupen när jag läste sydsvenskan…

    Tror inte att sista ordet är sagt ännu. Det sämsta förslaget (ur en surfvinkel) verkar i alla fall vara det som har klubbats igenom i kommunstyrelsen.

    Som privatperson är möjligheterna för ett överklagande begränsade om man inte är direkt berörd (tex äger närliggande fastighet). Däremot som förening är möjligheterna lite fler. Vi kanske skulle gå ihop å bilda en förening/organisation?

    Det bästa förslaget, om det nu nödvändigtvis måste byggas ett badhus, borde vara det första alternativet med tanke på parkering, logistik osv. Kommunen vill väl inte använda södra sidans parkering som båtuppställningsplats? Har svårt att se fördelarna med ett badhus på norra sidan annat än en vacker solnedgång från bastufönstret.

    En detalj som det inte nämndes något om är att det förmodligen dessutom kommer att vara ett avspärrat område utanför dvs. det som kanske inte ser så illa ut kanske i verkligheten betyder 100m eller mer. Som konsekvens hamnar vindsurfet uppe bland nakenbadarna.

    Någon som vet hur Falsterbonäsets naturvårdsförening ställer sig i frågan? Dom är remissinstans vid fastställande av detaljplaner. Någon detaljplan är inte gjord ännu enligt artikeln. Innan detaljplanen är fastställd finns möjlighet för synpunkter.

    Hörs /Jörg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.