• större fena?

    Publicerad av filipl på 28 juli, 2008 vid 21:08

    Förutom mina mindre brädor har jag en JP X-cite Ride 145 (76 cm bred) som lättvindsbräda och kör den med ett Severne Glide 7.5. Riggat för lättvind ger detta segel ungefär lika mycket bottendrag som ett “vanligt” segel runt 9 kvm.

    Jag funderar på om jag skulle plana tidigare med en större fena. Just nu använder jag oftast en Gsport Carve 52 cm som största fena. Denna fena är rätt bred och “biffig” och ger mycket lyftkraft.

    Tror ni att jag skulle plana tidigare med en fena på 56 eller 58 cm? Att jag skulle ta bättre höjd i lättvind med en större fena känner jag mig rätt säker på, men jag är osäker på om jag skulle plana märkbart tidigare eller inte. Jag väger 77 kg.

    Det är svårt att få tag i så stora fenor i powerbox. Vad tror ni om en sån här:?

    http://www.tectonicsmaui.com/mirage.htm

    Någon som har tips på någon annan fena i liknande storlek som ger tidig planing? Mjukare fenor ger väl i allmänhet tidigare planing än styvare?

    Jag har tidigare beställt fenor från Tectonics, men när jag mailat dit de senaste gångerna har jag inte fått något svar. Någon annan som haft det problemet?

    Filip

    filipl svarade 15 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • the_novice

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 21:23

    Jag tror inte att du bör ha större fena till den brädan. Du kan ju även mäta brädans one foot off också, ger ett mått på hur lång fena som är lämlig som längst.
    En större fenan kan göra det lite lättare att komma upp i planing genom att man har lite mer att pumpa emot och man behöver inte falla av så mycket. Men med rätt pumpteknik så spelar det ingen större roll och den större fenan kommer mest bromsa mera när man är uppe i planing och det blir inte lika livligt när man väl är uppe i planing.

    Powerbox fenor görs väl normal inte större än 50 cm pga av problem med hållbarheten?

  • filipl

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 07:24

    Tack för svaret och för upplysningarna om Apollon på Racing forumet.

    OFO på brädan är ca 51 cm. Det du säger om fenan är lite vad jag “hade på känn”, men det känns alltid skönt och få ens antaganden bekräftade, och det kan ju spara en hel del pengar också!

    Jag tror att det blir en Starboard Serenity istället för en Apollo, jag ser verkligen fram emot långa turer i skärgården i lättvind. Möjligheten att kunna segla i stort sett när som helst känns mycket kul.

    Filip

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.