Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och utrustningsfunderingar…

  • Teknik och utrustningsfunderingar…

    Publicerad av jps på 10 december, 2007 vid 10:00

    Nu när prylarna är på vintervila (i mitt fall) så kan man fundera lite på framsteg och bakslag under säsongen.

    Gipparna sitter inte alls som de ska. Det beror nog mest på dålig teknik (bakvikt) och bristande träning (många slörar kräver mycket höjdtagning = slå istf att gippa)

    En fundering som jag har är i alla fall runt volymen på bräda och hur det påverkar fullfartsgipparna. Jag är 65 kg lätt och kör på en 100 liters bräda (AB+ crossover). Ett av mina problem med gippen är att jag inte får fast kanten. Får inget bra skär och studsar lätt ur svängen.

    Nu till frågan. Skulle det kunna vara så att gipparna skulle bli lättare att få till med en mindre flytig bräda? Eller borde man gå andra vägen med större bräda tills tekniken sitter bättre?

    dr-masse svarade 16 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    10 december, 2007 vid 10:16

    Tjipp.
    Annat/Nytt material kommer inte att hjälpa dig. Har du råd att åka på en “freeride”-clinic så är den bästa investering du kan göra.
    Annars kan väl nån instruktions-dvd vara bra, Peter Hart, Jem Hall, Guy Cribb o s v.
    Mitt problem med gippar släppte ordentligt när jag började/vågade “gasa” i början på gippen åsså fram med riggen samt flippa i tid.
    Eller som Lennart Bergelin skulle sagt; Böj på knäna och titta på bollen!

    -S Edberg

  • rrd

    Medlem
    10 december, 2007 vid 10:20

    Det är mycket viktigt att få en bra ingång i gippen, luta mycket framåt så att du lägger i mycket av kanten och kanske ska du höja bommen. Kolla att du verkligen har mycket nedhal så att du har tillräckligt med free lech så att överskottsvinden släpps ut.

    100 l är väldigt mycket i förhållande till din vikt i FW (Freestyle-Wave) men det ska gå. I mycket vind biter alltid en tunnare kant/mindre volym.

    //RRD

  • stinger

    Medlem
    10 december, 2007 vid 10:44

    Jag tror inte att ditt problem automatiskt löser sig med en annan bräda, det är nog mer teknik. Jag hade väldigt svårt med gipparna ett tag men efter att ha läst artiklar och kollat på video (Jem Hall, Cribbs osv) samt sett mig själv gippa har jag fått betydligt bättre fjong på gipparna. Den lilla detalj som löste det mesta var att flytta bak bakhanden på bommen i inledningen av gippen. Flyttar man bak bakhanden (vad kan det vara? typ 1-2 dm??? kanske mer) kommer riggen och därmed kroppsvikten framåt på brädan = lättare att få tryck på mastfoten, mer kant som skär och bättre kontroll.

    Glöm inte heller att ha slöra lite innan gippen så du har ordentligt med fart.

    Jag väger strax under 70 kg och min favoritgipparbräda är 58 bred och på 113 l.

  • filipl

    Medlem
    10 december, 2007 vid 14:21

    Jag vet inte om din bräda är lättgippad eller inte, men min erfarenhet är att vissa brädor faktiskt kan vara mycket lättare att gippa med än andra.

    Jag har själv en JP X-cite Ride 145 och hade förra året en 120 liters och en 165 liters i samma linje.

    Nu i år köpte jag en Fanatic Hawk 108 och en 123. JP-brädorna är mycket mera lättgippade än Fanatic-brädorna.

    Med JP-brädorna får jag oftast till fullplaningsgipparna, om förhållandena är de rätta, men med Fanatic brädorna får jag bara till dem ibland. Fanatic brädorna är dock roligare på andra sätt.

    Volymen på din bräda i förhållande till vikten verkar dock idealisk tycker jag.

    Filip

  • safesurfer

    Medlem
    10 december, 2007 vid 15:42

    Ett av de bästa tipsen jag fått är att man ska ha samma vinkel mellan brädan och underbenet som mellan masten och brädan. Masten ska vara vinkelrät mot brädan.

  • andersbq

    Medlem
    10 december, 2007 vid 19:33

    @SafeSurfer 433522 wrote:

    Ett av de bästa tipsen jag fått är att man ska ha samma vinkel mellan brädan och underbenet som mellan masten och brädan. Masten ska vara vinkelrät mot brädan.

    Skit i all teori, titta och vrid huvudet dit du ska, så löser det sig.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476

  • jps

    Medlem
    10 december, 2007 vid 20:05

    Tack för alla tips och åsikter. Övning ger färdighet. Tror att jag har rätt bra koll på teorin. Gäller bara att få kroppen att utföra det hela också 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 december, 2007 vid 20:31
    andersbq;433553 wrote:
    Skit i all teori, titta och vrid huvudet dit du ska, så löser det sig.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476

    Tror det ligger något i det… Likadant med snowboardåkning/skidor. Ska du snurra så snurra huvudet så följer resten med.

    Ser fram emot att få nöta jippar i sommar! Hur svårt kan det igentligen vara…? :confused2:

    Edit:
    [img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=27730&stc=1&thumb=1&d=1185800577[/img]

    Den bilden hjälpte mig mycket, tror jag: Jag står f*n så mycket längre bak och försöker flippa seglet mera framför mig… Vill ut och testa!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 december, 2007 vid 20:39

    Köp Guy Cribbs video. Den gav mig precis hur mycket som helst. En bra dag kan jag numera köra 3h på 85l utan att trilla i (även om jag planar genom betydligt färre än jag önskade) – det var helt omöjligt för ett år sedan (innan jag köpte videon).

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 december, 2007 vid 08:13

    @fredrik.ygge 433565 wrote:

    Köp Guy Cribbs video. Den gav mig precis hur mycket som helst. En bra dag kan jag numera köra 3h på 85l utan att trilla i (även om jag planar genom betydligt färre än jag önskade) – det var helt omöjligt för ett år sedan (innan jag köpte videon).

    Vilken video är det du menar med Guy Cribb?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 december, 2007 vid 08:59

    @Oregistrerad 433589 wrote:

    Vilken video är det du menar med Guy Cribb?

    http://www.amazon.co.uk/INtuition-Gybing-Skills-Guy-Cribb/dp/B000LC4XUU

    (Tänk på PAL vs NTSC om du beställer från utlandet och din DVD inte stödjer båda. Kanske finns att köpa i Sverige också numera.)

  • stinger

    Medlem
    11 december, 2007 vid 09:37

    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm

    Den går att köpa direkt från hemsidan också. Jag har inte köpt den själv men jag brukar tjuvtitta på trailern, mycket tips bara i trailern.

  • rillestark

    Medlem
    11 december, 2007 vid 20:15

    Tack Anders för bildserien på gippar! Den var värdefull i höst!

    Frid,

    /Richard

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2007 vid 10:12

    Ah, en fin gipp är underskattat! Kanske mest för att det är ett av få moment i vår sköna sport som jag råkar ha lite koll på…

    Nåja.

    Brädan behöver inte bytas. Visst, det finns kanske mer lättgippade saker, men jag är nog rätt säker på att din AB+ duger fin-fint.

    Som alla är inne på här så är det en teknikfråga. Du har fått många fina tips här, och andersbqs bildsekvens är ju finemang.

    Men kanske saknar jag två tips, som kan vara vettiga.

    1. Du saknar skär. Som många säger så står du kanske för långt bak på brädan med lite bakvikt. Ett sätt att lösa detta är att bestämma sig för att ha tryck på mastfoten, framförallt när gippen inleds är detta rätt bra. “Häng” lite extra med framhanden och träna på att få ett lite längre skär genom att ha mer kant i.
    2. Du studsar ur svängen. Även här tror jag att tryck på mastfoten kan hjälpa. Det gör att du behåller svängen bättre.

    Och sist, men inte minst, gippa med fart. Hög fart. Fart är din vän, och det är dessutom kul som fasen att lyckas med en skön gipp med hög rulle. Själv gillar jag det extra mycket när det är tryck i grejorna i hela gippen.

  • jps

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:30

    Kul med alla tips!

    Farten i sig är det nog inget problem med. Brukar satsa fullt ut gärna slörande. Kan man ha för hög fart???

    Det finns nog en del att göra runt att kunna behålla farten på ett bra sätt väl urkrokad och med bakfoten ur stroppen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och utrustningsfunderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.