• oscar

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 13:36

    Har du utrustning för 7-15 så kan du köra slalom. Rakt fram och gippar är det ända som krävs för att vara med och bara för att du har ett 12 lattors 10 cambrat racewarpslalomproRS1234-segel så är det inte säkert du sätter 7 gippar på rad. Det kanske går så snabbt att du inte ser bojen….

  • klang

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 13:46
    Oscar wrote:
    Har du utrustning för 7-15 så kan du köra slalom. Rakt fram och gippar är det ända som krävs för att vara med och bara för att du har ett 12 lattors 10 cambrat racewarpslalomproRS1234-segel så är det inte säkert du sätter 7 gippar på rad. Det kanske går så snabbt att du inte ser bojen….

    Hahaha… jag visste att det finns nackdelar med att tävla med RS-seglena… har inte kommit på det själv bara… 😀

  • joth

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 19:02
    Oscar wrote:
    Har du utrustning för 7-15 så kan du köra slalom. Rakt fram och gippar är det ända som krävs för att vara med och bara för att du har ett 12 lattors 10 cambrat racewarpslalomproRS1234-segel så är det inte säkert du sätter 7 gippar på rad. Det kanske går så snabbt att du inte ser bojen….

    Jo, visst är det säkert så och som jag skrev så hade jag varit med för det roliga. Att träffa likasinnade och surfa samt snacka skit räcker långt. Sedan är jag inte så långsam trots allt och gipparna är det inte heller fel på. Jag tänkte mest på hur man lockar fler att testa att tävla. Man kanske ser problemen mest och vill inte skämma ut sig, vilket man inte gör. Tror sällan någon surfare fäller dåliga komentarer om andra utan man hjälper gärna till med tips och ideer. Om man inte känner varandra och är på samma nivå förståss eller hur, Klang :cool2: .

    //Jonas

  • swe-496

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 19:24

    Börjar man tävla kan man nog räkna med att inte komma så högt upp i resultaten. Men det är ändå förbaskat skoj. Man träffar likasinnade som någon sa och bara det är värt besväret.

  • klang

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 20:55

    Klart, tips och en och annan björn-tjänst kan man ju alltid ställa upp på… 🙂

    Då säger vi det då… slalom i Habo/Klagshamn i Oktober… vem kommer?

    /Klang

  • joth

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 21:50
    Klang wrote:
    Klart, tips och en och annan björn-tjänst kan man ju alltid ställa upp på… 🙂

    Då säger vi det då… slalom i Habo/Klagshamn i Oktober… vem kommer?

    /Klang

    Är det inte för kallt för min stackars sommardräkt så är jag klart på!!! Kanske speednissarna kan komma ner o visa upp sig med. Hade varit skoj.

    //Jonas

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 14:33
    Oåxen wrote:
    Faktum är att det med enkel matematik borde vara dubbelt så dyrt att ha dubbelt så mycket brädor/segel. Eller är det jag som är helt körd?

    Självklart är det roligare med en Falcon 95 i 15 m/s, men ärligt talat i Sverige skulle det handla om den typen av förhållanden 1 gång av 10. Men nu handlar det om att få igång lite tävlande. Flera jag talat med har sagt att om det handlade om en bräda o två segeldå skulle de kunna tänka sig att tävla.

    Att Rasmus snackar om att det är OK med beggade prylar i hårdvind känns väl inte som han har på fötterna. Faan Rasmus du kör ju fortfarande omkring på CLS-brädan du köpte av oss på “Alpin” för tio år sen. Eller? : )
    Visst är två brädor dubbelt så dyrt som en. Grejen är bara att jag tror att den som både friseglar och tävlar antagligen skulle skaffa flera brädor. Grejen med tävlande i materialbegränsade klasser är att nedre vindgränsen alltid blir viktigast, eftersom den typen av race är vad som seglas mest, och det kräver för det mesta en bräda som är lite större än vad man gärna friseglar med.

    Liksom, de flesta formulaseglare har en mindre bräda för segling i hårda vindar, fast de inte får tävla med den, och samma sak händer nog med slalom 21-seglare eftersom deras slalombräda säkert kommer vara uppåt 80 cm bred för konkurrenskraftens skull. Visst, inte kul i 10-15 m/s men man kan fortfarande segla den.

    Okej, många friseglare nöjer sig också med en enda bräda, men då är den i allmänhet nån decimeter smalare eller så, många upplever att man får en roligare bräda om man offrar det där sista i planingsegenskaper.

    Man kan förstås ändra maxbredden till t.ex. 70 cm men då får man nog knuffa vindgränsen uppåt lite och det brukar man inte heller vilja.

    Vad gäller beggade brädor i hårdvind så är det sånt jag ha hört sägas rätt många gånger: Att ju mer det blåser, desto mer hänger det på seglaren, om brädan bara är tillräckligt liten. Folk har placerat sig hyfsat i världscupslalom på vågprylar när vindarna har varit extremt hårda men jag tvivlar på att nån skulle fixa att placera sig bra med en 80 cm freeride och ett zeroseven i ett lättvindsslalom på elitnivå.

    Alltså extrapolerar jag och antar att en freewave skulle ha en hyfsad chans i ett hårdvindsslalom men att en stor freeride inte har det i lättvind.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.