Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenskar i PWA

  • Svenskar i PWA

    Publicerad av stefan_gbg på 20 juli, 2012 vid 07:16

    Jag slås av att det är så få svenskar på världscuppen (PWA) oavsett disciplin. Varför undrar man då. Där vimlar av tyskar, holländare och fransmän. Även kända vattensportnationer(ironi) som Österike och Schwiez figurerar i betydligt större utsträckning än Sverige. Visst man skall surfa och känna friheten utan pressen att prestera och träna. Men vi får inte in speciellt mycket pengar till sporten om det inte finns någon elit. Jag tycker det är konstigt och synd att vi inte har fler svenskar i PWA, vi har ju ganska hyfsade förutsättningar och en ganska bra historia om man backar 20 år med Anders, Mattias mfl.
    Jag tror det är en förutsättning för att öka intresset för sporten att vi har någon som håller sig längst fram i eliten. Görs det några initiativ runt om i landet?

    tws svarade 11 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • tws

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 07:52

    Men svensker har jo vært med i PWA Wave og Freestyle. Det som er synd at du ikke har fulgt med. Først når de har en pause så reagerer du og når Klit Møller konkurranse kommer så ser du Nordiske seiler igjen. I år sover du (dere) forhåpentligvis ikke lenger og viser kan hende litt interesse og entusiasme for seilerne som representerer landet ditt?

  • stefan_gbg

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 08:06

    Jag vet att svenskar har varit med, jag har följt Andreas och övriga som gjort lite inhopp i cupen. Men jag skulle vilja ha ett par seglare som år från år är med och tävlar och skapar ett större intresse. Jämför hur det är i andra sporter, ta tex en inte allt för stor sport som curling som får grymt mycket media tid i förhållande till antalet utövare allt pga av vinster i stora sammanhang. Nu kan man inte jämföra en OS sport med vår sport men i grunden krävs det regelbundna framgångar för att intresset skall öka. Dom flesta människor vet inte ens att det tävlas i vindsurfing.

  • surfslusken

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 10:48

    1) Det kostar en hel del slantar att ta sej till/hålla sej på den nivån. Trots vad vi tycker så är de åt helvete för få dagar med vågför hållanden i sverige, dvs måste bli mkt resande vilket kostar. Hopplöst att få ihop tillräckligt me sponsor pengar som svensk.
    2) Utan att ha nån som helst koll på antalet aktiva curling utövare i sverige gissar jag på att de lätt går minst 10 såna per vindsurfare. En curling match (heter de så?) blir alltid av på utsatt tid/dag i en lätt tillgänglig hall. En våg tävling i vindsurfing blir väl i bästa fall av hälften av gångerna internationellt, 1/5 i sverige. Dessutom på svårtillgängliga platser ofta i skitväder. Dvs väldigt dyra produktioner, speciellt utslaget per exponering eftersom vi är så få intresserade.

    Sen är ju vindsurfing en kass publiksport över huvudtaget. All action sker för långt bort. Jämnför me tex skidskytte. En vanlig världscup tävling i tyskland drar över 100 tusen på plats o TV tittarna är säkert miljoner. Inte konstigt att det finns sponsor slantar till svenska skiskyttar.

  • stefan_gbg

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 11:08

    Det kostar inte mindre för att man är tysk eller österikare. Tillgången till vind och vatten borde inte vara bättre där heller. Att det är svårt och oförutsägbart är ju något som tillhör sporten och därmed kommer den inte någonsin att ligga på samma medie nivå som dom flesta andra sporter. Men idag känns det som vi bara kan komma uppåt.
    Jag önskar bara att vi blir något fler vindsurfare i vikarna. För att få upp lite mer intresse från omvärlden tror jag att tex en bra svensk på WC är ett viktigt bidrag. Dock krävs det många fler insattser. Idag är det ju lättare än någonsin att börja vindsurfa.

  • surfslusken

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 11:31

    Klart de kostar mycket mindre om man e tysk eller österikare.
    Tex när dom köper en flygbiljett för 100 i deras pengar måste vi betala nästan 900 i svenska pengar.

  • swe-119

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 16:34

    Kostnaden är en bidragande faktor det har den alltid varit även på 80 och 90 -talet. Men det är inte där skon klämmer på riktigt. Den mest bidragande faktorn är att tävlingskulturen mångt och mycket försvunnit i Sverige. Det är för få tävlingar, för få deltagare på tävlingar som trots allt finns. Bristande organisation/engagemang i klubbar etc. Den bredd elit som Sverige hade under 80-90 talet har försvunnit och den nya unga generationen under början av 2000-talet har inte följt efter. De få som tagit sig igenom på egen hand på senare år, Andreas och ett fåtal till har inte räckt till för att hålla tävlingskulturen igång. Att träna i sin vik och därefter tro att man kan hävda sig i PWA direkt, det funkar inte så. Det måste finnas mellansteg på nationell nivå att utveckla sig på. Hade vi ovanstående skulle Sverige med all säkerhet haft en handfull fulltidsproffs i PWA.

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 18:31

    Tyskland: 82 miljoner
    Sverige: 9 miljoner
    Inte fan blir det fler svenska seglare än tyska när de är mer än 9 ggr fler än oss.
    Dessutom är Tyskland och Frankrike ungefär 33 % av den TOTALA världsmarknaden så sporten i sig är betydligt större än här.

  • sinker

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 20:49

    Måste bata förundras över att vi nämner skidskytte och curling i samma tråd som PWA. Finns det något tråkigare ön dess två “sporter”. Ja ok, trav kanske kvalar in…
    /sinker

  • surfslusken

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 21:45

    En freestyle tävling på en insjö i Österike drar åskådare som kan räknas i tusental.
    Hade Olandersson bytt segelnummer till G-66, AUT-66, K-66, ja t o m D-66 så hade dom ekonomiska förutsättningarna sett mkt bättre ut.

    Försök att sätta dej själv i en PR-chefs stol där du ska få ut mesta möjliga exponering per peng. Vindsurfing e inte de första jag tänker på iaf.

  • stefan_gbg

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 22:03

    Men om en tävling i Österike drar tusentals åskådare borde det iallafal kunna vara lika i sverige.
    Befolkningsmängden brukar inte ha så stor betydelse, det är nog mer kulturen som har den största betydelsen.
    Jag tror man behöver ransaka hela verksamheten i sverige.

  • creative

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 22:27

    What so ever. Jävligt synd att inte flera svenska windsurfare finns i elit skicket. Ni som är duktiga är många och jävulskt säkra. Jag har inte sett surfslusken, Svenne, Ola H m.m. Men jag har sett Jesper B, Calle Nyberg Markus Bohman Kristoffer living m.m. Jag har då seglat sedan typ 1986. I januari så brassade jag runt i WA och stötte på Scott mc Kercher Ben Proffit , Jagger Stones, Karin Jaeger, Laurie Treboux och Ben severne m.m. själv så tycker jag att svensk sport bara handlar om main stream. Fotboll hockey golf tennis och så vidare. Motor sport nja. Snowboard och annat kul inte mycket. Kite eller surfing inte mycket alls. Vilket är konstigt. Jag menar hur många människor glider inte runt på playan eller stan med en QuickSilver, billabong ripcurl m.m. T tröja? Hur mång tycker inte att sporten är coooool!!!!
    Visserligen så handlar det om mycket feeling något som fler behöver känna i sig själva.
    Tack alla för era sköna/bra inlägg.
    Danne

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 23:01

    Vill härmed poängtera att jag INTE är bra. Jag är jävligt duktig på kompositkonstruktioner, men duktig seglare kan du feteglömma. Kanske att jag är hyfsad vågsurfare, men seglare? Nä nä nä.

  • creative

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 09:23

    Sorry Svenne. Ok. Men du lär vara väldigt duktig på komposit arbeten. Det är inte fy skam.

  • surfslusken

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 13:34

    Vill bara poäntera att jag helt överjävlig. Skulle mer än gärna visa de för dej i veckan om ja inte hade 32 färska stygn i vänsternäven.

    Och tills den e ok kanske du hunnit glömma mitt erbjudande?

  • creative

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 13:59

    Va fan har du lyckats med nu då?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenskar i PWA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.