Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stökig dag på Torö med tankeställare

  • jeppepeppe

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 13:40

    Helikopter ska man dock inte förlita sig på till 100%. det finns inte sådär överdrivet många sjöräddnings-/ambulanshelikoptrar. Dessutom kan man ju ge sig på att de är iväg på ett annat uppdrag när man ligger hjälplös i vattnet.

    Dock är det suveränt skönt att se helikoptern när den kommer!

  • sebbe87

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 15:05

    Jag var där hela dagen tyvärr missade jag själva olyckan. Jag var antagligen uppe och käkade. man vart ju lite förvånad att helikoptern dök upp. Skönt att allt slutade väl!

    Är det någon som har bilder från fredagen?
    Vore kul å se

  • nikke

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 06:55
    Mats_O;623341 wrote:
    All cred till Calle och de andra!!!!!

    Har länge funderat på några enkla nödsignaler som skulle underlätta oändligt i sådana situationer. Skapade en egen tråd för detta:
    NÖDSIGNALER för vindsurfare!!! – http://www.Surfzone.se

    Denna finns ju också om man snabbt behöver hjälp! Dock ser inte omgivningen att man behöver hjälp men mer praktiskt än en mobiltelefon när man ligger i vattnet i alla fall.

  • enkan

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 17:28

    Den extra linan tänker jag använda till att minimera blödningen när hajen slitit av benet…eh ja.

    Annars så, det som den av erfarenhet faktiskt är bra till är att binda mellan hängsele och bakstropp när man behöver simma långt med utrustning, särskilt i ström eller frånlandsvind där småsimmande inte är tillräckligt – funkar bättre ju fler leder som inte är ur såklart. Ha inte för kort lina dock. De som gjort lumpen kommer väl ihåg “tremeterslinan” – alltid bra att ha.

  • Kjello

    Gäst
    5 augusti, 2010 vid 18:43

    Jag har simmat hem många ggr mot vinden, på sida med grepp åvan bommen, så seglet är mer i luften, bromsar mindre, vid vindpunka (vattenstart omöjlig, ingen upphalningslina) och inga leder ur led.
    En gång lyckades jag med upphalningslina dra upp seglet, men då sjönk hela brädan under vatten, jag plöjde upp den till ytan från att varit vatten till midjan, sen va det bara att hålla den igång så man inte sjönk, funkade, troligen bara tur.

  • nachoman

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 21:35
    Kjello;624244 wrote:
    Jag har simmat hem många ggr mot vinden, på sida med grepp åvan bommen, så seglet är mer i luften, bromsar mindre, vid vindpunka (vattenstart omöjlig, ingen upphalningslina) och inga leder ur led.
    En gång lyckades jag med upphalningslina dra upp seglet, men då sjönk hela brädan under vatten, jag plöjde upp den till ytan från att varit vatten till midjan, sen va det bara att hålla den igång så man inte sjönk, funkade, troligen bara tur.

    Mot vinden när det är vindstilla!?
    Grepp ovan bommen!?

    Var detta tips?

  • Kjello

    Gäst
    6 augusti, 2010 vid 07:26
    Nachoman;624275 wrote:
    Mot vinden när det är vindstilla!?
    Grepp ovan bommen!?

    Var detta tips?

    Ähh, måste förklara vindpunka, plötsligt mindre vind så det inte går att vattenstarta,
    och greppar masten över bommen där seglet balanserar med en hand, över huvudet så masten och det mesta av seglet är i luften, brädan flyter då med, långt ut åt sidan, så man inte sparkar foten mot något,
    funkar bara om det är lite mot vinden man ska simma.

    Ångrar jag skrev inlägget, alla vet ju, inget märkvärdigt. Raderat !

  • juttis

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 08:39

    En visselpipa skulle kanske hjälpa om man har problem och vill göra andra uppmärksamma på det.

    Typ en sån här.

    http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=LIFESYSTEMSURVIVALWHISTLE

  • nachoman

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 08:41

    Ja, inte sticker jag ut i höststormen på liknande ställen utan väst och pipa.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stökig dag på Torö med tankeställare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.