• sailortrash

    Medlem
    24 maj, 2014 vid 18:44

    Det är norr om stan som gäller på sydost. Tredje dan i rad på trälis med vindar från 5-6 i grund uppåt 10-11. Torsdag var grymt, 7.5-6.5 ca fredag var lite svagare men perfekt för formula. Lördag var åter freerideväder, som i torsdags. Imorrn blir det Dalarö för mig dock…sydväst och väst är byigt på trälis (fast prognosen ser bättre ut här faktiskt).

    PS. Om ngn släpar sig hit, gör det på syd,sydost eller ost och åk till Brevik, inte Österskär. Mkt jämnare och starkare vind i Brevik.

  • electric

    Medlem
    24 maj, 2014 vid 18:57

    @Kinabalu 723446 wrote:

    Riddarfjärden var grym!! Enorma byar (på minst sex å en halv metros por segundo) drog in mot Rålis… 🙂 Nåja, jag fick segla i alla fall… Å planade minst fem gånger, men byarna var lite väl korta.

    Det såg faktiskt rätt bra ut när jag riggade, då det låg på sydost, men sedan verkade det som brisen kom i gång från syd och förstörde. Några korta byar från syd och sedan slog sydostvinden igenom igen… Typ så höll det på.

    Stället har ju klart potential i alla fall! Med en bra grundvind på sydost eller ren ost kan det nog bli bra. Riktigt cool miljö att surfa i… 🙂

    Jag jobbade förut på Fyrverkarbacken och körde då på Riddarfjärden några gånger. Men potential … knappast … Det ska i så fall vara väldigt mycket vind. Men inte ens då blir det bra: det blir helt enkelt väldigt byigt – av och på. Det är alltför mycket byggnader, höjder, etc omkring. För att inte tala om Västerbron som förstör mycket! Man tycker att vind på O skulle vara bäst, men det är det inte (enligt min erfarenhet). Antagligen pga just Västerbron, som gör att vinden “lyfter” eller på andra sätt stör.

    Mycket vind på V verkar vara bättre, ty då kommer den under och över bron – visserligen störd – men bromsas inte upp lika mycket mot Gamla Stan (som är lite lägre). Detta enligt mina begränsade erfarenheter.

    Det “bästa” (om man nu kan tala om bra) stället i närheten upplevde jag var att köra i stark (mycket stark!) SV-VSV vind på fjärden mellan Essingeleden och Västerbron, dvs att gå på vid Smedsuddsbadet.

    Hur som helst är det himla kul att köra sådär inne i Stockholm – inte minst för att man vet att man har 10.000 ögon på sig … (det gäller att inte göra bort sig alltför mycket …).

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 maj, 2014 vid 20:30

    Kinabalu – Synd att det inte var bättre. Sämre vind lö än to o fre tydligen. Horsan var ingen ide att ge sig ut på.

    Electric – Du har nog rätt i att Riddarfjärden är lite speciell. Fjärden är visst rätt grund dessutom. Som Kungsholmsbo borde man kanske kört en repris men jag har inte seglat där sen 80-talet!

  • vindsokaren

    Medlem
    25 maj, 2014 vid 06:16

    Igår!!
    Tyresö fick brisen på 8 ms sydost
    Fin nybörjar vind på morgonen som sedan ökade.
    Över 15 surfers på plats med segel mellan 6.2 och 7.5
    Jag tog fram 95 års kitet som bestod av copello 285 (120) och gaastra 6.5 2X.
    Bra drag gissar på farter över 25knop.
    Tänk om Tyresö kunde lev. fler av dessa dagar som livar upp klubben.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 maj, 2014 vid 07:34

    Bara att gratulera Tyresö! Väldigt vad det kan skifta!

    Söndag – kl 09.30 drar det en lätt vind i sö skärgården. En liten ökning märks dock, kanske 3-4 m/s som bäst.

  • mattias-karlsson

    Medlem
    25 maj, 2014 vid 07:43

    Någon som har tips på spot för dagen? Åkte på bomkörning till björkvik i fredags.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 maj, 2014 vid 09:48

    Kl 11.45 är det lite mer drag. Troligen surfbart ned stora grejer!

    Horsan vid Muskö Havsbad var ok i platt frånlandsvind mellan 14.00 och 16.30 på syd med 9.2 kvm. Byigt som vanligt men denna gång höll byarna för några femhundrametersrepor. Härligt att få komma ut på vattnet igen!

    I dag antar jag att Fituna, Årsta och Dalarö fungerade…? Tyckte mig se något segel vid Söderby också.

  • electric

    Medlem
    25 maj, 2014 vid 17:41

    @Herr Pelegrin 723460 wrote:


    I dag antar jag att Fituna, Årsta och Dalarö fungerade…? Tyckte mig se något segel vid Söderby också.

    Ja, Fituna funkade fint. Bästa sjöbrisdagen för säsongen hittills, vilket innebar att även segel neråt 6 kvm funkade. 8-10 pers där. Dock lade vinden av (ur vindsurfsynpunkt) ganska tidigt; redan vid 17-tiden var det i princip slutsurfat.

    /Lars

  • jox

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 20:56

    Tänkte ev. dra till Sandvikens brygga imorgon efter jobbet (och ev. tors)… Någon mer? Vad tror ni?

  • electric

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 21:53

    @Jox 723552 wrote:

    Tänkte ev. dra till Sandvikens brygga imorgon efter jobbet (och ev. tors)… Någon mer? Vad tror ni?

    Absolut! Förutsatt att jag orkar efter mina 3 timmar hårdkörning där idag … det var ju jättebra där (med 5.0) hela eftermiddagen – och det blir säkert samma förhållanden i morgon (onsdag) – så det kan jag nog inte låta bli!

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 17:03

    Onsdag – Choppig Horsan på nord mellan kl 16.00 och 18.00 var av och på, av och på hela tiden. Korta byar med kanske 7-8 m/s och däremellan oplaning med 127 l och 5.5 kvm. Det kan har varit bättre lite tidigare på dagen.

  • docloop

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 20:10

    Blir inte riktigt klok på vart jag skall ta vägen imorgon. Gärna vågor, o inte 2 tim från city. Några tips?
    Rullsand är lockande men det ligger ju inte nära

  • electric

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 21:16

    Onsdag: Så blev det ännu en 5.0-eftermiddag vid Sandvikens brygga … Härligt, trots förunderligt kallt; det var ju lika kallt som vid årets surfpremiär i mars .,…

    Och mer lär det bli. Och vem vet, kanske jag slipper bli ensam i morgon; det är ju helgdag …

    /Lars

  • staffomania

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 22:18

    Blev Gålö för mig. Seglet (6.5) funkade ok men brädan var lite stor när det blev så pass choppigt som det var. Jäkligt byigt var det i alla fall.

  • docloop

    Medlem
    29 maj, 2014 vid 08:14

    Näsbypark, 10-13 just nu. Troligen mer ute

Sida 43 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.