Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader på brädtyper

  • Skillnader på brädtyper

    Publicerad av bobby__ på 14 mars, 2012 vid 14:32

    Hej,

    Jag har bestämt mig för att köpa lite större grejer för att kunna ha mer tid på vattnet och slippa ångesten när man måste jobba och det blåser bra. Helt enkelt skaffa utrustning så att man kan segla även om det bara blåser 7-8 vilket det gör ofta.

    Så nu till min fråga.

    Vad är skillnaden på slalom och freeride och alla andra större brädor?

    Började på en mistral screamer 117 liters freeride för många år sen och det är något i den stilen jag letar efter igen men funderar på om jag likväl kan ha en slalom.

    tack

    sailortrash svarade 12 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • luwa1111

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 15:02

    RRD:s nya Firemove är en fantastisk bräda! Finns i 100, 110 & 120 liters varianter. Testa en så kommer du skaffa en!

  • bicless

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 23:12

    Slalom
    Brädan är shapad för bra toppfart, acceleration och bra kryssförmåga. Men man ger avkall på förlåtande egenskaper. Svårare dra rigg, krävs mer teknik för att plana, krävs mer teknik för att åka i choppiga förhållanden. Brädan krånglar mer om du inte gör det mesta rätt.

    Freeride
    Klart mer förlåtande än slalom. Man kan stå lite tokigt och den funkar endå. Mjukare gång, klarar vågor och chopp bättre. Planar tidigt passivt, dvs krävs inte så mycket teknik för att plana. Man ger avkall på maximal fartpotential som är högre på slalom. Många kör dock lika snabbt eller tom snabbare på en freeride, speciellt i choppiga förhållanden eftersom slalomen kräver rätt mycket av seglaren då. En slalom höjdar bättre med rätt teknik.

    Freerace
    Mellanting. Lånat några egenskaper från slalom och några från freeride.

    Freemove/Hybrid
    Här har man också mixat 2 kategorier. Ofta freeride eller freerace med wave. Wave liknande tail dvs tunnare och mer avslutande rumpa med smalare kanter för mer manöverförmåga exempelvis. Men en smal rumpa ger mindre förlåtande bräda. Sen sjunker igenom lättare och därför svårare fullplansjippa än en bred så man ger avkall på nått samtidigt som man får mer action i svängen och mer move i den.

    Screemer skulle jag beteckna som freeride med lite lutning åt freerace. Screemer har funnits i en evighet i massor med olika former så en del var mer speediga och en del mindre. Hade en 2004:a ett tag och den grymt lättkörd. Rätt stel vilket säkert bidrog till trygg gång, lätt åka snabbt på upp till en viss fart sen tog det stopp.

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 03:55

    Firemove skulle kunna vara just det du behöver. Försök få prova en. Annorlunda och fantastiskt skojig bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 08:05

    Här var det rakt in på prylfronten och till och med specifika brädor direkt….

    Var seglar du? Vad är du ute efter med din segling i 7-8 sekundmeter? Fart, manövrar, cruising, lite av varje? Vad har du tänkt för segeltyp och storlek? Vad fåre kosta? Vilken är din nivå och vikt? Vad har du för andra prylar, om några, dvs nästa steg är väl en mindre bräda?

  • sailortrash

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 09:23

    om du vill ha mer tid på vattnet så köp formula eller bred slalom, 130 l +. garanterad planing i 7-8, om det är “lite” vind i halmstad..

    i stockholm är 7-8 en bra vind, men då står man still på en freeride<130 l, eller planar i byarna endast. jag tror det beror på att freeride är så smal i häcken att den inte bär upp planingen i vindhålen, sjunker ner direkt. sen är de ju lite snällare att gippa med och i chopp, men man kan ju inte få allt.

    jag dubblade mina planingsdagar när jag bytte till formula, och har dubbelt så mycket planing som min kompis som jör 155 l fanatic shark. (samma volym som min fanatic falcon formula)

    det är bredden (framför allt i häcken) som ger planing på bekostnad av “bekvämlighet”, så kör på slalom om du vill plana i lättvind.

  • nachoman

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 10:14

    Jag vågar faktiskt hävda att jag planar alldeles finfint i 7m/s på min JP Freestyle 109 Pro (2007) med 6,5m2 med mina 72+ kg. Den är iofs väldigt lätt och bred (påminner faktiskt en del om formerna för den nya Firemove).
    Ville bara säga att det finns alternativ till Formula och stora Freeridebrädor för detta ändamål. Men återigen, vad vill du ha ut av seglingen i detta vindregister? Det får nog ändå styra vilken typ av bräda du skaffar.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 mars, 2012 vid 08:16

    Fast i 7 m/s börjar ju en formula nästan bli överriggad.

  • sailortrash

    Medlem
    16 mars, 2012 vid 08:43

    formula är ju alltid överriggad….det är ju hela poängen. det kompenseras ju av bredden och mastodontfena på 70 cm. det är också därför den behåller planing när vinden går ner till 5-4 m/s. fenan ger lyft, bredden på brädan hindrar den från att sjukna ner som en bräda med smal häck gör. segelstorlekarna talar ju för sig själva..

    jag tycker formula går som bäst i 7-8. uppåt 10 m/s har jag kört med 8.5 och 9.0, men jag måste köpa en mindre/mjukare fena eftersom jag fick några flygturer i somras och det är svårt att kontrollera lyftet. oavsett segelstorlek.

    vist går det att plana med en jp 109….i byarna..men sen sjunker den ner när köksdörrarna planar vidare…alla som har sett formula in action vet att det är sant

  • sailortrash

    Medlem
    16 mars, 2012 vid 08:46

    sen betyder ju inte det att formula är det roligaste på vattnet…men planing leverar det ju, och att stå och guppa är ju helt demoraliserande.

    jag tycker bättre om mindre brädor, mindre segel och mera vind. men hufvudstaden levererar ju helt enkelt inte som öland eller götet…eller halmstad!

  • rmz

    Medlem
    25 mars, 2012 vid 19:21
    Luwa1111;683647 wrote:
    RRD:s nya Firemove är en fantastisk bräda! Finns i 100, 110 & 120 liters varianter. Testa en så kommer du skaffa en!

    Lånar tråden lite!
    Någon som provat en RRD firemove 100 eller 110 Ltd?
    Har jp exiteride 110 fws som måttstock var det gäller plattvattenbräda!
    För egen del ska jag bara ha den till mitt största segel 6.3(kanske 5.5 nån gång)!
    /Per

  • tea-bag

    Medlem
    25 mars, 2012 vid 21:10

    Jag har testat den, och även JP X-cite.

    Firemove är lite mer action i, snabbare svängar, planar tidigare. Misstänker även att den är lite snabbare.
    Nackdel mot X-cite är möjligen att RRD:n är lite känsligare för trim. Den har smalare kanter så gör du fel går det åt hvete snabbare. Men totalt sätt rätt förlåtande och lättkörd.

    Gillade firemove, svagheten förutom att den är lite trimkänslig då är att den inte är lika snabb som de freerace jag kört typ Exocet Sl sport, RRD X-fire etc. Men det är ju en movebräda, inte race så man bör inte räkna med att slå de brädorna i toppfart.

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 mars, 2012 vid 21:12

    Eftersom du säkert redan har en liten bräda skulle jag satsat på något rejält stort som garanterat funkar. Jag kör själv formula, men eftersom andra redan skrivit om det tänkte jag nyansera till det hela lite.

    När jag är utomlands på hyrcenter och vinden är halvdålig någon dag brukar jag slå en snabb blick på surfare som surar på stranden. Sedan letar jag fram en riktigt *bred* freeride/freerace/slalom/whatever och tvinga personalen (som trodde att de fått en slödag) att sätta på den största fenan de har (kanske blir 54-58 cm) och flytta ut+bak stropparna max. Och sedan ett segel någonstans 8.2-9 kvm och släppa ordentligt på det obligatoriskt tysk-tillplattade vågseglningsuthalet som brukar vara regel.

    Det brukar med lite tur kunna bli typ en JP Xcite-ride/Supersport, Starboard Futura, Fanatic Ray på 140+ liter och Neil Pryde Hellcat/H2. Är det tveksam vind tar jag mycket hellre en 3 år gammal blåslagen Futura 155 med bottenskrapad fena än en kartongny Starboard Carve 120-130 som personalen brukar tendera att pusha fram i sådana lägen. Brukar väldigt ofta gå att klämma ut lite planing om man är villig att pumpa lite.

    Om du vill köpa dig “planingsgaranti” (men inte vill köra formula) skulle jag gå på en bräda med bred akter, trycka på största fenan som är rimlig och skaffa ett stort bukigt 2-cambersegel.

    Sedan tycker jag uppenbarligen själv att formula är jättetrevligt, men alla kanske inte vill åt det hållet.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 07:06

    Stefan – Dina kloka ord borde låta som musik i allas öron men vi vet att så inte är fallet. Det verkar hela tiden finnas en förhoppning om att mindre brädor ska ge den planing som alla, såväl åldermän som yngre, vill åt. Man vill gärna tro att det ändå borde finns någon speciell bräda som inte har volym och bredd men som ändå planar lika tidigt som de större och med ett inte för stort segel dessutom. Åldermännen i församligen kan ha den fördelen att år av bomkörningar och plöjande utan planing ändå skapat viss insikt kring det faktum att bredd och volym faktiskt spelar in, hur töntigt det än kan upplevas!

    Som väl är har utvecklingen ändå gått åt rätt håll. På 80-talet blev ju funboard-brädorna bara mindre, tunnare och smalare. Det senaste årens utveckling är mycket positiv och där kanske RRD Firemove är ett exempel på hur man satsar på bredd, även i storlekarna 100-120 l. Samtidigt är det nog så att det krävs lite större volym för att få fullt ut av säsongen.

  • sailortrash

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 07:21

    i stockholm väljer jag också hellre en fossil formula än en kartongsny freeride…

    freeride konceptet funkar inte i ostadiga eller (och svaga vindar. detta blir uppenbart mellan 155 fanatic shark och 155 fanatic falcon formula. samma volym, samma konstruktion (ja kol-sandwich i sharken oxå), endast shapen och fena som skiljer och total skillnad i planing. en klassisk freeride shape funkar helt enkelt inget bra, det är därför de börjar dyka upp fler och fler slalomhybrider (tror jag), och de “nya” brädshaperna som har skapat flera trådar, ex. JP superlightwind ser fan exakt ut som en omodern formula från typ 05,06, och körs med nästan lika stor fena.

  • cosmosurfer

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 09:13

    Låter som om ni nu diskuterar extremtidig planing i 4-6 m/s medan trådskaparens frågeställning gällde kring 7-8 m/s. Behövs väl inget specialkoncept för planing i 7-8 m/s.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader på brädtyper

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.