Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

  • rooster

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 16:51

    @getwet 445319 wrote:

    De transportmedel som du räknar upp här, flyget och långtradartransporter är väl några av dom som verkligen kan begränsas väldigt enkelt redan idag, det är även dessa som påverkar den globala uppvärmningen väldigt mycket.
    Flyget i sig tror jag står för 4% av det totala utsläppet vilket är oerhört mycket med tanke på den lilla mängd förflyttningar man gör kontra andra transportmedel.
    Det är även en gåta att flyget kan vara så skattesubventionerat som det är, trots att det till många orter finns bättre färdmedel, typ tåg istället för inrikesflyg.
    Vissa avstånd är visserligen befogade för flyget men Sthlm-Gbg tex eller Sthlm-Malmö är ju rent snurrigt att det går flyg till, när X2000 har samma restid, tom kortare.

    Vägtransporter numera har också blivit mer o mer innefektiva då man via mätningar konstaterat att lastbilarna inte lastar full kapacitet längre. Eftersom vi kunder kräver snabba leveranser till dörren hinner man inte längre att utnyttja kapaciteten fullt ut, istället för att vänta in fullt lass måste man sticka för att hinna fram i tid…..Att transportera “luft” har blivit vanligare och vanligare och jag såg en undersökning för ca ett år sedan att “effektivitetstalet” minskat radikalt de senaste 10 åren, just därför att vi förväntar oss varan hemma nästa dag.
    Väldigt mycket av de transporter som idag sker genom hela europa kan likväl ske med båt/tåg istället för lastbil. Färskvaror och djurtransporter är en annan grej.
    En enkel resa Sthlm-Gbg släpper ut följande mängd växthusgaser. Siffrorna är baserade på hela fordonet, inte baserat per resenär.

    Tåg 0.5 kg (under förutsättning att det är el från kärnkraft och vattenkraft)
    Bil 44 kg
    Buss 160kg
    Flyg 6000kg (Arlanda-Landvetter)

    Ok, men skulle vi inte prata om dom stora utsläpparna? Tror du att inrikesflyget Sthlm-Gbg tillhör topp-10000 utsläpparna i världen? Och jag pratar om att flyget har svårare att minska energiförbrukningen och att köra på annat än fossila bränslen, elhybrider där blir svårt.

    Neddragning av flyget är mer en politisk fråga. Skall vi gå tillbaka till ett samhälle med häst och vagn, eller skall vi utveckla samhället framåt? Vi lär nog behöva mer flyg och mer energi i framtiden, inte mindre… speciellt när vi har en ökande folkmängd på Jorden som dessutom vill leva lyxigare. För inte kan väl överbefolkning vara den grundläggande problematiken här…? 😉

  • getwet

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 17:00

    @Rooster 445324 wrote:

    Ok, men skulle vi inte prata om dom stora utsläpparna? Tror du att inrikesflyget Sthlm-Gbg tillhör topp-10000 utsläpparna i världen? Och jag pratar om att flyget har svårare att minska energiförbrukningen och att köra på annat än fossila bränslen, elhybrider där blir svårt.

    Neddragning av flyget är mer en politisk fråga. Skall vi gå tillbaka till ett samhälle med häst och vagn, eller skall vi utveckla samhället framåt? Vi lär nog behöva mer flyg och mer energi i framtiden, inte mindre… speciellt när vi har en ökande folkmängd på Jorden som dessutom vill leva lyxigare. För inte kan väl överbefolkning vara den grundläggande problematiken här…? 😉

    Du har inte läst vad jag skrev va? Läs en gång till vad jag ansåg om flyget och återkom igen. Det handlar om NÄR flyget är relevant eller inte.

    En mycket vanlig missuppfattning är också att om man ska leva mer miljövänligt så måste man bo under en gran eller en koja i skogen, eller som du påpekar åka häst o vagn. INGEN med sunt förnuft påpekar att man måste leva så för att rädda jorden, att däremot vara eftertänksam och försöka dra sitt, kanske lilla strå till stacken hjälper om vi alla gör det.
    Men att köra huvudet rakt ned i sandstranden och påstå att jag gör inget för att någon annan inte gör det känns lite bakom flötet tycker jag.

  • rooster

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 17:17

    @getwet 445325 wrote:

    Du har inte läst vad jag skrev va? Läs en gång till vad jag ansåg om flyget och återkom igen. Det handlar om NÄR flyget är relevant eller inte.

    En mycket vanlig missuppfattning är också att om man ska leva mer miljövänligt så måste man bo under en gran eller en koja i skogen, eller som du påpekar åka häst o vagn. INGEN med sunt förnuft påpekar att man måste leva så för att rädda jorden, att däremot vara eftertänksam och försöka dra sitt, kanske lilla strå till stacken hjälper om vi alla gör det.
    Men att köra huvudet rakt ned i sandstranden och påstå att jag gör inget för att någon annan inte gör det känns lite bakom flötet tycker jag.

    Jorå, jag läste vad du skrev och håller till viss del med när det gäller att välja tåg framför flyg, köra fulla långtradare osv, där har vi klara alternativ.

    Men vad jag menar med mina till viss del provocerande inlägg är att den svenska småskaligheten och att alla skall dra sitt strå till stacken inte hjälper. Radhusmorsorna kan inbilla sig att bara därför att dom går på etanollybbyns löften om miljövänlighet bara dom köper en Ford Focus Flexifuel så räddar dom världen.

    Men Sverige är ett litet land, det är bättre att lägga kraft, tid och pengar på åtgärder utomlands där man med små grepp och medel kan minska utsläppen kraftigt, instället för att inskränka levnadsstandard och livskvalitet här när det i praktiken inte spelar roll.

  • jps

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 17:36

    Nu lackar jag nästan till lite.

    Att människor i ett litet och relativt sätt ‘renligt’ land som Sverige bestämmer sig för att även ett litet positivt miljöbidrag är bättre än inget alls är väl bara bra.

    Om det på något sätt går att påverka andra värre miljöbovar så är väl det också bra.

    Att som du gör peka på att andra är värre och därför skita i att bry sig är bara ologiskt och fegt. Skita ned hur mycket du vill men stå gärna för det.

  • rooster

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 18:01

    @JPS 445333 wrote:

    Nu lackar jag nästan till lite.

    Att människor i ett litet och relativt sätt ‘renligt’ land som Sverige bestämmer sig för att även ett litet positivt miljöbidrag är bättre än inget alls är väl bara bra.

    Om det på något sätt går att påverka andra värre miljöbovar så är väl det också bra.

    Att som du gör peka på att andra är värre och därför skita i att bry sig är bara ologiskt och fegt. Skita ned hur mycket du vill men stå gärna för det.

    Tack för det påhoppet! Om du läste vad jag skrev så står det att vår främsta uppgift är att påverka dom främsta miljöbovarna, gärna att investera pengar i miljövänlig teknik utomlands, och på sektorer där det gör som mest nytta. Och vem skiter i att bry sig, inte jag. Jag sover gott om nätterna, gör du?

    Lack på folk som ser denna frågan som religion och som inte kan se skogen för alla träd. Är du en sån som kör fem mil extra för att bensinen är tio öre billigare?

    Ofrälst, sista inlägget, var så säkra 😡

  • blackadder

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 18:44

    @getwet 445319 wrote:

    De transportmedel som du räknar upp här, flyget och långtradartransporter är väl några av dom som verkligen kan begränsas väldigt enkelt redan idag, det är även dessa som påverkar den globala uppvärmningen väldigt mycket.
    Flyget i sig tror jag står för 4% av det totala utsläppet vilket är oerhört mycket med tanke på den lilla mängd förflyttningar man gör kontra andra transportmedel.
    Det är även en gåta att flyget kan vara så skattesubventionerat som det är, trots att det till många orter finns bättre färdmedel, typ tåg istället för inrikesflyg.
    Vissa avstånd är visserligen befogade för flyget men Sthlm-Gbg tex eller Sthlm-Malmö är ju rent snurrigt att det går flyg till, när X2000 har samma restid, tom kortare.

    Vägtransporter numera har också blivit mer o mer innefektiva då man via mätningar konstaterat att lastbilarna inte lastar full kapacitet längre. Eftersom vi kunder kräver snabba leveranser till dörren hinner man inte längre att utnyttja kapaciteten fullt ut, istället för att vänta in fullt lass måste man sticka för att hinna fram i tid…..Att transportera “luft” har blivit vanligare och vanligare och jag såg en undersökning för ca ett år sedan att “effektivitetstalet” minskat radikalt de senaste 10 åren, just därför att vi förväntar oss varan hemma nästa dag.
    Väldigt mycket av de transporter som idag sker genom hela europa kan likväl ske med båt/tåg istället för lastbil. Färskvaror och djurtransporter är en annan grej.
    En enkel resa Sthlm-Gbg släpper ut följande mängd växthusgaser. Siffrorna är baserade på hela fordonet, inte baserat per resenär.

    Tåg 0.5 kg (under förutsättning att det är el från kärnkraft och vattenkraft)
    Bil 44 kg
    Buss 160kg
    Flyg 6000kg (Arlanda-Landvetter)
    Uppgifterna är från ett debattprogram på SVT där flygets representanter ställdes mot miljöorganisationer.

    Saxat från Luftfartsverkets hemsida:
    Varför räknar man upp flygets klimatpåverkan utöver utsläppen av koldioxid?
    Flyget, liksom andra fordon som drivs med fossila bränslen, släpper ut koldioxid i direkt relation till bränsleförbrukningen. På hög höjd bidrar flyget dessutom till klimatpåverkan genom utsläpp av kväveoxider, vattenånga och kondensstrimmor. Man brukar uppskatta att den samlade effekten är två gånger större än effekten av koldioxid ensamt. Osäkerheten om storleken och mekanismen för denna klimatpåverkan är dock stor.

    Fan vad ni skriver långa inlägg här på V-konfen…

  • tocha

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 20:28

    Körde en Peugeot 106 (mindre bil finns knappt) förut och var man ensam gick det att få med med en rejäl utrustning + cykel mha tackräcke – eller en vindsurfingutrustning (bräda max 8’4”) inne i bilen men då var det trångt. 0.7 l/mil bensin, lite mer med allt på taket.

    Läste Folksams krocktest = sålde bilen direkt. Fyfan, osäker som en Nissan Micra. Körde då nästan enbart t o r Stockholm – Torö, och ibland Stockholm – Västkusten t o r. Ville inte dö i en krock med plåt tunn som papper.

    Hade flyt och fick möjlighet att leasa en beggad V70 D5 diesel via jobbet. 0,6-0,65 l/mil diesel men normal last, kring litern med 6 brädor på taket, 15 segel o 3 pers – snittfart 140 km/h. Men, väldigt ofta åker man ju ensam och då är bilen onödigt stor – och dieselskatten är hög som fler nämnt ovan. Bilen var dock underbar när man behövde bränna säg 100 mil en helg för lite bra segling.

    Har gjort mig av med V70:n. Väntar nu på en V50 2.0 D. Lite mindre motor – kommer dra 0,5 utan takräcke om man kör sansat. Känns vettigare, lägre CO2 utsläpp, smidigare i stan, lägre dieselskatt osv. Den riktigt miljömedvetne satsar på den mindre dieseln (1,6D) eller varför inte etanolversionen? Personligen tror jag dock inte på etanol långsiktigt varför jag hellre satsar på en snål diesel. V50 har precis som Saab 9-3 kombi (men vem vill köra Saab?) fällbart framsäte så är man ensam åker man snålt och får in ett rejält kit med prylar.

    Hoppas på att det blir verklighet av de rykten som går om VOLVO hybrider med en kombination av el och diesel.

  • Knatte

    Gäst
    17 februari, 2008 vid 20:50

    V50 har precis som Saab 9-3 kombi (men vem vill köra Saab?) fällbart framsäte så är man ensam åker man snålt och får in ett rejält kit med prylar.

    Hoppas på att det blir verklighet av de rykten som går om VOLVO hybrider med en kombination av el och diesel.

    Ha, ha! Jag hade gärna kört en Saab 9-3 diesel kombi, om jag bara hade haft eller varit villig att lägga dessa pengarna varje månad.
    Tror alla rykterna om Volvo och hybrider mellan Diesel/el ligger ganska långt i framtiden, om det ens finns planer på detta.
    Är nog mest just rykten och önsketänkande för tillfället… b100.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 22:28

    En annan grej man kan göra om man vill vara “miljövänlig” som surfare är att organisera sig i surfklubbar och prata med kommunalpolitiker om att få ställa upp förvaringscontainrar på bra surfställen. Om brädan redan ligger på stranden så behöver man inte åka bil till surfet. Jag tar cykeln ombord på pendeln och cyklar sista biten från jakobsbergs station till Görvälnsbadet. Om det fanns en container i Näsby park så skulle jag kunna ta mig dit på en kvart med Roslagsbanan. Okej, båda ställena är snarare formulaställen än småbrädeställen men det går att surfa där. Och i Linköping kan man utan problem cykla ut till Tvärskogsudde och köra med riktigt små brädor.

  • spray

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 22:31

    Rasmus ärligt talat, skulle du vilja lämna din 15000krs fancy windsurfing eqipment i en container i stockholm?! Stockholmarna är ju galna. Chansen att man får besöka affären för ny utrustning redan efter första natten är nog överhängande.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 22:35

    Jag har haft 2-3 brädor där i flera år utan större problem. Det räcker trots allt inte med en galning, det krävs en galning med skärbrännare för att det ska hända nåt med prylarna. Om inte nån häller in bensin och tuttar på då.

    Vid ett tillfällevar det faktiskt nån som hade öppnat alla hänglåsen med skärbrännare, men inget blev stulet.

  • andersbq

    Medlem
    18 februari, 2008 vid 05:53

    Även tjyvarna vet väl att vindsurfingprylar praktiskt taget är helt omöjliga att bli av med!

  • getwet

    Medlem
    18 februari, 2008 vid 07:33

    Rooster skrev:

    Men Sverige är ett litet land, det är bättre att lägga kraft, tid och pengar på åtgärder utomlands där man med små grepp och medel kan minska utsläppen kraftigt, instället för att inskränka levnadsstandard och livskvalitet här när det i praktiken inte spelar roll.

    Du får nog förklara dig varför livskvaliten och levnadsstandarden sjunker med lägre energiförbrukning.

    Är det lägre livskvalite och levnadsstandard att:

    Åka Toyota Prius?
    Att montera in en luftvärmepump hemma?
    Att åka ett bekvämt X2000?
    Att handla lokalt producerade varor i den mån det går?
    Att packa varor i en papperskasse eller medhavd tygpåse istället för en plastkasse?
    Att ha motorvärmare i bilen?
    Att succesivt byta ut alla vitvaror till energisnåla alternativ?
    Att tvättmaskinen arbetar när jag sover istället för på dagtid?
    Osv.

    Är det hög levnadsstandard att:

    Åka bil till kiosken och köpa kvällstidning samt ett paket röka?
    Att ha alla lampor lysande i hela huset?
    Att ha bilen på tomgång i en halvtimme för att värma upp den?
    Att åka bil som drar mycket bränsle?
    Att ha dåligt isolerade fönster och dörrar i huset?
    Att låta alla elektroniska prylar stå i stand by läge?
    Att köa till jobbet i en bil?
    Att överkonsumera köttbaserade produkter?
    Osv

    Vill på intet sätt slå mig för bröstet på något sätt, men med mycket enkla medel Rooster, har vårt hushåll sänkt vår energiförbrukning på fyra år till 9600kw årligen från 21000kw när vi flyttade in, värme plus hushålls el.

    Med hjälp av lite planering samt byte av bil till en bränslesnålare förbrukar vi nu under vintermånaderna ca 30-40 liter bensin i månaden(mer när surfsäsongen är igång), trots att vi bor en bra bit ut på landet. Och jag lovar dig Rooster, vi lider inte!
    Tvärtom, vi har HÖJT vår levnadsstandard och livskvalite pga av dessa minskningar/besparingar.

    Det känns som om du är helt ute och cyklar när du tar upp i debatten att det skulle vara negativt för levnadsstandarden och livskvaliten om vi minskade på vår totala energiförbrukning.

    Jag förstår att du syftar på att “det spelar ingen roll vad jag gör”, men det gör faktiskt det. Politiska krafttag kan vi fetglömma i detta hänseende pga av att det tyvärr är många människor som lever under parollen att minskad förbrukning är lika med sänkt levnadstandard vilket är helt fel, mycket beroende på okunskap. Politiker vågar därför inte fatta impopulära beslut pga av rädsla, trots att det skulle gagna oss alla både lokalt och globalt.

    Nu blev det långt igen……men va fan är man en profet så:wink:

  • stinger

    Medlem
    18 februari, 2008 vid 12:57

    Tycker det är kloka ord av dig GetWet. Förutom miljövinster är det ju samtidigt så att privatekonomin tjänar på att förbruka mindre bensin (bränslesnålare bilar, ta cykeln korta sträckor osv) och ex minska på hushållselen.

    Dock, så länge USAs president sponsras av/har intresse i bil/oljeindustrin lär det inte hända så mycket men det är viktigt att alla släpar sitt strå till stacken.

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 februari, 2008 vid 17:02

    @stinger 445509 wrote:

    Tycker det är kloka ord av dig GetWet. Förutom miljövinster är det ju samtidigt så att privatekonomin tjänar på att förbruka mindre bensin (bränslesnålare bilar, ta cykeln korta sträckor osv) och ex minska på hushållselen.

    Dock, så länge USAs president sponsras av/har intresse i bil/oljeindustrin lär det inte hända så mycket men det är viktigt att alla släpar sitt strå till stacken.

    Putin sponsras också av oljeindustrin!

Sida 8 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.