Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader på brädtyper

  • stefanlindmark

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 12:56

    Inte om det är stadig grundvind 7-8 m/s, dvs i praktiken kanske det som prognosen säger 7-10 m/s. Västkusten kanske har bättre prognoser, men här i Stockholm kan det lika gärna bli 4-6 som 8-12… eller inte förresten, nästan alltid 3-5.

    Märks det att vi är några luttrade inomskärsseglare från Stockholm här i tråden eller? 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 13:55

    Cosmosurfer – Du har rätt i att vi kanske spårade ur lite åt lättvindshållet = Under förhållandet 7-8 m/s fungerar det mesta!

    Samtidgt är det som Stefan säger ofta istället 3 -5. I det undre registret där krävs en Formula. I det övre kan det gå med en SLW. Jag spenderar ätt mycket tid i skärgården och rätt ofta syns inte de vita gässen som indikerar minst 7 m/s.

  • sailortrash

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 18:38

    fast jag måste nog ändå klassa 7-8 som relativt lättvind, även vid stadig 7-8 så känns ju 7.5 -9.0 helt normalt på ca 130 liter..

    fast som sagt, STADIGA vindar upplever jag nästan aldrig inomskärs…alla öar sabbar stadigheten även om det är bra krut i byarna…

    i somras körde jag 7.5 på 120 jp funride i 8-9 ca på haga…ingen vidare bräda men storlekarna kändes helt ok. skulle inte direkt ha mindre grejer i 7-8, och jag väger ca 77, ca 185

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 19:13

    Man kan nog inte kalla 7-8 m/s som ren lättvind! Jag vet inte om begreppet lättvind är definierat i m/s. Kanske kan man säga att 7-8 m/s ligger i övre lättvindsregionen. Jag vet inte…

    Segelstorleken är väl individuell, anpassad till vilken bräda man kör, hur duktig man är, hur stark man är, hur stor man är, hur tung man är, hur bekväm man är, hur länge man har tänkt orka segla mm. En rutinerad vältränad stor stark man som gillar utmaningar och bara avser köra en timme kan väl rigga på rejält, eller hur…?

  • sailortrash

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 07:40

    7-8 klassas nog frisk/god (sjö)bris om vill snacka terminologi. tror att smhi har en klassificering på sin hemsida.

    klart vikt och längd och teknik spelar in, men det finns ju tumregler för segel/fena/vindstyrka. tycker att är hyffsat bra faktiskt, iallafall om man är lite grön.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader på brädtyper

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.