Senaste nytt Forums Vågsurfing SUP med vindsurfingprylar?

  • SUP med vindsurfingprylar?

    Publicerad av hektor på 23 juni, 2009 vid 07:34

    I senaste NSM tipsade man om att testa SUP med en gammal vindsurfingbräda, nån som testat det och kan berätta vad man ska satsa på för prylar? Speciell volym, storlek etc?

    Vill komma undan så billigt som möjligt, och målet är att ha en soft träningsform där man kan ta en våg lite då och då.

    nemo svarade 14 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • emil-2

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 09:11

    Satsa på ett par bra skor istället och börja springa, mycket billigare och bättre träning.
    Då orkar du kötta mer när det drar på !!! Kan ju alltid kompleteras med diverse armhävningar m.m……….skitbra, jag lovar 😉

  • c-engene

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 10:43

    Jag har kört en del på en gammal F2 Thommen 305 vilket har fungerat över förväntan. Brädan är 305x 68 med ca180l volym. Har då endast kört långpaddlingar på plattvatten. Brädan blir riktigt kursstabil med den långa fenan. Jämfört med en riktig SUP är den lite mer trögpaddlad, men det funkar. Och är billigt.

    Hittar du en gammal bräda så tror jag onwater har en billig paddel för en femhundring som borde funka helt ok. Lycka till.

  • davids

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 17:09

    Jag är också sugen att skaffa en gammal vindsurfbräda så man kan komma ut i solen på havet när det är som nu. Vindstilla men varmt och fint. Var hittar man en 180 liters vindsurf bräda dock? Verkar orimligt stor, hehe. Funkar det med mindre? Vad är det minsta?

  • nemo

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 21:39

    Jag paddlar hellre en springer alla dagar på året…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=alrruYG9T-U”]YouTube – winter SUP.wmv[/ame]

    jag började SUPPA för ett år sedan då plattvatten med en gamal Bic techno 150 liter jag köpte en riktig paddel, körde på svärfars gamla windsurfer från sent 70-tal. Det funkar bra för att få en aning om man kommer att gilla sporten, men som alltid så är rätt prylar en annan dimension. Jag är såld på sporten som jag först inte förstod storheten med. alldrig merar bara sittta och vänta, upptäcka alla möjliga vattendrag och naturupplevelser. Du kan leka i vågor som är för kassa för vågsurf, och är det bra tar man 5-10 gånger så många…plus att man kan ta ett par paddeltag mellan esktionerna på vågen och på så sett få längre rides. Har mina brädor med mig på stranden med ungarna både med och utan rigg och dom älskar det. Har nu en naish 12′ glide för platt vatten och en naish 10’6 för surf och och longboardvågsegling. 11’4:an är en bra kompromiss om man inte vill ha två brädor Gliden gör du lätt 2knop upp mot en gammal w-surfbräda. Funderar på en 17′ glide till hösten…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing SUP med vindsurfingprylar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.