Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i brädan av hängselen

  • Spricka i brädan av hängselen

    Publicerad av staffomania på 7 juli, 2008 vid 09:31

    Har läst igenom en massa trådar om hur man lagar skador på brädor men startar ändå en tråd då de jag läst igenom handlar om kastfall.

    Skulle i lördags för första gången pröva att köra med hängsele. När jag, likt en valross, skulle kravla mig upp på brädan som jag brukar göra så glömde jag att jag hade selen på mig. Körde vidare men upptäckte när jag kom tillbaka att det hade blivit en liten spricka. Skadan är en spricka som är runt en centimeter och det knastrar inte när jag trycker på den. Kan brädan ha tagit in vatten och finns det något genomskinligt material man kan laga med (funkar tvåkomponents lim)? Eller ska man slipa ner allt och laga med epoxi?

    ola_p svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:46

    Skrapa rent precis vid sprickan (så att epoxin binder till laminatet och inte färgen. räcker med någon millimeter runt sprickan) och täta med lite epoxi.
    Ta inte bort nån fiber och se bara till att täta. Det låter som sandwichmaterialet är intakt, vilket innebär att den inte bör ha tagit in vatten. Lägg den i solen nån timme (med luftskruven ur) om du vill vara på den säkra sidan.

    Vill du snygga till det efteråt så slipa bara jämt och måla med rätt kulör (vanlig sprayfärg för att fixa lackskador på bilar funkar fint).

  • spray

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 13:42

    Varför ska man lägga den i solen någon timme för att vara säker? OM brädan tagit in vatten tar det väl bra mycket längre tid än en timme för vattnet att hitta ut genom det centimeterstora hålet?

  • safesurfer

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 14:40

    Man kan antagligen se att det följer med vatten då luften i brädan pyser ut.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 14:42

    @Spray 480744 wrote:

    Varför ska man lägga den i solen någon timme för att vara säker? OM brädan tagit in vatten tar det väl bra mycket längre tid än en timme för vattnet att hitta ut genom det centimeterstora hålet?

    Nej, vattnet hittar ut bums. Det handlar om att ta reda om om brädan innehåller vatten, inte att tömma den. Att tömma den på vatten kan ta tid.

  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 16:34

    I det här fallet är lär sandwichen vara intakt, och det handlar således bara om att torka ur de knäckta fibrerna. Vilket går rätt snabbt.

    Är skadan större, och den dessutom varit utsatt för vatten ett tag, kan det ta ett bra tag att torka ur.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i brädan av hängselen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.