• Slalom Cup

    Publicerad av tobhed på 10 augusti, 2006 vid 11:29

    Tycker det är dåligt med slalomtävlingar i Sverige trots att det nu finns slalom42 på PWA:s program. Vet också att danskarna kör slalom-tävlingar och säkerligen så gör vår grannar i Norge det också.
    Intresset finns säkert från de aktiva och jag tycker också att det är en bra publiksport då folk hyggligt enkelt kan se vem som leder osv.
    Finns det några diskussioner runt omkring på klubbnivå när det gäller slalom eller har förbundet några tankar kring detta? Hade i alla fall varit roligt med lite mer slalom under 2007.

    Kommentarer?

    rasmus_w svarade 17 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • bjarke

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 11:35

    Det finns lite funderingar och argumenter ang. modern slalom, vind och utrustning i skandinaviske forhållende på NBK’s (norges surf-forbund) hemsida. En del av dette kan ju väre interessant ifht Sverige ochså, sen mängden av (frånvären av..) proff med obegränsat prylbudget, vindstatistik etc. säkert är rätt lik. Se dom här trådarna:

    http://forum.nbk.no/viewtopic.php?t=10
    http://forum.nbk.no/viewtopic.php?t=29

  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 11:54

    Har haft detta uppe till diskussion i LinSurf, flera är tävlingssugna.

    Men skrota i så fall Slalom 42 det blir alldeles för dyrt. Näe, kör som tyskarna “slalom 21” 1 bräda, två segel, 2 fenor och en vindgräns på 5,5 – 15 m/s.
    Vanliga segelstorlekar: 7.3 + 9.0 m2

    Då blir det en överkomlig “investering”.

    / Patrik

  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 11:57

    Jag tycker vi ska köra tysklands modell med 1 bräda 2 riggar 2 fenor. De kör oftast med 10 och 7.3 och täcker ca 6 till 15 m/s.

  • jester

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 12:38

    Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..

  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 12:48

    Man får väl köra en registrering i säsongens början och bara byta prylar om det går sönder. Man får ju se till att registrera prylar som pallar 5 till 15. Jag som väger 92 skulle lätt ta 9.5 och 7.0. Sedan en 75 till 80 bred bräda. Hälften av prylarna brukar faktiskt innebära dubbelt så kul för pengarna (?)….

  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 13:18
    Jester wrote:
    Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..

    Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.

    Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?

    Min 21-önskelista:
    Daytona 7.3 & 9.0
    iSonic 125

    Mmm!

    / Patrik

  • the_novice

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 13:57
    Oåxen wrote:
    Jester wrote:
    Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..

    Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.

    Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?

    Min 21-önskelista:
    Daytona 7.3 & 9.0
    iSonic 125

    Mmm!

    / Patrik

    Förstår inte vad folk har emot Formula? Har du provseglat?
    Man seglar normalt kryss och slör (läns är långsammare ned till märket) på tävling men det går ju lätt att ändra på.
    Är ju som gjutet för våra vindar, räcker med en bräda, en fena, och två segel.
    Blir bara marginellt dyrare än slalom 21 (som ju kräver en uppsättning med fenor) och billigare än slalom 42.
    Jag har aldrig surfat så mycket förut på sommaren som i år när jag har Formula prylar, 21 timmar i juni och 30 timmar i juli…

  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:04
    The_Novice wrote:
    Oåxen wrote:
    Jester wrote:
    Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..

    Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.

    Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?

    Min 21-önskelista:
    Daytona 7.3 & 9.0
    iSonic 125

    Mmm!

    / Patrik

    Förstår inte vad folk har emot Formula? Har du provseglat?
    Man seglar normalt kryss och slör (läns är långsammare ned till märket) på tävling men det går ju lätt att ändra på.
    Är ju som gjutet för våra vindar, räcker med en bräda, en fena, och två segel.
    Blir bara marginellt dyrare än slalom 21 (som ju kräver en uppsättning med fenor) och billigare än slalom 42.
    Jag har aldrig surfat så mycket förut på sommaren som i år när jag har Formula prylar, 21 timmar i juni och 30 timmar i juli…

    Jag har provseglat!!! Mer jollekänsla än vindsurfingkänsla, tycker jag!

    Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
    För min personliga del tycker jag att slalom är den ultimata tävlingsformen då den är mest lik det som alla vanliga surfare gör. Även om jag helst seglar i och tittar på vågor.

    / Patrik

  • mes

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:04
    Oåxen wrote:
    Jester wrote:
    Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..

    Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.

    Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?

    Min 21-önskelista:
    Daytona 7.3 & 9.0
    iSonic 125

    Mmm!

    / Patrik

    Ojojoj vad jag är tråkig men entypstävlingar med Bic Techno e.dyl är väl rätt välbesökta i tex USA? Jag skulle tycka att det vore skitkul att tävla på skoj men kommer aldrig att köpa nya grejor varje säsong eller ens var tredje säsong. Jag tillhör den stora majoriteten som köper begagnat lite då och då och inte hinner segla så mycket men ändå tycker att vs är det roligaste som finns att göra. Det är nog för få överhuvudtaget som vindsurfar för att få till underlag!? “Proffsen” räknar jag bort.

    När mina barn kollade in farsan för första gången i Torkels med rejält tryck i 5.7 så var det enda dom pratade om när jag kom hem…kitesurfarna…
    Det brukar vara ganska hög medelålder på vindsurfarna…hur ser det ut med tillväxten?

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:15
    mes wrote:
    Det brukar vara ganska hög medelålder på vindsurfarna…hur ser det ut med tillväxten?
    Jag var ute i förra veckan med 4-åringen sittandes bakpå stora brädan, han var stoked över hur fort det gick och då kom vi inte ens upp i planing!
    Han tränar stenhårt att lära sig att simma för då har hans mamma lovat att han skall få vindsurfinggrejor nästa år.
    Inget vett har han iofs, hoppade i från bryggan lite för tidigt igår, frugan hade inte kommit fram (släpade på lillasyster) och då det var lite småvågor så var det väldans jobbigt att simma…

    /n

  • bjarke

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:28
    Oåxen wrote:
    Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
    Varfor det ägentligen?

    Jag tyckar inte det är särskilt mycket jollekännsla i at göra 15-16 knob på kryss og 20+ på slören i 6 ms vind. Sen ja, blåser det 13 ms är det klart att slalom är kul; fast det är inte så otroligt ofta att det sker, och inte minst svårt at planera inn en tävling på just dom tilfällen, när man skal plocka tävlingsdatum ett halvår i förväg. Även om det officielt seglas ranglista-slalom i DK är det inte många race dom lyckas avverka i året..

    Nåt annat ang. slalom i Norden (läs igenom dom norska länkarna) är att det nog är rätt stor chans at placera riktigt bra med fw-bräda i en slalomtävling, med mindra det blåser riktigt mycket och man har väldigt långa sträckar, där SL-grejornas (potensiella) fartsöverskott verkligen kan anvendas.

    Om man verkligen skal göra lättfattbare tävlingar som kan beskådas och fattas av inte-surfande public tror jag et konsept som danska Neil Pryde Ö-Grand Prix (typ tur-tävlingar) är riktigt bra; då kan man få folk at ställa upp enbart for att genomföra samtidig som det är fritt främ att idiotgasa for att vinna. Sen borde det ju finnes godt om skärgård och öar och annat att laga banor rundt i Sverige.

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:10

    Det är lika lätt att rodda en Formulatävling. Kryss – Länsbana = 2 bojar och en båt…. Om man ska hålla en lätt nivå… Slalom = 2 bojar och en båt om man vill köra en slalomåtta, MEN det är fasen så mycket roligare med en downwindslalom… och då blir det genast fler bojar…..6-7 bojar…..
    Vet inte hur mycket vind det krävs idag för att komma igång med moderna slalomgrejer. Men det är klart lite mer än 5m/s om det ska bli lite fart eller???

  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:16
    Bjarke wrote:
    Oåxen wrote:
    Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
    Varfor det ägentligen?

    Jag tyckar inte det är särskilt mycket jollekännsla i at göra 15-16 knob på kryss og 20+ på slören i 6 ms vind. Sen ja, blåser det 13 ms är det klart att slalom är kul; fast det är inte så otroligt ofta att det sker, och inte minst svårt at planera inn en tävling på just dom tilfällen, när man skal plocka tävlingsdatum ett halvår i förväg. Även om det officielt seglas ranglista-slalom i DK är det inte många race dom lyckas avverka i året..

    Nåt annat ang. slalom i Norden (läs igenom dom norska länkarna) är att det nog är rätt stor chans at placera riktigt bra med fw-bräda i en slalomtävling, med mindra det blåser riktigt mycket och man har väldigt långa sträckar, där SL-grejornas (potensiella) fartsöverskott verkligen kan anvendas.

    Om man verkligen skal göra lättfattbare tävlingar som kan beskådas och fattas av inte-surfande public tror jag et konsept som danska Neil Pryde Ö-Grand Prix (typ tur-tävlingar) är riktigt bra; då kan man få folk at ställa upp enbart for att genomföra samtidig som det är fritt främ att idiotgasa for att vinna. Sen borde det ju finnes godt om skärgård och öar och annat att laga banor rundt i Sverige.

    Det var nog mer båtkänsla p g a bredden och att brädan var så svårstyrd. Racing inom vindsurfing kommer aldrig bli någon publik-/”arenasport”, men TV är ju ett utmärkt medium.

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:22

    Nu när jag var i Danmark på NM så hörde jag av flera åskådare att det var rätt lätt att följa tävlingen då banan låg längs med stranden ( Det var sideonshore) och målgången låg precis utanför stranden så att det var lätt att se målgångarna utan kikare. Målet låg ca 60m ut i vattnet och den låg på en kryssbog från startlinjen.. Håller med om att det är svårt att få en Formulatävling till att bli en bra publiksport då det oftast blir banor som ligger en bit ut.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:38
    Oåxen wrote:
    Men skrota i så fall Slalom 42 det blir alldeles för dyrt. Näe, kör som tyskarna “slalom 21” 1 bräda, två segel, 2 fenor och en vindgräns på 5,5 – 15 m/s.
    Vanliga segelstorlekar: 7.3 + 9.0 m2

    Men alltså varför är et där med två brädor så jäkla oöverkomligt? Är det verkligen så himla många som bara äger en bräda? De flesta surfare jag känner verkar ha en hel bunt. Trots allt är det ju mest i svagare vindar som man har stor fördel av en renodlad slalom, ju mer det brallar i desto större chans har man att hävda sig genom att taga det man haver, en 85-liters FSW pluss ett vågsegel gör säkert inte bort sig om man kör slalom i 15 m/s, däremot lär inte en stor freeride ha mycket att sätta emot renodlade slalombrädor i 5-6 m/s.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.