• oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:40

    Vi kanske ska börja med att hitta ett format som genererar många aktiva seglare först. Sedan kan vi kanske fundera på att sälja inträdesbiljetter och TV-rättigheterna. ; )

    Gör det så enkelt och billigt som möjligt = slalom-åtta + “Slalom 21”.
    Koppla ihop 2-4 klubbar som arrangerar varsin deltävling med både speed och slalom. Skit i priser och elände och satsa på “kärnverksamheten”.

    / Patrik

  • the_novice

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:47

    Så som racen körs i sverige, med minst en 1 km ut tillstarten, onshore vindar och ingen speaker på land så är det ju helt omöjligt att ens försöka följa med från land.

    När SM avgjordes Båstad (i sideshore) så var vanligaste frågan på land; “Är det någon form av tävling här idag eller…?”

    Fanns väl inget på land som tydde på att det var en tävling utöver invationen av bilar och prylar, sekretariatet gick ju inte ens att hitta för oss tävlande om man inte hade varit där tidigare…

  • jester

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 18:14

    Men skall det inte vara kul o köra?? Även ifall jag är stor, så är det ju bra mycket roligare att köra mindre bräda i över 10 m/s. Att då köra med en 80 cm bräda lär ju inte tilltala sådär många. Vi har idag ingen som seglar PWA Slalom 42, är det inte ganska naturligt att köra med samma förutsättningar som det är där? Med förhoppningen att någon tar klivet ut i vida världen? Markus E har ju visat att svenskar hävdar sig riktigt bra genom att göra en utmärkt tävling på Fuerte.

    Tycker Slalom 42 formatet verkar väldigt lyckat, och skulle jag börja tävla slalom, så hade det varit absolut roligast.

    Salom 21 kan däremot vara ganska lyckat på klubbnivå. Men regga bräda innn säsongen? tror inte det, va? SÅ dyrt är det ju inte med utrustning trots allt, och i hårda vindar så duger beggad utrustning fint, prcis som Rasmus skriver.

  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 18:21

    Grejen men slalom är ju att vem som helst kan vara med med sina freeride eller freestyleprylar. Det blir skitenkelt att köra en amatörklass utan en rejäl investering från de tävlande. I formula så måste du ha en formula för att överhuvudtaget ta dig runt banan.

    Vi kör klubbrace i slalom med alla möjliga prylar och alla tycker det är skitkul. Vi är 5 st som tävlat i formula vara 4 lagt av för att de inte tyckte det var kul. Formula har ju trots sin “enkelhet” med 1-3-3 och enorma vindregister inte lyckats attrahera speciellt många tävlande.

    Jag tror stenhårt på slalom och långdistansrace då det inte behövs specielutrustning för att vara med. Formula är inget att än “top of the line” prylar.

  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 18:38

    Faktum är att det med enkel matematik borde vara dubbelt så dyrt att ha dubbelt så mycket brädor/segel. Eller är det jag som är helt körd?

    Självklart är det roligare med en Falcon 95 i 15 m/s, men ärligt talat i Sverige skulle det handla om den typen av förhållanden 1 gång av 10. Men nu handlar det om att få igång lite tävlande. Flera jag talat med har sagt att om det handlade om en bräda o två segeldå skulle de kunna tänka sig att tävla.

    Att Rasmus snackar om att det är OK med beggade prylar i hårdvind känns väl inte som han har på fötterna. Faan Rasmus du kör ju fortfarande omkring på CLS-brädan du köpte av oss på “Alpin” för tio år sen. Eller? : )

    Rent statistiskt borde tävlandet i Sverige handla om vindar mellan 7-10 m/s.

    Varför inte börja med sl 21 och om det blir en succé kan man gå vidare med sl 42.

    Whatever

    / P

  • tobhed

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 19:23

    Bra diskussioner nu – själv är jag en återfallssurfare som inte har surfat på 14, men har nu stadigt surfat så ofta jag har kunnat det senaste året.

    Visst finns det en klick människor som har möjligheten att ha en uppsjö av brädor, segel mm och som kommer göra allt för att vinna, men fördelen med just slalom är ju att man i princip kan ställa upp oberoende av vilket material man har – det är en gren för “alla” (inklusive publiken).

    Själv, och säkert många med mig, kommer att lägga tonvikten på att det är kul att träffas, spana in material, kul att köra ihopa, festa etc – saker som samtidigt får vår sport att synas som får andra att tänka “fasen, det där vill jag också vara med på”.

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 22:20

    Oåxen…..Du är inne på helt rätt spår… Börja med SLALOM21 och kör det en säsong. Blir intresset stort så kan man som du säger gå vidare med SLALOM42. Tror att i slutänden så är SL42 mer optimalt. Det kommer alltid finnas de som vill optimera sin utrustning oavsett vilken form man kör. Skulle rekommendera att man får regga in grejer för varje tävling som man gör i Formula. T ex 1 bräda, 2 riggar och 2 fenor.

  • oaxen

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:06

    Japp. Självklart skulle man få svårt att ha någon annan gång än att regga utrustningen inför varje tävling.

    LinSurf, tror jag, kan tänka sig att arrangera en dylik tävling. Vi var på väg i år men hittade ingen ledig lämplig helg.
    Formula har vi sagt nej till, delvis för att det är så få som tävlar. Som vanligt är väl problemet att de som kan tänka sig att hjälpa till med organisationen också vill tävla. När vi kör våra egna tävlingar löser sig alltid detta.

    / Patrik

  • koa

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:10

    Slalom 21 tror jag på!
    Mindre prylar och mer segling.

    MVH

    Calle N

  • imported_macts

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:36

    Tycker att detta är en svår fråga. Vore kanonskoj om det gick att få till något. Jag kan tycka att till en början så kanske man inte ska ha några begränsningar alls utan låt alla vara med på det dom vill. Sen bör man inte starta race där enbart formulasnubbar planar.

    Det viktigaste är ju att få folk att vara med och det roliga med slalom är ju att man faktiskt kan vara med på freestyle/freeridebrädor också.

    Någon skrev tidigare att det kanske kan kombineras med typ GPS-speedtävlingar och det låter spännande. Kanske går att få till en liten serie typ Mellansvenska-konceptet som körs i formula.

  • larry

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:45
    Oscar wrote:
    Grejen men slalom är ju att vem som helst kan vara med med sina freeride eller freestyleprylar. Det blir skitenkelt att köra en amatörklass utan en rejäl investering från de tävlande.

    Slalom Rules.

    Slalom är enligt mig den “rätta” tävlingsformen i vindsurfing. Det är så jag vill se vindsurfing representerat. Snabbt och lätt att fatta.

    Korta banor nära land. Det är bra för publik, intensitet och ställer mindre krav på prylar. Ibland start och mål på stranden samt en boj innanför vågor är moment som kan vara roligt att ha ibland.

    Om det sen heter 42 eller 21 eller är materialobegränsat spelar inte mig någon roll, men det är väl smart att välja en form som man kan ta steget vidare ut i värden om man är elitsatsande. Jag tycker det viktigast är att satsar på AMATÖRKLASSER och föreningsverksamhet för att höja intresse och återväxten. Med slalom som diciplin tror jag att detta underlättas.

  • imported_macts

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:51
    Oåxen wrote:
    Japp. Självklart skulle man få svårt att ha någon annan gång än att regga utrustningen inför varje tävling.

    LinSurf, tror jag, kan tänka sig att arrangera en dylik tävling. Vi var på väg i år men hittade ingen ledig lämplig helg.
    Formula har vi sagt nej till, delvis för att det är så få som tävlar. Som vanligt är väl problemet att de som kan tänka sig att hjälpa till med organisationen också vill tävla. När vi kör våra egna tävlingar löser sig alltid detta.

    / Patrik

    Tror alldeles säkert att TungSurf, Gefle kan arrangera en tävling också nästa år….ett par intresserade klubbar till så har vi ju en Cup! Kom igen ÖWC, GWC, Järfälla, Lidingö mfl!!

  • klang

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:59

    Tjiip, jag håller med Tobhead.

    Den här prestationsångesten som vi odlat i unga år ställer till det för många plånböcker. Låt de som lägger 100% på vindsurfingen vinna och slåss om täten, vi andra kan brottas i en klump kring gipp-märkena, jag kommer ändå lägga mig där och blocka om jag hinner dit först ;-).

    En annan sak som säkert hindrar klubbar från att arrangera tävlingar är ju förstås vilka krav vi kräver på dem. Om det räcker med ett sekreteriat + bojar + båt med dommare så är det nog fler som känner sig manade. Allt annat runt om kring blir lätt extra jobb och en ekonomisk investering som inte går ihop om det inte blåser, för vem kör 30 mil om DMI säger 100% stilltje…

    Nu har vi just precis avverkat freestyle SM + F2 Speed Challenge (som jag tyckte var grymt kul) så många av oss i LBWS har många poäng att samla ihop där “hemma”… vissa har säkert inte kommit upp till 0:an ännu ;-).

    Men oavsett så är jag jäkligt sugen på en tävling i slutet av oktober/början av november i Habo/Klagshamn. Tror att Klagan är bäst faktiskt… och de har en massa rutin från klubbrace, pigrace, och en massa annat kul.

    /Klang

  • joth

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 13:08

    Låter interssant med Slalomtävlingar. Men hur får man med stora massan som inte har all utrustning etc. Kan bara titta på mig själv. Har utrustning för att kunna segla i åtminstånne 7-15m/s men det är knappast slalomutrustning. Hade varit med för det roliga i det. Men sedan har vi det där med att viga ett antal dagar åt tävling. Jag hade inte tvekat att vara med åtminstånne på de tävlingar som går i södra Sverige men kommer alltid ha svårt att vara borta 2-3 dagar.

    Om nu inte nivån blir nationell för slalom så tycker jag att lite mer slalom/fun race lokalt hade varit en succé. Funderar att gå med i Lomma surfklubb nästa år om man kan få igång lite tävling. Hade hjälpt till de dagar jag kan. Vi har inte mycket sådant i Lomma och bara ett par race i Klagan om jag förstått det hela rätt. Kunde kanske samköra klubbarna så att är man medlem i den ena får man vara med på den andres klubbtävlingar eller så får alla vara med mot avgift. Mest för att få mycket deltagare som möjligt. Men det måste vara enkelt att delta och enkelt att arrangera. För seriöst med sekreteriat etc… gör nog att det inte blir av.

    //Jonas

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 13:33

    Ärligt talat tror jag inte utrustningen är det som avgör dom flesta slalom-heat på normal nivå. Den som sätter alla gippar är den som vinner heatet… Lite överdrivet, kanske men inte så mycket…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.