Taggad: 

  • Slör problem

    Publicerad av vivace282 på 8 september, 2006 vid 10:38

    Hej jag hade problem i dag när jag var ute, jag har inte upplevt dessa problem tidigare.
    Jag fick problem när jag började falla av mot en slör. Brädans akter ville resa sig, den pressade upp mitt ben, jag fick svårt att trycka ned benet och få brädan att gå lungt. Vilket resulterade i att jag typ satte mig på arslet i vattnet. Kan det vara att jag hamnar för långt bak och då får fel balans när jag faller av? Det var i och för sig byigt typ mellan 2-14 m/s, seglade med 10,5 kvm.
    Kryssen gick jätte fint. Men jag hade problem när jag skulle falla av.

    /Björn

    vivace282 svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-496

    Medlem
    8 september, 2006 vid 15:24

    Låg bom och mastfot långt fram brukar hjälpa.. Men vad för bräda körde du? Fena?
    Sen kan det vara att 10,5 blir lite stort i 14m/s..

  • vivace282

    Medlem
    11 september, 2006 vid 08:40

    Jag seglade på starboard formula 159, samt standard fenan drake 70. Jag tror det är en deboichet fena. Har dålig koll på fenor…

    Jag hade sänkt bomen 2 cm mot vad jag brukar, dock flyttade jag bak mastfoten jag hade för mig att man flyttar bak mastfoten när man kör lite överriggat, så att så lite av brädan är i vattnet som möjligt?

    /björn

  • achates

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:46

    Tja
    Seglade med samma prylar(sb159 med orginal fena) som du fast med 9.8
    och hade inga större problem på slören. Fast jag använde mest mitten stroppen,kanske det spelar en viss roll. På kryssen var det tungt med mottryck i främre handen. Men det blåste nog lite för mycket..

    David

  • swe-496

    Medlem
    11 september, 2006 vid 13:13

    Jag sänker nog bommen ca 5-6cm när det blåser hårt och flyttar fram mastfoten ca 3cm. Det för att få mer tryck nedåt på brädan…
    Man kan även flytta fram fotstropparna ett steg. Lite meckigt att skruva, men det hjälper.

  • the_novice

    Medlem
    11 september, 2006 vid 14:28
    vivace282 wrote:
    Jag fick problem när jag började falla av mot en slör. Brädans akter ville resa sig, den pressade upp mitt ben, jag fick svårt att trycka ned benet och få brädan att gå lungt.
    /Björn

    Låter lite som problemet uppstod kring halvind (?) och där är det ju normalt inte särskilt bekvämt att segla eftersom det blir väldigt mycket lyft från fenan…
    Hjälper väl att falla av mera så får man mindre tryck i seglet och på fenan. Vet inte hur ni andra gör men i byig vind så är det svårt att hålla rak kurs tycker jag, det är lättare att låta vinden avgöra hur lågt man går, dvs lägre i byarna och lite högre i vindhålen.

    Annars håller jag med Mattias, i högre vind så hjälper det att flytta fram mastfoten och ned med bommen för att hålla nere nosen, men om det var aktern som lyfte så hjälper det väl att gå högre (på kryssen) eller lägre (på slören) mot vinden.

    Angående fenan så var väl original fenan Drake 700 en kopia på Deboichet R13 M R+0 (gråmålad), till F160 så kom väl sedan en kopia på R13 S R+4 kallad Drake 70 NR (kolfibern syns igenom färgen)?

  • vivace282

    Medlem
    11 september, 2006 vid 22:16

    Ok vid nästa kuling så ska jag testa att flytta fram mastfoten en bit.

    Jag får testa mittstroppen vid slören, har hört att man ska undvika den så länge man kan:).

    Jag hade med mig en gps och jag installerade gpsar nu ikväll och kollade. Det visade sig att jag inte gick så djupt som jag trodde. Så problemet med fenan kan vara att jag låg lite väl nära halvvind.

    GPSAR är ett Intressant program, specielt om man är ute själv och seglar:).

    Så trimtippset är “grovt”, när det inte blåser överriggat: mastfot längre bak + hög bom och när man kör överriggat mastfot längre fram + lågbom?
    En liten fråga: jag har hört att mastfot långt fram ger längre våtyta och att detta gör det lättare att ta höjd samt att när man får spinout så beror det på att mastfoten är långt fram och det då genrerar för mycket tryck någonstans. Stämmer detta?
    När jag fått spinouter så har jag flyttat bak mastfoten och då har brädan slutat ta in luft vid fenan.

    /björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.