Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärre lagning…

  • Smärre lagning…

    Publicerad av erree på 15 augusti, 2013 vid 10:56

    Hej!

    Efter diverse kastfall har vi nu en bräda som fått in vatten genom nosen, vi köpte den nyligen begagnad så vem vet vad som hänt med den innan, iaf så slipade jag bort allt det mjuka, skumkärnan under skadan var även den helt förstörd och mjuk så jag grävde o grävde, och har nu hål rakt igenom brädan till undersidan. Skummet runtom är dock intakt och torrt.

    Brädan var billig och då vill jag att lagningen ska vara billig också, bara så den kan komma ut på vattnet och ge en glädje i ett år till iaf.

    Har googlat en massa men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga trots det, då det verkar som vissa ämnen lätt smälter skummet, men jag tänkte att jag publicerar min idé här så kan någon kanske ge mig tummen upp eller iaf stoppa mig i tid?

    1. Längst ned vid det undre skiktet kleta på lite lamineringsepoxi med nått lager glasfiberväv eller två, låta härda.

    2. För att ersätta allt det svunna kärnskummet funderar jag på att antingen skära ut en kloss från en skiva polyuretan-skum och slipa till den så den passar någorlunda, och ankra den på plats med epoxi +mikroballonger, eller är det kanske bättre att köpa 2-komponents PU-skum på sprayburk?
    Sista tanken var att bara ösa i epoxi+mikroballong, men detta kanske blir för tungt och ojämt? Presenterar något av dessa alternativ någon risk för att smälta mer av kärnan under härdning eller så?

    3. När jag fyllt ut hålet så är det bara att börja slipa hela nosen, översidan som undersidan, en bit bakom skadan också, och laminera med epoxi+väv i några lager och sen avsluta med nån touch-up färg eller gelcoat eller så?

    Vad tror ni, kan detta hålla, eller missar jag något uppenbart?

    Tack på förhand—

    erree svarade 10 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 13:25

    Ja jävlar sörru, ser att du har öppnat gruva på sistone. Ring mig istället så ska jag förklara vad du behöver göra. Hitta numret får du göra på egen hand. 😉

    /S

  • erree

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 15:16

    Tackar! Når dig icke på boardcorner-numret, du kan kanske PM:a mig det så ringer jag upp?

  • erree

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 20:20

    Kanariefågeln evakuerades och gruvan stängdes igen, hoppas detta kan vara en inspiration för alla andra med skadade plankor, bara man vill så kan man fixa väldigt mycket! Kan uppriktigt säga att det var ett dunderroligt projekt, många sena kvällar i ett dunkelt garage med ett stort grin :blush:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärre lagning…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.