Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad på segel och segel?

  • Skillnad på segel och segel?

    Publicerad av malibu på 24 augusti, 2014 vid 06:33

    Det är kul så här i början när man lär sig nya saker varje gång man sticker ut.

    Jag har kämpat med, vad jag har förstått nu, är en tung rigg. Jag körde my annan mast och segel sist, och även om det var betydligt större var det att byta en ladugårdsdörr mot en fjäder.

    Men jag fattar inte varför.

    Masten var betydligt lättare, men det är ju ingen tung pryl egentligen.

    Jag lyckades rigga seglet bättre. På det gamla blir det oftast så att jag inte får de nedre lattorna över masten, vilket gör att seglet måste fyllas av vind för att det ska vrida sig rätt (om ni fattar).

    Det är hål i mastfickan så den kan nog fyllas av vatten.

    Jag gissar att allt det här är bidragande orsaker, men är osäker. Skillnaden var verkligen enorm! (Vilket var glädjande för jag fattade inte vad jag gjorde för fel innan. Ibland är det faktiskt utrustningens fel! 🙂 )

    malibu svarade 9 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • emmhmms

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 08:27

    Handlar inte bara om vikten på sakerna utan i vilken riktning seglet levererar kraften. Ett felriggat segel överför inte vindens kraft i tillräckligt hög grad framåt.

    Titta på den här bilden, “Net force” vill man få så mycket framåtriktat det går. https://sites.google.com/a/wildblue.net/hedgehogia/yurt/wind2.jpg .

  • malibu

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 09:11

    Ska tillägga att jag i första hand tänker på upplevd vikt i vattnet, alltså inte under segling.

  • robin

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 18:09

    För lite nedhal (lattorna ligger framför masten) gör att det är för mycket buk högt upp i seglet och det känns genast jättetungt. Dessutom får det sämre prestanda i precis allt. En dålig mast kan också ge en tyngre känsla än vad man kan tro av mastens vikt.

    Hål i mastfickan kvittar, det kommer in vatten genom de hål som finns, men det rinner ut så fort seglet kommer upp ur vattnet. Bred mastficka (racesegel) kan däremot göra att seglet blir tungt att få upp ur vattnet så högt att vattnet rinner ur, men det verkar inte vara fallet här.

    Storleken på seglet gör också jätteskillnad, men jag tolkar ditt inlägg som att det större seglet känns lättare än det lilla – det är generellt rätt udda. Var ditt gamla lilla segel från 80-talet?

  • malibu

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 06:48

    Ja, det gamla är en 5.0 från ca 95 och det nya är 6.4 från 04.

    Men du har helt rätt i att det blir för mycket buk i 5:an. Får nog ta ett snäpp till på mastfoten nästa gång.

    Och det verkligen oerhört stor skillnad!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad på segel och segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.